کد خبر: 852233
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
اخيراً محققان در يك مطالعه علمي اظهار كردند امكان كنترل در محل سلامتي انسان به سادگي از طريق پوشيدن (استعمال) يك لنز تماسي با سنسورهاي هوشمند با بيسيمِ توكار وجود دارد.
مترجم: علي طالبي
 
اخيراً محققان در يك مطالعه علمي اظهار كردند امكان كنترل در محل سلامتي انسان به سادگي از طريق پوشيدن (استعمال) يك لنز تماسي با سنسورهاي هوشمند با بيسيمِ توكار وجود دارد. در اين مطالعه تيم تحقيق از يك سنسور لنز تماسي هوشمند پرده‎برداري كرد كه مي‎توانست به كنترل نشانه‎هاي زيستي مربوط به فشار داخلي چشم (IOP) و ديابت مليتوس (شيرين) و ديگر مشكلات مربوط به سلامت كمك كند. تيم تحقيق پيش‎بيني مي‎كند اين موفقيت تحقيقاتي بتواند منجر به ايجاد سنسورهاي زيستي شود كه قادر به تشخيص و درمان بيماري‏هاي مختلف انسان باشند و به عنوان بخشي از نسل بعدي دستگاه‎هاي الكترونيكي مرتبط با لنزهاي تماسي هوشمند استفاده شوند.
 
ديابت شايع‎ترين دليل قند خون بالا است. ازدياد قند خون مشكلي است كه در آن ميزان اضافي قند در پلاسماي خون به گردش درمي‎آيد. اگر اين شرايط بيش از دو ساعت ادامه داشته باشد، نشان‎دهنده اين است كه بيمار مبتلا به ديابت است. از آنجايي‎كه قند خون مي‎تواند از طريق اشك چشم اندازه‎گيري شود تلاش‎هاي بسياري براي كنترل ديابت ازطريق لنزهاي تماسي صورت گرفته است. به‌رغم مطالعات بيشمار در چند دهه اخير تصور مي‎شود بزرگ‌ترين اِشكال لنزهاي تماسي هوشمند قابليت پوشيدن (استعمال) ضعيف آنها است. الكترودهاي به كار رفته در لنزهاي تماسي هوشمندِ موجود مات هستند در نتيجه هنگام استفاده منظره پيش رو كدر مي‎شود. علاوه بر اين به دليل اينكه جنس اين لنزها از يك ماده پلاستيكي است استفاده از آن را براي بسياري از افرادي كه از مشكلات لنزهاي تماسي شاكي هستند غيرممكن مي‎كند.  پروفسور پارك و تيم تحقيقاتي او با ايجاد يك سنسور بر پايه مواد شفاف و انعطاف‌پذير اين مشكلات را حل كردند. در سنسورهاي مورد استفاده در لنزهاي تماسي هوشمند جديد از الكترودهاي بسيار كشساني و صفحات گرافيني شفاف و نانوسيم‎هاي فلزي استفاده شده است.
 
ممكن است بيماران مبتلا به ديابت و آب سياه با استفاده از اين سنسور در آينده‎اي نزديك قادر به كنترل ميزان قند خون و فشار داخلي چشم خود باشند. همچنين بيماران مي‎توانند از طريق آنتن وايرلس جاسازي‎شده در سنسور لنزهاي تماسي اطلاعات سلامت خود را ارسال كنند كه همين امر باعث كنترل فوري مشكلات سلامتي آنان مي‎شود. علاوه‎ بر اين به دليل اينكه سيستم براي خواندن اطلاعات سنسور از آنتن وايرلس استفاده مي‎كند هيچ منبع جداگانه ديگري همچون باتري براي تأمين قدرت (برق) سنسورهاي اين لنزهاي هوشمند نياز نيست.  اندازه‏گيري فشار داخل چشم مي‎تواند با استفاده از ورقه‎هاي عايق به دست‌ آيد. ورقه عايق لايه‎اي است كه نسبت به عبور جريان الكتريسته نارسانا است و با قطبيت و دارابودن بارهاي الكتريكي مثبت و منفي توصيف مي‎شود. ضخامت اين لايه متغير است به طوري كه با افزايش فشار داخلي چشم اين لايه نازك و با كاهشِ فشار داخلي چشم لايه ضخيم مي‎شود.
 
سنسور IOP  جاسازي شده در لنزهاي تماسي اين تغيير را احساس و اطلاعات را به آنتن وايرلس ارسال مي‏كند.  برطبق نظر تيم تحقيق لنزهاي هوشمندِ جديد كه داراي سنسورهاي جاسازي‎شده تشخيص‎دهنده فشار چشم و كنترل‌كننده قند خون هستند به‌رغم تغيير شكل لنزهاي تماس هنوز مي‎توانند قند خون و فشار داخلي چشم را شناسايي كنند. سنسورها حتي بعد از تماس با مواد مختلف موجود در اشك انسان ويژگي‎هاي خود را حفظ كردند.  ويژگي‎هاي سنسورِ لنزِ تماسي حتي بعد از تغيير شكلِ لنز عوض نمي‎شود. حتي زماني‎كه سنسور در تماس با مواد مختلفِ موجود در اشك قرارگرفت ويژگي‎هاي خود را حفظ كرد و انعطاف‌پذيري و كشساني آن نيز بسيار خوب بود. علاوه‎ بر اين از آنجايي‎كه سنسور الكترونيكي در داخل لنز تماسي نرم قرار گرفت احساسي كه از استعمال آن دست مي‎دهد نيز عالي است.  پروفسور پارك مي‏گويد: « اين مطالعه مي‏تواند از طريق كاربرد دو نوع سنسور الكترونيكي شفاف براي توليد سنسورهاي لنز تماسي هوشمند و به‎منظور تشخيص بيماري‎ها (انواع ديابت و آب‎سياه) به كار رود. محققان معتقدند يك گام به اجراي يك ايده تخيلي براي توليد لنز تماسي هوشمندي كه در فيلم‎هايي مانند «گزارش اقليت» و «مأموريت: غيرممكن» ديديم نزديك‎تر شده‌اند.
 
  منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر