کد خبر: 851945
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
پاسکاري مسئوليت بين سازمان دامپزشکي و وزرات بهداشت و تعلل در نظارت بر فعاليت کشتارگاه ها و ورود دام هاي وارداتي به ابتلاي 17 نفر ازساکنان سيستان وبلوچستان منجر شد !
در حالي که هنوز بيش از يک ماه از فصل بهار باقي است اخباري از ورود بيماري تب کريمه کنگو پيش از موعد هر ساله از مرزهاي جنوب شرقي به کشور منتشر شده است. اخباري که از ابتلاي بيش از 17نفر از ساکنان استان سيستان و بلوچستان به عنوان اصلي ترين معبر واردات دام از کشورهاي همسايه و احتمال شيوع سريع آن به نواحي مرکزي و غربي کشور حکايت مي کند. اين بيماري کشنده طي سال هاي گذشته صدها نفر از هموطنان دراستانهاي مختلف را به کام مرگ کشانده و سبب از بين رفتن بخش قابل توجهي از جمعيت دامي کشور شده است. با اين وجود همچنان براي مقابله با اين پديده ساز و کارهاي موثري وجود ندارد.امسال هم در سايه تعلل سازمان دامپزشکي و وزارت بهداشت و عدم نظارت موثر بر فعاليت کشتارگاه ها و واردات دام تب کريمه با سرعت قابل توجهي در استانهاي جنوب شرقي دامن گسترانده و در حال پيشروي به ساير نقاط کشور است .

نويسنده: مريم احمدي

نزديک به يک دهه است که با رسيدن فصل گرما بيماري وارداتي تب کريمه کنگو به عنوان يکي از خطرناک ترين بيماري هاي مشترک انسان دام در استانهاي مختلف کشور به ويژه نواحي جنوبي و جنوب شرقي جولان مي دهد و تعدادي از هموطنانمان را به کام مرگ مي کشد. طي سالهاي اخيرمیزان مرگ و میر مبتلایان قطعی به اين بيماري که به وسيله کنه از طريق حيوان به انسان و از حيوان به حيوان قابل انتقال است، در دنیا 50 درصد و در ایران حدود 15 درصد اعلام شده است. آماري که متاسفانه طبق گزارشات، سير صعودي در پيش گرفته و در صورت تداوم شرايط موجود به يکي از عوامل اصلي مرگ و مير به ويژه در نواحي مرزي و روستاها تبديل خواهد شد! از آنجا که همواره واردات دام هاي بيمارو قاچاق دام از کشورهاي همسايه از جمله پاکستان و افغانستان از مرز استانهاي جنوبي و جنوب شرقي به ويژه سيستان و بلوچستان به عنوان مهمترين عامل ورود اين بيماري کشنده به کشور مطرح شده است متاسفانه ساکنان استان مذکور بيش از ديگر مناطق در معرض ابتلا قرار دارند . ضمن اينکه اين استان همچنان از امکانات وتجهيزات استاندارد و کشتارگاه مکانيزه و شرايط بهداشتي ذبح دام برخوردار نيست و هنوز فصل تابستان و موج گرما از راه نرسيده 17 نفر از ساکنان سيستان و بلوچستان به تب کريمه کنگو مبتلا شده اند! اتفاقي که در يک دهه اخير بارها افتاده و دامن روستاييان و شهرنشينان اين منطقه را گرفته است.

چندروز پيش پيش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مشاهده شدن ابتلا به تب "کریمه کنکو" از 24 فروردین ماه امسال گفت: براساس آمارها تاکنون 17 نفر در سیستان و بلوچستان به تب کریمه کنگو مبتلا شده و موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.محمود رضا میری با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به این بیماری کارکنان کشتارگاه ها، دامداران و قصابان هستند، افزود: متاسفانه برخی از این عزیزان که بیشتر در معرض خطر هستند موارد حفاظتی و پشگیری را رعایت نمی کنند!

مصوبه هايي که مي توانست مانع باشد!

از انجا که تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است و در پاره ای از موارد همه گیری های داخل بیمارستانی آن نیز به چشم می خورد، از اين رو طي سالهاي اخير سم پاشي دام ها به منظور از بين بردن ويروس کنه به عنوان يک راهکار اثربخش مطرح شده اما سازمان دامپزشکي در اين مدت به بهانه کمبود اعتبار از انجام اين اقدامات سرباز زده است! علاوه بر اين از آنجا که بنابه گفته کارشناسان تشخیص بیماری در دام‌های آلوده غالبا ممکن نيست از اين رو رعایت نکات بهداشتی از سوی کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی و توزیع مي تواند نقش موثري در پيشگيري از شيوع اين بيماري داشته باشد.

به همين دليل طي چند سال اخير مجلس شوراي اسلامي به منظور کمک به سازمان دامپزشکي کشور در مقابله با بيماري هاي مشترک بين انسان و دام دو مصوبه انجام ممیزی‌های داخلی و خارجی مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی، دارو و مواد زیستی بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی و همچنین موظف شدن فعالان حوزه دام به رعایت ضوابط دامپزشکی از مزرعه تا عرضه را به تصويب رساند اما شواهد موجود نشان مي دهد به رغم اهميت موضوع و نقش موثر پيشگيرانه، اين مصوبه ها هنوز اجرايي نشده است و در اين ميان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي با پاسکاري وظايف از زير بار اين مسئوليت شانه خالي مي کنند!

اين درحالي است که به گفته کارشناسان، عامل اصلی شیوع بیماری در سیستان و بلوچستان در سال جاري، بروز مشکل در دستگاه چیلینگ‌روم کشتارگاه و عدم نگهداری لاشه‌ها در سرمای لازم بوده است. محمد نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاييد اين خبر اعلام کرد: مبتلايان تب کريمه تعدادي از کارگران کشتارگاه هاي زاهدان بوده اند که به دليل شرايط نامناسب و غيربهداشتي کشتارگاه به تب کريمه مبتلا شده اند!

واردات آزاد و شيوع بيماري!

از اوايل دهه 80 كه نخستين موارد ابتلاي انساني تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو در كشور شناسايي شد بيشترين شيوع و ميزان ابتلا در استان سيستان و بلوچستان گزارش شده است . چرا که دو كشور همسايه شرقي ايران؛ افغانستان و پاكستان، منبع بازتوليد اين بيماري هستند كه به علت فقدان نظام بهداشت و درمان مناسب، پايش بيماري‌هاي دام، سيستم ثبت بيماري و روش‌هاي پيشگيرانه يا مداواي سريع كانون اصلي انتقال بيماري به ايران هستند. ضمن اينکه قيمت ارزان دام در اين دو كشور سبب شده كه مسير قاچاق دام از مرزهاي شرقي براي فعالان واردات غير قانوني دام هموار شود. اگرچه اخيرا مسئولان اعلام کرده اند مانع واردات دام قاچاق از مرزهاي سيستان و بلوچستان شده اند اما ساکنان شهرستان زابل معتقدند اين شهرستان همچنان يکي از مهمترين پايگاه هاي ورود دام قاچاق است. علاوه بر اين، اواخر سال گذشته خبرهايي در خصوص ازاد سازي مجدد واردات دام از مرزهاي شرقي منتشر شد و در پس از ان سازمان دامپزشکي کشور به منظور يافتن تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو به کشتارگاه اطلاعيه ارسال کرد و در خصوص احتمال ورود مجدد اين بيماري هشدار داد. اما گويا تمام اقداماتش در حد همين اطلاعيه خلاص شد. تا انجا که حالا در سايه بي نظارتي اداره دامپزشکي سيستان و بلوچستان ، عدم رعايت بهداشت به ابتلاي چندين نفر از قصابان و کارگران کشتارگاه منجر شده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار