کد خبر: 851427
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پول ذخيره شده در هلال‌احمر در حال خرج شدن براي تبليغات دولت
سكوت معنا‌دار رئيس‌جمهور حقوقدان در برابر بي‌قانوني رسانه‌هاي دولتي و خرج بيت‌المال براي يك حزب خاص...
نویسنده: زهرا چيذري

جمعيت هلال احمر اگرچه طبق اساسنامه سازماني غير‌سياسي است، اما در طول تاريخ فعاليتش بارها از اين تعهد بي‌طرفي و بي‌غرضي خارج شده است. اوج اين سياسي‌كاري‌ها را مي‌توان در دولت يازدهم شاهد بود. حالا هم در آستانه انتخابات رياست جمهوري با نگاهي به روزنامه شهروند نه فقط حس نمي‌كنيد كه با رسانه رسمي جمعيت هلال‌احمر و انعكاس فعاليت‌هاي اين جمعيت به همراه اهداف آموزشي مواجه‌ايد، بلكه تيترها، عكس‌ها و مطالب اين رسانه كه از بودجه عمومي و بيت‌المال اداره مي‌شود، درست شبيه بولتن‌‌هاي انتخاباتي ستاد انتخابات دولت يازدهم است.
 
اگر اهل روزنامه‌خواني و پيگيري جريان‌هاي سياسي باشيد، تصديق مي‌كنيد كه روزنامه شهروند وابسته به جمعيت هلال‌احمر تنها در بخش بودجه به اين جمعيت وابسته است و خط و ربط مطالب و جريان‌سازي‌هاي اين رسانه به طور كامل از سوي اتاق‌فكر جريان اصلاحات هدايت مي‌شود، اما طي روزهاي اخير اتاق فرمان اين رسانه به جايي رسيده است كه تيترها، عكس‌ها و مطالب روزنامه شهروند به بولتن ستاد انتخاباتي دكتر روحاني تبديل شده و از اهداف رسمي جمعيت هلال احمر كيلومترها فاصله گرفته است. اين ماجرا به جايي رسيده كه صداي داوطلبان و امدادگران جمعيت هلال‌احمر را هم در آورده است. رفتار غير‌حرفه‌اي و غير‌قانوني روزنامه رسمي جمعيت هلال احمر در حالي است كه معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد پيش از اين با صدور اطلاعيه‌اي فعاليت‌هاي رسانه‌اي روزنامه‌هايي كه با بودجه عمومي و بيت‌المال ارتزاق مي‌كنند له يا عليه كانديداهاي انتخابات را ممنوع اعلام كرده است.
  
حركت بر خلاف اساسنامه
اگر به سراغ اساسنامه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران برويد، مي‌بيند كه اين جمعيت به عنوان مؤسسه‌اي خيريه، غير انتفاعي و داراي شخصيت حقوقي مستقل است كه اهدافي از جمله تلاش براي تسكين آلام بشري، تأمين احترام انسان‌ها و كوشش در جهت بر قراري دوستي و تفاهم متقابل و صلح پايدار ميان ملت‌ها و همچنين حمايت از زندگي و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هيچگونه تبعيض ميان آنها به عنوان هدف‌هاي آن بر شمرده شده است. بديهي است سياسي‌كاري‌هاي اين جمعيت با عنايت به اينكه با جذب چيزي حدود 2 ميليون داوطلب با كف جامعه در ارتباط است، همچون شمشير دولبه‌اي است كه از يك سو مي‌تواند منجر به مهندسي افكار عمومي شود و از سوي ديگر موجب خدشه‌اي جدي به اعتماد عمومي جامعه‌اي مي‌شود كه اين جمعيت را به عنوان نهادي عام‌المنفعه و فعال در حوزه امدادرساني مي‌شناسند. حالا اما مدت‌هاست ديگر جمعيت هلال احمر به عنوان نهادي امدادي شناخته نمي‌شود؛ چراكه مطالب و تيترهاي رسانه اصلي اين جمعيت يعني روزنامه شهروند هيچ سنخيتي با ماهيت جمعيت هلال احمر ندارد.
   
بولتن ستاد انتخاباتي دولت
در اطلاعيه اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد آمده است: مطابق ماده 68 قانون انتخابات رياست جمهوري، انجام هر گونه فعاليت تبليغاتي و همچنين استفاده از وسايل و ساير امكانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شركت‌هاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي (‌به هر مقدار) استفاده مي‌كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع اعلام شده است. با وجود اين كافي است تا طي روزهاي اخير به رسانه‌هاي دولتي و به طور خاص روزنامه شهروند سري بزنيد.
 
انتخاب عكسي بزرگ از رئيس‌جمهور با تيتر «دوباره براي ايران بياييد»، «پيروزي تدبير» يا تيتر «‌مردم يادشان نرفته» به همراه تصوير بزرگ رئيس‌جمهور نمونه‌اي از ويترين روزنامه شهروند در روزهاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري است؛ تيترها و تصاويري كه شايد نمونه‌اش را تنها بتوان در روزنامه ايران ديد. در برابر اين بي‌قانوني‌ها اما نه شخص رئيس‌جمهور و نه معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد، هيچ كدام واكنشي نشان نداده‌اند آن هم در شرايطي كه دولت كنوني مجري قانون است و بايد به دور از هر گونه جناح‌گرايي نسبت به اجراي آن اقدام كند. سكوت دولت در برابر اين بي‌قانوني‌ها، اما شائبه بهره‌گيري از امكانات دولتي به نفع جريان حاضر بر سر كار را موجب مي‌شود.  حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور در رابطه با خروجي جلسه كميسيون تبليغات در مورد چگونگي استفاده از روزنامه‌هاي دولتي و روزنامه‌هايي كه از بودجه دولتي بهره‌مند هستند، مي‌گويد: تمام روزنامه‌هايي كه دولتي هستند يا از بودجه عمومي استفاده مي‌كنند بايد در چارچوب قانون به همه نامزد وقت بدهد و نمي‌توانند فقط يك نامزد را پوشش دهند. اخبار بعضي كانديدا هاكه بيشتر گفته مي‌شود و بيشتر در اخبار هستند بايد در حد خبر باشد، اما نبايد جنبه تبليغاتي داشته باشد. نحوه نشر خبر و نحوه تيتر نبايد به گونه‌اي باشد كه تبليغ باشد.  بنا به تأكيد دادستان كل كشور طبق قانون انتخابات رسانه و اشخاص مصرحه در ماده 68 قانون انتخابات رياست جمهوري، له يا عليه يك كانديدا نبايد مطلب پخش كنند.
  
سكوت معنا‌دار رئيس‌جمهور حقوقدان
آقاي رئيس‌جمهور حقوقدان است؛ اين بدين معناست كه وي بيش ازهمه به قوانين اشراف دارد و به خوبي مي‌داند روزنامه‌هايي مانند شهروند كه از اموال عمومي اداره مي‌شوند نبايد در حوزه تبليغات ورود يابند و مردم از دكتر روحاني انتظار دارند با عمل به وظيفه قانوني خود لااقل در اين چهار، پنج روز باقي‌مانده به انتخابات جلوي تخلف از قانون را بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
اقا خدايي اگه اين حرفه ها راسته فقط يك سوْال شوراي نگهبان پس كجاست
مدير سازمان بهزيستي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
شما چرا هلال احمر را مي گوييد ؟ هفته ي گذشته سازمان ... در سالن اجلاس سران تمام معاونين و مديران و تصميم گيران سازمان را جمع كرد و براي دولت روحاني و انتخابات او برنامه ريزي كردند ... هيچ كس هم معترض نشد و صداي كسي درنيامد ... اين آقاي اطلاعات سپاه پاسداران كجاست ؟ اطلاعات بسيج مردمي كجاست ؟ ... چرا تو اين مملكت بي حساب و كتاب كسي اعتراض نمي كند ؟ چرا دوباره مي خواهيد به اين حزب و اون حزب رأي دهيد ؟ ...
حبیب زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
بگذارید بیاید این لشکر ابرهه، با تمام قوا ؛فیلها ؛ یال و کوپالها ؛؛ ((الم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل ....)) انشاالله ؛‌ ابابیل با سنگریزه های آرائ خود در پای صندوقهای رای چنان برفرق آنان خواهند زد که جز داستان خفت بارشان در تاریخ چیزی باقی نخواهد ماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
با سلام
انصافا" خود شما در همین شماره چقدر رعایت استفاده اصولی از بیت المال را مد نظر قرار دادید ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
ستاد انتخاباتی روحانی تنها هلال احمر نیست .بی بی سی ملعون هم ستاد انتخاباتی اوست انگلیس روباه پیر وشیطان بزرگ هم حامی او ونگران از دست دادن بهترین نوکر خوددرایران هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
خدا وکیلی این قدر که این دولت روحانی خرابکاری کرد
چرا دستگاه قضایی مرده؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار