کد خبر: 851961
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
مجري طرح دانه‌هاي روغني: سالانه ۴ ميليارد دلار صرف واردات روغن مي‌شود
مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي گفت: سالانه ۴ ميليارد دلار ارز به دليل واردات ۹۵ درصدي روغن از كشور خارج مي‌شود كه طي برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مصرفي كشور را توليد خواهيم كرد.
مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي گفت: سالانه ۴ ميليارد دلار ارز به دليل واردات ۹۵ درصدي روغن از كشور خارج مي‌شود كه طي برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مصرفي كشور را توليد خواهيم كرد.
عليرضا مهاجر در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرين وضعيت توليد دانه‌هاي روغني در كشور، اظهار داشت: طي يك برنامه 10 ساله كه هم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي آن را الزام كرده و هم دولت اعتبارات زيادي به آن اختصاص داده، بنا داريم سطح زير كشت دانه‌هاي روغني را افزايش دهيم.
وي با اشاره به افزايش جمعيت كشور و نياز بيشتر به روغن به عنوان يكي از كالاهاي اساسي خاطرنشان كرد: متأسفانه به خاطر بي‌توجهي به توليد دانه‌هاي روغني در گذشته، ميزان وابستگي به واردات روغن از خارج از كشور به 95 درصد رسيده بود كه پروژه توسعه كشت دانه‌هاي روغني با محوريت محصول كلزا را از سال گذشته آغاز كرديم.
مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي در پاسخ به اينكه چرا كلزا به عنوان محصول توليد دانه‌هاي روغني انتخاب شد، در صورتي كه محصولات ديگري همچون آفتابگردان، سويا، ذرت و كنجد هم مي‌تواند مدنظر قرار گيرد پاسخ داد: كلزا در پايداري توليد گندم مي‌تواند نقش اساسي داشته باشد و به غير از كلزا كه بتواند با آب باران آبياري شده و در پاييز كشت شود و هم در تناوب با گندم باشد، محصول ديگري پيدا نكرديم.
وي به اين نكته هم اشاره كرد كه اكنون در ارقام جديد كلزا بالاي 44 درصد از محصول به روغن تبديل مي‌شود، مضاف بر آنكه روغن كلزا جزو روغن‌هاي باكيفيت دنياست كه پارامترهاي مثبت بالاتر از سطح نرمال و پارامترهاي منفي نيز پايين‌تر از سطح استاندارد است و اين محصول قابليت كشت در تمام نقاط كشور را دارد.  به گفته مجري طرح دانه‌هاي روغني، دانه روغني كلزا سبب حاصلخيزتر شدن خاك كشاورزي شده، به سموم كمتري نياز دارد و جلوي رشد علف‌هاي هرز را مي‌گيرد.  مهاجر به كشت كنجد و سويا به عنوان دو منشأ توليد روغن هم اشاره كرد و گفت:‌ سويا علاوه بر توليد روغن به عنوان غذاي دامي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و كنجد هم مانند كلزا با بازدهي 50 درصد روغن بسيار باكيفيت در همه جاي كشور قابليت كشت دارد كه آن را هم در دستور كار قرار داده‌ايم.
مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي همچنين از كشت گل‌رنگ به عنوان نوعي از دانه روغني در مناطق با پوشش گياهي فقير خبر داد و افزود: خود گل‌رنگ به عنوان مصرف غذايي قابل استفاده است و در كنار آن 33 درصد روغن توليد مي‌كند.  وي همچنين به كشت آفتابگردان هم اشاره كرد و گفت: اين نوع محصول تا 43 درصد توليد روغن دارد و در بسياري از مناطق كشور قابل كشت است و به آن كمي نياز دارد.
وي به افزايش 5/2 برابري كشت كلزا در سطح مزارع كشور اشاره‌ كرد و گفت: كشت آفتابگردان هم 40 درصد افزايش يافته و كشت گل‌رنگ نيز 50 درصد افزايش داشته است.
مهاجري گفت: ارقام مرغوبي از دانه روغني كنجد به كشور وارد كرده‌ايم كه با كشت مكانيزه توسط ماشين‌آلات مي‌تواند بازده‌هاي بهتري داشته باشد و اميدواريم تا 10 سال آينده 70 درصد نياز كشور به روغن را برطرف كنيم، چراكه اكنون با واردات 95 درصدي روغن 4 ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي‌شود. مضاف بر آنكه سلامت را با توليد روغن سالم به جامعه برگردانده و به كشت گندم هم كمك مي‌كنيم.  وي در پاسخ به اين سؤال كه چه ضمانتي وجود دارد اين طرح تا چند سال آينده و با تغيير دولت ادامه يابد، گفت:‌برنامه‌اي ارائه شده كه مقام معظم رهبري هم پيگير آن هستند و حتي اگر دولت‌ها تغيير كنند، برنامه متوقف نخواهد شد.
وي اضافه كرد: امسال 200 هزار تن توليد كلزا داريم كه سال گذشته 70 هزار تن بود و 160 هزار تن توليد سويا خواهيم داشت كه سال گذشته اين رقم 138 هزار تن بود.
به گفته مهاجر 40 هزار تن توليد تخمه آفتابگردان داريم كه بخشي از آن به عنوان مصرف آجيلي وارد بازار مي‌شود كه البته همين محصول سال گذشته 30 هزار تن توليد شد، همچنين گل‌رنگ از توليد 5 هزار تن در سال گذشته امسال به 15 هزار تن مي‌رسد.
وي به بسته حمايتي وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه كشت دانه‌هاي روغني اشاره كرد و گفت: اين بسته شامل تسهيلات ارزان‌قيمت، دادن يارانه به بذر باكيفيت دانه‌هاي روغني و خريد ماشين‌آلات كشاورزي و همچنين ارائه آخرين تكنولوژي‌هاي روز كشت دانه‌هاي روغني به صورت رايگان توسط مروجان جهاد كشاورزي انجام مي‌شود.
مهاجر همچنين عواملي چون خريد تضميني دانه‌هاي روغني، قيمت مناسب و پرداخت به موقع را عامل ديگري براي تشويق كشاورزان به كشت دانه‌هاي روغني دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار