کد خبر: 851815
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دبكا فايل: نيروهاي امريكايي و اردني وارد جنوب سوريه شدند
همزمان با تلاش نيروي مقاومت عراق و سوريه براي كنترل مرز دو كشور در مرز با اردن، جبهه غربي – عربي نيز براي كنترل اين منطقه تلاش مي‌كند.
نویسنده: روح‌الله صالحي

همزمان با تلاش نيروي مقاومت عراق و سوريه براي كنترل مرز دو كشور در مرز با اردن، جبهه غربي – عربي نيز براي كنترل اين منطقه تلاش مي‌كند. به دنبال انتقال ارتش سوريه به يك منطقه بياباني در نزديكي مرز با عراق و اردن، برخي منابع اعلام كردند نيروهاي ويژه امريكا، انگليس و اردن نيز براي مقابله با برنامه‌هاي ايران و حزب‌الله وارد جنوب سوريه شده‌اند. كنترل بر اين منطقه موجب مي‌شود تا امنيت تقاطع سه بزرگراه بين‌المللي ارتباط دهنده كشورهاي عراق، سوريه و اردن توسط ارتش سوريه تأمين شود و امريكا براي قطع اين حلقه امنيتي با نيروهاي مقاومت رقابت كند.
 
به موازات پيشروي ارتش سوريه به سوي مرزهاي شرقي، نيروهاي بسيج مردمي عراق موسوم به «حشد الشعبي» به مبارزه سرسختانه براي آزادسازي موصل و پيشروي به سمت مناطق مرزي غرب عراق ادامه مي‌دهند. چند روز پس از اعلام فرماندهان حشدالشعبي براي كنترل مرزهاي عراق و سوريه، نيروهاي ارتش سوريه نيز براي آغاز عمليات مشترك با نيروهاي عراقي وارد عمل شده‌اند تا امنيت مرزهاي دو كشور  را تأمين كنند. به گزارش رويترز، منابع و فرماندهان تروريست‌ها مدعي شدند ارتش سوريه در حال انتقال نيرو به يك منطقه بياباني در نزديكي مرز با عراق و اردن است. اين منابع گفتند، اطلاعات آنها نشان مي‌دهد صدها نظامي سوري و شبه‌نظاميان شيعه با تانك و تجهيزات سنگين طي روزهاي اخير به شهر سبابيار منتقل شده‌اند.
 
اين شهر در يك منطقه بياباني كم‌جمعيت واقع شده كه در نزديكي منطقه مرزي با اردن و عراق موسوم به باديه سوري قرار دارد. اين شهر دورافتاده كه در نزديكي بزرگراه استراتژيك دمشق-بغداد قرار دارد، هفته گذشته توسط ارتش سوريه و متحدانش آزاد شد. ارتش سوريه قصد دارد مانع از آن شود كه مناطق مختلف اين كشور از دست گروه‌هاي تروريستي تندرو آزاد و به دست گروه ارتش آزاد كه تحت حمايت كشورهاي غربي قرار دارد، بيفتد. عصام الريس سخنگوي «الجبهه الجنوبيه» گروه تروريستي ارتش آزاد ادعا كرد كه نيروهاي مقاومت قصد دارند خود را به مرزهاي سوريه و عراق برسانند و راه پيشروي ارتش آزاد به سمت شمال شرق را قطع كنند. وبگاه خبري «عنب» نيز گزارش داد نيروهاي سوري عصر يك‌شنبه موفق شدند امنيت مثلث «بغداد-اردن-دمشق» را در صحراي سوريه تأمين كنند.  يكي از فرماندهان حشدالشعبي در گفت و گو با روزنامه الاخبار درباره عمليات مشترك با نيروهاي سوريه گفت: «اصل عمليات اين است كه مي‌خواهيم به مرزهاي سوريه برويم و مي‌خواهيم اين كار را قبل از امريكايي‌ها انجام دهيم.
 
امريكايي‌ها مي‌خواهند از صحرا و اوضاع سوريه سوء‌استفاده كنند تا بتوانند پايگاه‌هاي نظامي جديد خود را ايجاد كنند.» ابومهدي المهندس، جانشين فرماندهي حشدالشعبي نيز روز يك‌شنبه اعلام كرد: «آزادسازي منطقه «قيروان» مرحله دوم عمليات آزادسازي غرب موصل شمرده مي‌شود كه هدف آن در دست گرفتن كنترل مرزهاي مشترك بين عراق و سوريه و بستن آن به روي داعش است.» كنترل بر اين منطقه كه حومه شرقي دمشق را از حومه شرقي استان حمص جدا مي‌كند، موجب مي‌شود تا امنيت تقاطع سه بزرگراه بين‌المللي ارتباط دهنده كشورهاي عراق، سوريه و اردن توسط ارتش سوريه تأمين شود و پس از آن نيروهاي سوري و عراقي با خيال راحت تري عمليات عليه تكفيري‌ها در موصل و شمال سوريه را ادامه مي‌دهند. به باور برخي ناظران، با كنترل اين منطقه در واقع بهانه‌جويي‌هاي اردن كه تهديد امنيت اين كشور از سمت باديه شام توسط داعش را دستاويز ورود به خاك سوريه كرده‌ بود، پايان مي‌دهد. ضمن اينكه خاتمه دادن به اشغال مناطق شرقي سوريه هم‌مرز با عراق ضريب امنيتي سوريه را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد.
  
رخنه جبهه غربي-عربي به سوريه
وبگاه «دبكا فايل» مدعي شد كه نيروهاي ويژه امريكا همراه با نيروهاي ويژه انگليس و اردن يك‌شنبه شب وارد جنوب سوريه شدند. ظاهراً اين نيروها با عبور از مرزهاي شمال اردن و از طريق مرز «تنف» بين اردن و عراق و سوريه وارد جنوب سوريه شدند. گفته مي‌شود كه اين اقدام با هماهنگي با اسرائيل صورت گرفته است. بر اساس اين گزارش، نيروهاي دولتي سوريه و حزب‌الله اينك در مرز بين سوريه، عراق و اردن و در بزرگراهي كه امان پايتخت اردن را به بغداد متصل مي‌كند صف‌آرايي كرده‌اند. دبكا به نقل از منابع نظامي خود نوشت كه ايران و سوريه قصد ممانعت از عمليات مشترك امريكا، اردن و اسرائيل را در مرزهاي اسرائيل با اردن و سوريه داشته‌اند. دبكا فايل در خاتمه مدعي شد كه اقدام امريكا، اردن و انگليس براي تقابل با طرح ايران و سوريه در خنثي ساختن برنامه امريكا در اعزام نيروهاي اردني به جنوب شرقي سوريه صورت گرفته است. در هفته‌هاي اخير اخباري منتشر شد كه نيروهاي امريكايي و انگليسي در اردن و در جنوب سوريه تروريست‌ها را آموزش مي‌دهند تا براي ورود احتمالي به سوريه وارد عمل شوند. باتوجه به پيشروي نيروهاي مقاومت در شمال سوريه، امريكا تلاش مي‌كند جبهه جنوب سوريه را با تقويت تروريست‌ها فعال كند تا بخشي از توان نيروهاي مقاومت در اين منطقه صرف شود. اغلب گروه‌هاي مسلح شرق سوريه مورد حمايت امريكا هستند و شكست آنها در جبهه ميداني، شكست اين گروه‌ها را در ميدان مذاكره محتمل‌تر خواهد كرد.
  
دليلي براي تسليح كردها وجود ندارد
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه روز دوشنبه تأكيد كرد: «اميدواريم مناطق امن در سوريه ابزار كارآمدي براي تضمين آتش‌بس باشد.» بنا بر گزارش شبكه «راشاتودي»، پوتين گفت كه هيچ دليلي وجود ندارد كه امريكا كردهاي سوريه را مسلح كند. وي ادامه داد: «مسكو، ارتباط‌ها و تماس‌هاي خود با كردهاي سوريه را حفظ خواهد كرد.» رئيس‌جمهور روسيه همچنين گفت كه هيچ دليلي وجود ندارد كه آنكارا از روابط ميان كردهاي سوريه و روسيه نگران باشد.» امريكا روز يك‌شنبه اولين محموله از تسليحات خود را به كردهاي سوريه ارسال كرد تا براي پيشروي در مقابل داعش در شهر رقه، پايتخت خودخوانده داعش در سوريه از آنها استفاده كنند. تسليح كردها در شرايطي است كه تركيه با اين اقدام واشنگتن مخالف است و تجهيز و تقويت كردها را تهديدي براي امنيت ملي خود مي‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار