کد خبر: 851545
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
دولت 5 روز مانده به انتخابات يكباره پولدار شد
زماني شب پرداخت يارانه نقدي مصيبت عظماي دولتمردان بود به طوري كه در چهار سال گذشته مدام از نبود پول و بودجه براي پرداخت يارانه سخن مي‌گفتند؛اكنون به يكباره خزانه دولت مملو از پول شد و يارانه نقدي خانواده‌هايي كه در سه سال گذشته قطع شده بود سه روز مانده به انتخابات رياست جمهوري برقرار شد.
زماني شب پرداخت يارانه نقدي مصيبت عظماي دولتمردان بود به طوري كه در چهار سال گذشته مدام از نبود پول و بودجه براي پرداخت يارانه سخن مي‌گفتند؛اكنون به يكباره خزانه دولت مملو از پول شد و يارانه نقدي خانواده‌هايي كه در سه سال گذشته قطع شده بود سه روز مانده به انتخابات رياست جمهوري برقرار شد.
روحاني كه سال ۹۲ وعده داد مردم را از يارانه ۴۵ هزار توماني بي‌نياز مي‌كند، با عدم تحقق آن وعده رو به رو شده و به پول‌پاشي از بيت‌المال در آستانه انتخابات روي آورده كه ديگر كانديداهاي رياست جمهوري را به آن متهم كرده است.
دولت تدبير از نخستين روزهاي آغاز به كارش از مصيبت عظماي وزرا براي تأمين مبلغ يارانه نقدي سخن گفتند. اين انتقادات از شخص رئيس‌جمهور تا ساير اعضاي كابينه همواره مطرح مي‌شد تا اينكه به تدريج حذف يارانه نقدي خانوار آغاز شد با اين تفاوت كه يارانه دهك بالاي جامعه و ثروتمندان همچنان برقرار بود و خانواده‌هاي متوسط كه يك آپارتمان يا يك خودروي شخصي داشتند شامل طرح حذف يارانه نقدي شدند و شكاياتشان نيز به هيچ نتيجه‌اي نرسيد. البته دولت در سال ۹۵ نيز مكلف بود كه يارانه سه دهك بالاي درآمدي كه ۲۴ ميليون نفر بودند را نيز حذف كند كه اين اتفاق نيفتاد؛بلكه يارانه طبقه متوسط قطع شد.
علاوه براين دولت تدبير در جريان تصويب لايحه بودجه سال ۹۶ نيز با نمايندگان مجلس در خصوص حذف يارانه نقدي ثروتمندان در سال ۹۶ به منظور رفع تنگناهاي مالي دولت مخالفت كردند و نبود آمار صحيح از وضعيت زندگي افراد جامعه را بهانه قرار دادند. هرچند در همان زمان نيز كارشناسان با رد نبود آمار صحيح مانور تبليغاتي دولت را در آستانه انتخابات دليل عدم حذف يارانه ثروتمندان اعلام كردند.  بر اساس همين گزارش اما به يكباره وزير اقتصاد دولت روحاني كه دو سال پيش پرداخت يارانه را عزاي دولت مي‌دانست، در فروردين ماه امسال از طرفداران افزايش يارانه شد! طيب‌نيا در ديدار نوروزي خود از موافقت خود با افزايش رقم يارانه نقدي سخن گفت، گويي مصيبت براي پرداخت يارانه نقدي ديگر به پايان رسيده بود. . .
 پس از اين اظهارات طيب‌نيا، همزمان با واريز يارانه فروردين ماه، وزارت رفاه، كار و امور اجتماعي مستمري جديدي براي خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي كشورتعيين كرد. به طوري كه ستاد هدفمندي يارانه‌ها با صدور اطلاعيه‌اي مبلغ اين مستمري‌ها را بين ۹۵ تا ۳۶۵ هزار تومان براساس تعداد افراد خانوار تعيين كرد.
اكنون پنج روز مانده به انتخابات رياست جمهوري، دولت تدبير به صورت كاملاً غير حرفه‌اي با ارسال پيامك به سرپرست خانواده‌هايي كه يارانه‌شان در سال‌هاي گذشته قطع شده، اعلام كرد كه از ۲۶ ارديبهشت يارانه نقدي‌شان پرداخت خواهد شد.
سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در اين پيامك‌ها اعلام كرده است: «سرپرست گرامي به دنبال ثبت اطلاعات شما در سامانه، يارانه شما در تاريخ 26/02/1396 به حساب شما واريز مي‌گردد سازمان هدفمند‌سازي يارانه‌ها »
با توجه به تعداد زياد گزارش‌هاي رسيده به «جوان» به نظر مي‌رسد يارانه اغلب قريب به اتفاق كساني كه پيش از اين از لیست دريافت يارانه حذف شده بودند دوباره در شب انتخابات وصل شده است. اين درحالي است كه وزارت رفاه و سازمان هدفمندي يارانه‌ها پيش از اين اعتراض اين شهروندان درباره قطع يارانه را وارد ندانسته بودند.
حال اين سؤال مطرح است خانواده‌هايي كه در سه سال گذشته از دريافت يارانه محروم شده بودند، حق تضييع شده خود را مي‌توانند از دولت تدبير باز پس بگيرند‌؟ همچنين محل تأمين اين يارانه‌ها از كجاست‌؟ دولت از كدام محل مي‌خواهد يارانه ۵ ميليون نفر را در آستانه انتخابات تأمين كند؟
 
   پول‌پاشي دولت در آستانه انتخابات
برخي كارشناسان طي ماه‌هاي اخير برخي اقدامات دولت در آستانه انتخابات را عوام‌گرايي و پوپوليستي با هدف جلب آراي مردم معرفي كرده كه از جمله آن مي‌توان به افزايش ناگهاني يارانه مستمري‌بگيران، افزايش حقوق كارمندان و حداقل‌بگيران و پرداخت سود سهام عدالت اشاره كرد.  همچنين محمد حسيني عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با وصل مجدد يارانه افراد غيرنيازمند پس از گذشت يك‌سال به فارس گفت: طبق ماده 14 قانون بودجه سال 95 حكمي وجود داشت كه دولت موظف به حذف غيرنيازمندان يارانه بگير بود، اما كامل عملي نكرد.  وي تأكيد كرد: اين حكم در بودجه 96 وجود ندارد، اما اگر طبق بررسي‌ها سرپرستي از يارانه حذف شد، دولت اجازه قانوني براي وصل كردن ندارد و شائبه سياسي و انتخاباتي خواهد داشت.  عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: وصل مجدد يارانه غير نيازمنداني كه وزارت كار به نتيجه رسيده خلاف قانون است، مگر آنكه اشتباهي صورت گرفته يا توجه به اينكه گفته مي‌شود بيش از يك سال يارانه دريافت نكرده‌اند، احتمال اشتباه را به حداقل مي‌رساند و به ندرت محاسبات غلط براي حذف غير نيازمندان به وجود مي‌آيد.  طبق بودجه سال 96 دولت مكلف است، يارانه اقشار ضعيف را افزايش دهد و منابع آن را از حذف غير نيازمندان تأمين كند.  حال اينكه با كدام استدلال پس از يك سال يارانه افراد حذف شده مجدد واريز مي‌شود، معلوم نيست و شائبه پول‌پاشي جديد دولت در آستانه انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري را قوت مي‌بخشد.  كمتر از پنج روز مانده به انتخابات شاهد رفتارهاي پوپوليستي و تحركات انتخاباتي با ابزار يارانه بيت‌المال هستيم كه بايد از سوي مسئولان ناظر مورد توجه جدي قرار گيرد.  اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه حسن روحاني و اسحاق جهانگيري، كانديداهاي رياست جمهوري رقيب را به تزريق پول بين مردم متهم كرده كه عواقب آن تورم و نقدينگي و بيكاري است. همچنين مسئولان دولتي پيشتر گفته بودند، يارانه و كارانه صدقه دادن به مردم است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
واقعا این آقایان در باره مردم ایران چی فکرمیکنند؟!!! روحانی واطرافیانش باید بدانند نمیتوانند شرف وعزت نفس این مردم را بخرند؛ ارزش این مردم خیلی بیشتر از اینهایی است که آنها فکر میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
1
منم سوال ناشناس|Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ از بعضیها امروز پرسیدم
طرفداراش می گن شغل ندارن چندساله اما می خوان آزادی داشته باشن و طرح سلامت!!!!!!!!!!!!!
چقدر مردم رو تحمیق کردن!!!!!!!!!!!!!!!!!
بی طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
متاسفم اقایان متاسف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار