کد خبر: 851531
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
درحالي مسئولان نيمه شعبان را به عنوان آخرين وعده افتتاح بيمارستان شهرستان کوار در استان فارس در نظر گرفته بودند که اين مهلت هم سر آمد و بعد از 8 سال انتظار سهم مردم از خدمات درماني هيچ شد!
مردم کوار در استان فارس، بيش از 8 سال است که چشم انتظار تکمیل بیمارستاني هستند که بر رنج بیماری، رنج غربت و صرف هزینه بسیار برای رفت‌وآمد آنها به شیراز خاتمه دهد. با اينکه افتتاح اين پروژه درماني به گفته نماینده مردم اين شهرستان، باز هم پاسخگوی نیازهای مردم نیست اما به اين دليل که کوار یکی از محورهای مواصلاتی در اتصال جنوب به شمال کشور است، تکميل همين پروژه مي‌تواند تا بخش قابل توجهي از ميزان فوت شهرونداني که در اين محور دچار حادثه مي‌شوند، بکاهد. بنابراين اين موضوع دليل مهمي است که مسئولان با جديت بيشتري براي تکميل و افتتاح بيمارستان تلاش کنند. لازم به ذکر است که اين پروژه با مشارکت خيران و بخش دولتي کليد خورده و حالا متولي پيگيري احداث بيمارستان، وزارت نفت است. طبق گفته مسئولان آخرين وعده افتتاح بيمارستان، نيمه شعبان گذشته بود که آن‌هم بي‌سرانجام ماند.
نويسنده: ميترا شهبازي

کلنگ احداث بيمارستان کوار در سال 88 به دست خيران بر زمين خورد تا از بخشي از درد نبود امکانات درماني در شهرستان مذکور را تسکين دهد. با اينکه بيش از 8 سال از آغاز پروژه مي‌گذرد و چندسالي هم هست که مسئولان دولتي براي تکميل پروژه پا به عرصه گذاشته‌اند، اما بازهم اين ساختمان درماني در ايستگاه وعده مسئولان متوقف مانده است.

قرار بود 40 درصد تامين منابع مالي پروژه بر عهده خيران باشد و 60 درصد مابقي توسط وزارت نفت تامين شود. حالا با گذشت اين همه سال و سر آمدن وعده‌هاي مکرر مسئولان براي افتتاح پروژه، آخرين زماني که نماينده کوار در مجلس شوراي اسلامي عنوان کرده بود همين نيمه شهبان گذشته بود که آن هم بدون برنامه‌اي براي گشايش درهاي بسته بيمارستان گذشت.

خوددرماني مردم در نبود بيمارستان

درحال حاضر به گفته کارشناسان بيش از 90 درصد پروژه احداث شده است و در مراحل پاياني تکميل 10 درصدي بناي بيمارستان و جذب متخصص قرار دارد. لازم به ذکر است که بيمارستان کوار در مسير يکي از محورهای مواصلاتی اتصال جنوب به شمال کشور قرار گرفته است و تا اين زمان که بيمارستان به مرحله بهره‌برداري نرسيده است، اغلب تصادفاتي که در اين مسير رخ مي‌دهد به دليل نبود امکانات درماني و طولاني بودن مسير انتقال مصدومان به بيمارستان شيراز، اغلب منجر به فوت مي‌شود. همچنين نکته قابل توجه اين است که به دليل دوري مسافت، بيماران از ابتدايي ترين نيازهاي درماني‌شان هم محروم مي‌شوند و اغلب به سمت خوددرماني روي مي‌آورند که عوارض سختي را براي آنها به دنبال دارد.

محمد مجرد عضو شورای شهر کوار با تاييد مطالب فوق مي‌گويد:« مردم کوار از ساده‌ترین امکانات درمانی هم محروم هستند، به طوري که مردم برای درمان یک شکستگی ساده مجبور به سفر به شیراز هستند یا به درمان‌هاي خانگي مراجعه مي‌کنند که در نتیجه این موضوع مشکلاتی برای آنها به وجود مي‌آورد.»

وي ادامه مي‌دهد:«علاوه بر اين مراکز درماني کوار علي‌رغم داشتن دستگاه سونوگرافی و تجهيزاتي اين چنيني فاقد متخصص هستند و مردم کوار برای یک سونوگرافی ساده هم بايد بار سفر ببندند و به شیراز بروند. نتیجه این امر نيز اتلاف هزینه و وقت برای اهالی کوار و شلوغی و ترافیک در درمانگاه‌های شیراز مي‌شود.»

وعده‌هاي واهي، بيمارستان نمي‌شود

درحال حاضر بيمارستان کوار در مراحل پاياني متوقف شده است. در اين راستا محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مي‌گويد:« بیمارستان کوار از مهم‌ترین پروژه‌های در حال ساخت مجموعه بهداشت و درمان استان است که باید به سرعت تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.»

البته علي‌رغم تاکيد مسئولان بر ضرورت احداث بيمارستان کوار، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« متاسفانه تعداد زيادي از بيمارستان‌هايي که در استان فارس بناي ساختشان گذاشته شده است نه تنها توجيه اقتصادي دارند نه مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرند.»

فرج الله رجبي با اشاره به اينکه هدف صحبت‌هايش بيمارستان کوار نيست، ادامه مي‌دهد:« اغلب مسئولان دست به احداث پروژه‌هاي درماني بزرگي مي‌زنند که بعد از مدتي از بهره‌برداري از آن، نه پزشکي حاضر به حضور در آن است و نه مردم حاضر به حضور در بيمارستان‌هاي کوچک مي‌شوند.»

البته همانطور که گفته شد،‌ بيمارستان کوار در رديف مراکز درماني غير قابل استفاده قرار نمي‌گيرد و علي‌رغم نبود آمار دقيقي از متوفي‌هاي حوادث جاده‌اي در نبود بيمارستان براي انتقال مصدومان، اما همين وجود محور اتصال جنوب به شمال کشور، دليلي بر ضرورت تکميل پروژه است که انتظار مي‌رود به سرعت مراحل پاياني را پشت سر بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار