کد خبر: 851816
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بيماري‌هاي فراگير آخرين دستاورد جنگ امريكا و عربستان در يمن
فقر، محاصره، گرسنگي و بمباران براي يمني‌ها كم نبود كه بيماري‌هاي مسري نيز به آن اضافه شدند تا ظلم عربستان سعودي، امريكا و انگليس عليه مردم يمن در مقابل سكوت و رياكاري جامعه جهاني به اوج خود برسد. روز گذشته در پايتخت آن كشور به دليل گسترش بيماري وبا شرايط اضطراري اعلام شد كه مهم‌ترين دليل آن جنگ سه ساله وهابيت و غرب عليه يمن است.
 
وزارت بهداشت يمن به علت شيوع بي‌سابقه بيماري وبا در پايتخت اين كشور، از روز يك‌شنبه وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد. در بيانيه وزارت بهداشت يمن كه در خبرگزاري يمني «سبأ»، منتشر شد، آمده است: با توجه به شيوع گسترده بيماري وبا در تمامي بخش‌هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه، آماده‌باش اعلام مي‌شود و از تمامي سازمان‌هاي بين‌المللي داخلي و تمامي طرف‌هاي مسئول مي‌خواهيم كه به ما براي مهار اين بحران كمك كنند؛ بحراني كه يك مصيبت انساني و بهداشتي بي‌سابقه است. بر اساس اين گزارش، شمار مبتلايان به وبا بسيار فراتر از امكانات بيمارستا‌ن‌ها و مراكز بهداشتي صنعا است و تاكنون بيش از 2 هزار و 567 نفر طي دو هفته گذشته به اين بيماري مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت اوايل ماه مي‌ جاري درباره اين بيماري هشدار داده بود. بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي يمن ظرفيت و امكانات لازم براي مقابله و مهار اين بيماري را ندارند. 
 
شيوع گسترش وبا آخرين زنجيره از مصيبت‌هايي است كه يمني‌ها با آن مواجه هستند. عربستان سعودي به همراه ساير شيوخ منطقه و با حمايت امريكا و انگليس 26 ماه قبل جنگي گسترده عليه يمن آغاز كرد. از آن زمان مردم يمن تحت محاصره دريايي، زميني و هوايي قرار دارند. بر اساس اعلام نهادهاي وابسته به سازمان ملل در هر 10دقيقه يك كودك يمني جان خود را بر اثر گرسنگي ناشي از محاصره از دست مي‌دهد و در كل 17 ميليون نفر بر اثر گرسنگي تهديد مي‌شوند. علاوه بر اين، صدها نفر از غيرنظاميان يمني بر اثر بمباران كوركورانه تسليحات ساخت كشورهاي غربي كشته شده‌اند. همه اين جنايت‌هاي عربستان سعودي در مقابل سكوت رسانه‌ها و دولت‌هاي مدعي حقوق بشر رخ مي‌دهد؛ كساني كه براي حلب در سوريه جنجال زيادي ايجاد كرده‌ بودند.  از سوي ديگر فرستاده ويژه سازمان ملل در حالي از تلاش براي برقراري آتش‌بس در يمن پيش از حلول ماه مبارك رمضان خبر مي‌دهد كه اين تلاش در دو سال گذشته با شكست مواجه شده است. «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن، اعلام كرد كه سازمان ملل در تلاش است پيش از حلول ماه مبارك رمضان، موافقت طرف‌هاي مختلف يمني با پيشنهاد آتش‌بس را جلب كند. به نوشته رسانه‌هاي يمني، وي تأكيد كرد: ما در حال حاضر تلاش داريم پيش از آغاز ماه رمضان، در يمن آتش‌بس برقرار كنيم و اين اقدام زمينه‌ساز ورود به دور جديد مذاكرات ميان طرف‌هاي مختلف و توقف روند عمليات نظامي در بندر «الحديده» است. فرستاده ويژه سازمان ملل بدون اشاره به جزئياتي افزود كه هيئت سازمان ملل در يمن تلاش دارد تا راهكاري را براي بندر الحديده بيابد. سازمان ملل با طرح ائتلاف عربي مبني بر نظارت بر اين بندر به جاي انصارالله در مقابل توقف عمليات نظامي در يمن موافق است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار