کد خبر: 851533
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
تبليغات نامتعارف براي کسب کرسي شوراها
با شروع تبليغات انتخاباتي شوراها فضاي شهرها و روستاها به يکباره در کل کشور عوض شد و حالا شور و حالي در کوچه ها و خيابانها برپاست که در نوبه خود مثال زدنيست. عکس ها و پوسترها و بنرها شهر رو روستاها را به تسخير خود درآورده اند و کانديداها سعي دارند به هر شکل ممکن نظرات را به خود جلب کنند و هيهات که برخي از آنها براي رسيدن به هدف از هيچ کار و رفتار غير معمول نيز دريغ نمي کنند.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

هر ساعت که می گذرد بر حجم تبلیغات وسیع و گسترده های افراد کاندیدای شورای اسلامی شهر و روستاها در استاني مختلف افزوده مي شود و افراد سعی می کنند که با استفاده از شیوه های مختلف خود را برای جلب آراء مردمی عرضه کنند.

هر چند که ماه ها قبل از رسمی شدن تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افراد داوطلب و طرفداران آنها با حضور گسترده در فضای مجازی و با خرید ممبرهای غیرواقعی در تلگرام به دنبال جذب آراي بیشتر مردم بودند ولی این روزها و با رسمی شدن تبلیغات، فضای واقعی و مجازی در تسخیر آنها قرار گرفته است.

حضور و استقبال بیشتر افراد برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان کردستان باعث شده است تا فضای رقابتی نیز تشدید شود و به همین دلیل بر حجم فعالیت های تبلیغاتی نیز افزوده شده و افراد سعی می کنند که از هر فرصت و بهانه ای برای جلب آراء مردم استفاده کنند.

نظارتي بر تبليغات وجود ندارد

اولن مسئله اي که در بيشتر نقاط کشور و در فضاهاي شهري به چشم مي خورد ، پوسترهايي است که بدون انضباط خاصي بر در و ديوار و نرده ها و حتي تابلوهاي راهنمايي و رانندگي چسبانده شده اند و داوطلباني که شهر را به شدت زشت و کثيف کرده اند به مردم وعده مي دهند با حضور آنها در مسند شوراها، چنان قانون به اجرا در خواهد آمد که مدينه فاضله اي که سالها در حسرتش بوده اند، قابل رويت و لمس مي شود!

در حالی که قانون وضعیت و شرایط تبلیغات انتخابات را به صورت واضح بیان کرده است ولی در اکثر شهرستانها و روستاهاي کشور، افراد بدون توجه به این مهم در هر جايی که امکان وجود دارد بنر نصب کرده و سایز آنها نیز بر اساس توان و تمکن مالی افراد کاندیدا تعیین می شود.

با اين تفاسير کثيفي شهر شاهديست بر اين ادعا که در حال حاضر نظارت قابل توجهی در خصوص وضعیت تبلیغات به چشم نمی خورد.

تبليغ بر روي سنگ قبر

البته توزیع بروشور و کارت ویزیت نیز در این دوره از تبلیغات انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا به اوج خود رسیده و افراد کاندیدا با لقب های مختلف دکتر، مهندس، فعالی مدنی، فعال اجتماعی و ... کارت های ویزیت را با اندازه ها و رنگ های مختلف طراحی کرده و در بین مردم توزیع می کنند.

با وجود تلاش دستگاه‌های ناظر برای فراهم کردن زمینه انتخابات سالم، هنوز تعریف قوانین برای برخی هواداران بویی از اعراب نبرده است. تجارب انتخابات دوره‌های گذشته نیز موجب نشده تا تعصبی به نام «نامزد من» به دلیل قانون کنار گذاشته شود.

از گوشه کنار ايران خبر مي رسد برخي داوطلبان کسب کرسي شوراي شهر و روستا از دو هفته پيش فعاليت تبليغاتي خود را آغاز کرده اند و برخي آنها با گره زدن ستاد خود به ستاد کانديداهاي رياست جمهوري سعي دارند با يک تيتر دو نشان بزنند.

اما نکته حائز اهميت نوع بعضي تبليغات است به نحوي که برخی داوطلبان هواداران خود را مجاز به هر گونه و هر شکل از تبلیغ می‌دانند. در همين راستا در ۱۰ روز گذشته با شدت گرفتن التهاب تبلیغات شیوه‌های نامتداول و حتی غیرقانونی متعددی گزارش شده است.

از جمله چیدن کارت ویزیت بر روی سنگ‌قبرها در روز پنج‌شنبه که شهروندان برای قرائت فاتحه مراجعه می‌کنند. اقدامی که به تعبیر رئیس هیئت نظارت بر انتخابات غیرقانونی بوده و نباید به کار گرفته شود.

بهر حال کسب راي باعث شده اکثر کانديداها و داوطلبان چشم خود را بر روي قانون و اموال عمومي و بيت المال ببندند و با احساس تکليف سعي کنند به هر نحو ممکن براي خدمتگزاري وارد شوراها شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار