کد خبر: 851711
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
4 سال زمان براي عملي شدن وعده هاي دولت در لرستان کم بود!
درحالي دولتمردان از ايجاد 74 هزار فرصت شغلي و کاهش نرخ بيکاري در لرستان خبر مي‌دهند که طي چهار سال اخير از يک طرف رکود و تورم حاکم بر جامعه به بيش از 70 درصد از صنايع فعال لرستان ضربه زده و از طرف ديگر اکثر پروژه‌هاي عمراني و اقتصادي استان هم که قرار بود تکميل و افتتاح شوند، روي زمين مانده است. تعطيلي کارخانه‌ها و صنايع و همچنين افزايش بيکاري در لرستان جزو دستاوردهاي دولت به شمار مي آيد که زندگي و معيشت مردم را تحت الشعاع قرار داده است. علاوه بر اين مصوبات سفرهاي استاني رئيس جمهور هم هنوز نتوانسته به مرحله افتتاح برسد و مي رود تا پرونده اين دولت با تعطيلي صنايع و نيمه کاره ماندن بسياري از پروژه‌ها از جمله سدهاي کمندان و معشوره در لرستان بسته شود.
نويسنده:ميترا شهبازي


+++

درحالي به آخرين ماه‌‌هاي دولت يازدهم رسيده‌ايم که بعد از 4 سال ليست پروژه‌هاي نيمه کاره در لرستان بيش از آن‌هايي است که افتتاح و بهره‌برداري شده‌اند. با اينکه مرکز آمار ایران، نرخ 13 درصدي را براي بيکاري لرستاني‌ها اعلام مي‌کند، اما تعطيلي و تعديل نيروي کار کارخانه‌ها گواه اين است که نه تنها معضل بيکاري برطرف نشده، بلکه بر شدت آن هم افزوده شده است. فقط اين نرخ به صورت مجازي پايين کشيده شده و اغلب لرستاني‌ها با مشاغل کاذب روزگار سپري مي‌کنند.

صنايعي که مهر رکود برسرشان خورد

گروه کارخانه‌هاي نساجي بروجرد که از سال 92 گرفتار رکودي جدي شده‌اند، علي‌رغم جذب دوباره 150 نفر از 450 نيروي تعديل شده، هنوز درگير جذب اعتبار هستند و کارگران در نبود چتر حمايتي مسئولان، اميدي به حرکت مستمر و پايدار چرخ اقتصادي اين صنعت ندارند. علاوه بر اين کارخانجات مهمی نيز به دليل افزايش واردات، نبود بازار فروش محصولات و عدم دسترسي به مواد اوليه مورد نياز، اسير تعطيلي شده‌اند. در اين راستا مي‌توان به سامان کاشی با حدود 200 کارگر، زاگرس خودرو با حدود 100 کارگر و کاشی جم با 120 کارگر اشاره کرد که به طور رسمي اعلام تعطیلي کرده‌اند. این‌ کارخانه‌ها تنها صنايع مهم شهرستان بروجرد بودند که طی سال‌های اخیر نه تنها دست به اخراج نیروهای خود و تعطیلی کامل زدند بلکه به علت ورشکستگي بدهي زيادي هم به بانک‌ها به بار آوردند. اين اتفاقات نيز در حالي رخ داد که با به نتيجه رسيدن برجام قرار بود، رخت مشکلات از سر صنايع استان بسته شود، اما نه تنها معضلات نرفتند بلکه با تعطيلي کامل، پرونده‌ اين صنايع بسته شد. البته اين آمار تنها مربوط صنايع اصلي و بزرگ استان بود و در اين ميان کارخانه‌هاي کوچک بسياري هم از ميدان رقابت با کالاهاي وارداتي خارج شدند که مي‌توان به فولاد گستر، پلاستیک‌سازی، سیم لاکی، کارتن‌سازی، لبنیاتی‌ها و مواردی ازاین‌دست اشاره کرد.

سدهايي که روي افتتاح را نمي‌بينند

علاوه بر آنچه که گفته شد، وعده افتتاح سد کمندان ازنا و اجرایی شدن سد معشوره کوهدشت نيز از مصوبات سفر روحانی رئیس جمهور در سال ۹۳ در لرستان بود که آنها هم عملیاتی نشده‌اند. لازم به ذکر است که سد کمندان ازنا که سال 84 کلنگ زنی شد و قرار بود سال 94 به بهره‌برداری برسد تا رونق کشاورزی را به منطقه بياورند و آب شرب شهر ازنا و الیگودرز را تامین کنند، هنوز در حد وعده‌ باقي مانده اند.

سد کمندان که به آن کمي قبل‌تر اشاره شد نيز یکی از مصوبات سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در 28 خرداد ماه سال 93 است که به همراه هیئتی از وزیران و معاونان خود در استان لرستان و در جمع مردم خرم‌آباد گفت:«سد کمندان ازنا تا اوایل سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد» با اين حال اين وعده نيز با گذشت سه سال هنوز به مرحله تحقق نرسيده است و خبري هم از آبگیری سد در روزهاي آتي نيست.

علاوه بر آنچه که گفته شد، در سال‌های اخیر واحدهای سنگ‌بری اين استان نیز به تبع سایر سنگ‌بری‌های کشور دچار رکود شده و در پی تعطیلی بخش زیادی از سنگ‌بری‌های لرستان 3000 نفر کار خود را از دست دادند. بنابراين با اين اوصاف نه تنها وعده‌ها رنگ تحقق به خود نگرفتند، بلکه معضل اشتغال‌ هم علي‌رغم ارائه آمار خوشبينانه همچنان پابرجاست.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار