کد خبر: 851218
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
روايت «جوان» از خوش‌ذوقي دو خواهر در طراحي تمثال شهداي مدافع حرم
ميان تمامي حرف و حديث‌هايي كه برخي از چرايي لزوم حضور مدافعان حرم در جبهه مقاومت اسلامي بر زبان جاري مي‌كنند، دو جوان نسل سومي انقلاب كه نه روزهاي انقلاب را ديده‌اند...

نویسنده: صغري خيل فرهنگ

ميان تمامي حرف و حديثهايي كه برخي از چرايي لزوم حضور مدافعان حرم در جبهه مقاومت اسلامي بر زبان جاري ميكنند، دو جوان نسل سومي انقلاب كه نه روزهاي انقلاب را ديدهاند و نه زمان جنگ تحميلي را درك كردهاند عزمشان را جزم كردهاند تا شهداي مدافع حرم را به همسن و سالان خودشان با همان راه و روشهاي مرسوم و معمول خودشان بشناسانند. آشنايي ما با زينب و فاطمه منتظر اين دو خواهر خوشذوق از نقاشي شهيد مدافع حرم محمد حسين محسني شروع شد. زينب منتظر نقاش چهرههاي آسماني شهدا است، خودش ميگويد حرف زيادي براي گفتن ندارد اما با اصرار ما لب به صحبت ميگشايد.

زينب منتظر

كمي از خودتان بگوييد. از چه زماني كار نقاشي شهداي مدافع حرم را شروع كرديد؟

من 22 سال سن دارم و اهل يکي از روستاهاي بابلسر هستم. در حال حاضر در رشته مهندسي نرمافزار مشغول به تحصيلم و هم در دانشگاه و هم در محلهمان بسيجي هستم. از همان دوران كودكي خيلي نقاشي را دوست داشتم. هيچ دوره آموزشي نرفتم و نقاشي را فقط براي آرامشي كه به من ميدهد دوست دارم. دو سالي ميشود كه كار نقاشي براي شهداي مدافع حرم را شروع كردهام.

چرا شهداي مدافع حرم؟

آرامشي كه در به تصوير كشيدن تمثال شهدا به دست ميآورم با هيچ كار و هنر ديگري قابل مقايسه نيست.

اولين شهيدي كه تصويرش را با هنرتان خلق كرديد تمثال كدام شهيد بود؟

شهيد سيد جلال حبيباللهپور اولين شهيدي بود كه نقاشيشان را كشيدم و بعد هم شهدايي چون سيد مصطفي موسوي از شهداي فاطميون، شهيدان سيد ضياء حسيني، محمد امين كريميان، عديل حسيني از شهداي زينبيون، شهيد مطهر حسين، شهيد محمد حسين محسني و شهيد مكيان.

شهدا را چطور انتخاب ميكنيد؟

بيشتر خواهركوچكم فاطمه شهدا را انتخاب ميكند و پيشنهاد ميدهد. انشاءالله بعد از امتحاناتم باز هم قرار است كه ادامه بدهم از الان هم خواهرم اسم شهدا را برايم ليست و آماده كرده است.

بعد از كشيدن نقاشي، آنها را به دست خانوادههايشان ميرسانيد؟

البته اگر به خانوادهها دسترسي داشته باشيم و امكانش وجود داشته باشد بله قطعاً. تا به حال چند مورد از اين نقاشيها را خواهرم فاطمه به دست خانوادههايشان رسانده است. خانوادهها با الطافشان ما را خوشحال كردهاند. حس خيلي خوبي همراه دارد. در پايان هم بايد بگويم كه من دوست دارم ادامهدهنده راه شهدا باشم. چراكه شهدا پيرو ميخواهند.

فاطمه منتظر

در همكلامي با خواهرتان متوجه شديم كه ايده اين كار هنري از شماست؟

بله؛ آغاز اين كار به ارادت من به شهيد مصطفي موسوي برميگردد. آشنايي با اين شهيد و شهداي عمليات بصرالحرير و بعد هم شناخت خانواده شهيد سيد جلال حبيباللهپور كه براي يادواره شهداي مدرسهمان دعوتشان كرده بوديم. اتفاقات خوبي هم در مدرسه افتاد. مثلاً خانمي از بچههاي مدرسه چند روز بعد از يادواره پيش من آمد و از من درباره كليپ شهدا و نقاشي آنها پرسيد. انگار مراسم تأثير خودش را روي ايشان گذاشته بود. اين يادواره باعث آشنايي بچهها با شهدا و نگاه بيشتر به مسائل ديني شد.

از برخورد با خانواده شهداي مدافع حرم چه احساسي داشتيد؟

در واقع اين نقاشيها بهانهاي شد تا اولين بار از نزديك با خانواده شهدا رو به رو شوم. آن هم شهداي مدافع حرم كه تمام دنيايم شده بودند. آنها برايم دعا ميكردند. حال و روز من بينظيرشده بود.

چطور شهدا را انتخاب ميكنيد؟

سيد جلال حبيبالله پور را براي برنامه يادواره مدرسه انتخاب كرده بوديم. شهيد سيد مصطفي از شهداي فاطميون بود كه خيلي گمنام بود براي اينكه كمي شناخته بشود تمثالش را كشيديم. شهيد مصطفي موسوي از شهداي ايراني بود كه با توجه به شناخت قبلي از مادر و پدرشان، تصوير ايشان را براي طراحي انتخاب كرديم. نام شهيد سيد ضيا حسيني را هم در كانال شهيد سيد مصطفي ديدم. شهيد 19 ساله از شهداي بصرالحرير كه فوقالعاده غريب هستند و نامي از آنها ديده نميشود.

سال 1395بود كه با شهداي زينبيون آشنا شدم. خيلي پيگيري كردم. آنها هم خيلي غريبند آنقدر كه عكسي در فضاي مجازي و اينترنت ندارند و اگر هم باشد كيفيت خوبي ندارد. در نهايت عكس شهيد عديل حسيني را پيدا كرديم و خواهرم نقاشي ايشان را هم كشيد. انتخاب شهيد محمد حسين محسني هم براي اين بود كه يكي از همرزمان خبر شهادت او را داد اما خبري از پيكر نبود. كمي بعد پيكر برگشت. شهيد مادر نداشت و پدرشان هم همان زمان در سوريه در جبهه مقاومت اسلامي مدافع حرم بودند. راستش غربت اين شهدا باعث شد براي طراحي انتخاب بشوند. قرار بر اين شد تصوير شهدايي را طراحي كنيم كه از همه غريبتر است. البته اين كار با زخم زبان و طعنههايي همراه بوده است، اما ميدانم قطعاً تاثير خودش را روي نسل جوان دارد.

روزنامه «جوان» در نظر دارد اين دو خواهرخوشذوق را با خانواده شهداي مدافع حرم ارتباط بدهد تا انشاءالله بتوانند در آينده نمايشگاهي براي نشان دادن تمثال شهداي غريب مدافع حرم برگزار کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار