کد خبر: 852054
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ارائه اطلاعات محرمانه به روسيه، جديدترين اتهام رئيس‌جمهور 120روزه امريكا
ارتباط با روس‌ها بار ديگر براي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا دردسر‌ساز شد. روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات كاخ سفيد در گزارشي جديد نوشته كه ترامپ در ديدار هفته گذشته خود با وزير امور خارجه روسيه، اطلاعات بسيار محرمانه‌اي را در اختيار وي گذاشته است...
ارتباط با روس‌ها بار ديگر براي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا دردسر‌ساز شد. روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات كاخ سفيد در گزارشي جديد نوشته كه ترامپ در ديدار هفته گذشته خود با وزير امور خارجه روسيه، اطلاعات بسيار محرمانه‌اي را در اختيار وي گذاشته است كه گفته مي‌شود اين اطلاعات مربوط به تحركات داعش بوده و  رئيس‌جمهور امريكا اجازه افشاي آنها را نداشته است. نمايندگان كنگره نسبت به درز اطلاعات محرمانه ابراز نگراني كرده‌اند كه مي‌تواند استيضاح ترامپ را تسريع كند.
 
يك هفته پس از بركناري رئيس اف‌بي‌آي توسط دونالد ترامپ كه واكنش‌هاي زيادي را در محافل سياسي امريكا در پي داشت اين بار دادن اطلاعات بسيار محرمانه به روس‌ها جنجال جديدي را عليه ترامپ به راه انداخته است. روزنامه واشنگتن‌پست، دوشنبه شب در گزارشي مدعي شد رئيس‌جمهور امريكا در ديدار هفته گذشته خود با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اطلاعات بسيار محرمانه‌اي را در اختيار وي گذاشته است. روزنامه واشنگتن پست مي‌گويد كه نهادهاي اطلاعاتي امريكا آن اطلاعات فوق‌سري را از يكي از كشورهاي متحد واشنگتن دريافت كرده بودند و اجازه قبلي ارائه آن به روسيه را نداشتند.  طبق گزارش واشنگتن پست، يك مقام آگاه از اين تبادل اطلاعاتي گفت كه ترامپ در گفت‌وگوهاي خود با مقامات روسيه، ظاهراً به رجزخواني و فخرفروشي در خصوص اطلاعات خود از تهديدات در حال ظهور پرداخت و به آنها گفت كه هر روز در جريان اطلاعات بسيار مهمي قرار مي‌گيرد. بر اساس اين گزارش، رئيس‌جمهور امريكا درباره نقشه يك عمليات داعش عليه امريكا صحبت كرد و به دو مقام روس گفت كه در كدام يك از شهرهاي تحت كنترل داعش، اين گروه در حال تدارك چنين حمله‌اي است.
 
كارشناسان امنيتي ابراز نگراني كرده‌اند كه روسيه بتواند با سرنخي كه از دونالد ترامپ گرفته است، منبع اطلاعات (كشور متحد امريكا) و شگردهاي جاسوسي آن كشور از داعش را كشف كند.  مقامات كاخ سفيد درز اطلاعات محرمانه را رد كرده‌اند. هربرت مك‌مستر، مشاور امنيت ملي امريكا پس از انتشار اين خبر گفت: «خبري كه منتشر شد، آنطور كه گزارش شده، غلط است». مك مستر تأكيد كرد: «رئيس‌جمهور و وزير خارجه روسيه رشته‌اي از تهديدهاي مشترك عليه دو كشور از جمله تهديدها عليه هوانوردي غيرنظامي را بررسي كردند.» به گزارش رويترز، او گفت: «در هيچ مقطعي، منابع اطلاعاتي يا شيوه‌هاي آن موضوع بحث نبود و رئيس‌جمهور هيچ نوع عمليات نظامي كه قبلاً علني نشده بود را فاش نكرد.» ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا نيز گفت كه ترامپ در ديدار با لاوروف درباره منابع، روش‌ها يا عمليات‌هاي نظامي عليه داعش صحبتي نكرده است. وزارت خارجه روسيه نيز دريافت اطلاعات فوق سري در نشست اخير رئيس‌جمهور امريكا با لاوروف را تكذيب كرد.
 
اين درحالي است كه دونالد ترامپ از اقدام خود در دادن اطلاعات به روسيه دفاع كرد. ترامپ در واكنش به اين رسوايي روز سه‌شنبه در حساب كاربري‌اش در توئيتر نوشت: «در كسوت رئيس‌جمهور، خواستم حقايقي را درباره تروريسم و ايمني پرواز با روسيه در ميان بگذارم و اين كاري است كه از حق مطلق براي انجام آن برخوردار هستم.»  سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه چهارشنبه گذشته به همراه سرگئي كيسيلياك، سفير روسيه در واشنگتن، در كاخ سفيد با دونالد ترامپ ديدار كرد. مقامات دولت ترامپ پيشتر به خاطر ديدار با سفير روسيه پيش از انتخابات رياست جمهوري مورد هجمه انتقاد دموكرات‌ها بودند و مخالفان ترامپ به شدت از آن ديدار انتقاد كرده بودند، به خصوص كه مايك فلين، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ به خاطر تماس‌هايش با سرگئي كيسيلياك و گفت‌وگوي غيرمجاز با وي درباره آينده تحريم‌هاي امريكا عليه روسيه بود كه بركنار شد. به رغم گفته مقامات امريكايي نسبت به اطلاعات دقيق امريكا از تحركات داعش اما ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا در 5/2 سال گذشته نتوانسته موفقيتي در مقابل تروريست‌ها كسب كند و در بيشتر موارد به جاي تكفيري‌هاي داعش، مواضع ارتش‌هاي سوريه و عراق را مورد هدف قرار داده است.  افشاي اطلاعات محرمانه به روسيه، استيضاح ترامپ را تسريع مي‌كند چراكه در هفته‌هاي اخير و به خصوص پس از بركناري جيمز كومي، رئيس اف بي آي، استيضاح ترامپ از سوي نمايندگان كنگره مطرح شده بود و به نظر مي‌رسد در هفته‌هاي آينده چالش‌هاي جديدي را براي ترامپ ايجاد خواهد كرد.
  
نگراني كنگره
خبر افشاي اطلاعات محرمانه سبب نگراني شماري از اعضاي كنگره به خصوص دموكرات‌ها شده است. سناتور مارك وارنر، عضو ارشد كميته اطلاعاتي مجلس سنا در توئيتر نوشت: «اگر خبر صحت داشته باشد، اين يك سيلي بر صورت جامعه اطلاعاتي است. به خطر انداختن منابع و شگردها، به خصوص در قبال روس‌ها، غيرقابل توجيه است.» ديك دوربين، سناتور دموكرات در كنگره امريكا نيز در واكنش به گزارش روزنامه واشنگتن پست، اين اقدام ترامپ را «خطرناك و عاري از حس مسئوليت» خواند و «باب كوركر» رئيس كميته روابط خارجي مجلس سنا نيز اين ادعاها را در صورت صحت داشتن «بسيار دردسرساز» دانست. از سوي ديگر، نانسي پلوسي رهبر حزب دموكرات مجلس نمايندگان امريكا، درباره اين گزارش تصريح كرد: «بايد ديد دقيقاً چه مواردي را وي نقض كرده است و بر اساس واقعيت ‌ها به قضاوت نشست و بعد تصميم گرفت. نمي‌توان بر اساس برخي حرف‌ها و شنيده‌ها، پرونده‌سازي كرد.» پلوسي با رد موضوع استيضاح ترامپ گفت كه ‏هنوز بايد به وي براي پيشبرد برنامه‌هايش وقت داد. ‏ به نظر مي‌رسد ادعاي واشنگتن پست، دوره رياست جمهوري پرحاشيه ترامپ را طي روزهاي آينده با حاشيه‌هاي بيشتري همراه كند.
  
«خانه‌تكاني» ترامپ در كاخ سفيد
پس از بركناري رئيس اف بي آي، به نظر مي‌رسد خانه تكاني ديگري در كاخ سفيد در جريان است. منابع ناشناس در گفت‌وگو با پايگاه خبري اكسيوس، اعلام كردند به نظر مي‌رسد ترامپ به دنبال يك پاكسازي گسترده است و به او توصيه شده است به اين سمت حركت كند. او چيزي براي از دست دادن ندارد. اما سؤال اين است كه اين پاكسازي گسترده تا چه حد بزرگ بوده و به چه شكل خواهد بود. بر همين اساس مشاوران وي از جمله شان اسپايسر انرژي بسياري صرف مي‌كنند تا بتوانند جايگاه خود را مستحكم‌تر كنند. اين منابع اعلام كردند: «ترامپ ممكن است به جاي اخراج افراد موردنظرش در درجه اول آنها را از همراه كردن در اولين سفر خارجي‌اش محروم كند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار