کد خبر: 850934
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
براي همه ما اين مسئله آزاردهنده پيش آمده است كه فراموش كرده باشيم گوشي همراه خود را شارژ كنيم...
مترجم: رضا محمدي
 
براي همه ما اين مسئله آزاردهنده پيش آمده است كه فراموش كرده باشيم گوشي همراه خود را شارژ كنيم و در نتيجه بدون گوشي مانده‌باشيم. اما با فناوري جديد ممكن است چنين اتفاقاتي به تاريخ بپيوندند. باتري‌هاي ليتيوم- يوني امكان گسترش سريع دستگاه‌هاي قابل حمل موجود مانند تلفن همراه، تبلت و كامپيوتر را فراهم كرده‌اند.
 
با اين حال، اين دستگاه‌ها به دليل محدود بودن چگالي انرژي باتري‌هايشان مرتباً نياز به شارژ مجدد دارند. پروفسور جرج پي. دموپولوس، مي‌گويد:«امروزه با تلفن‌هاي هوشمند، مي‌توانيم به راحتي كل دفتر كارمان را با خود حمل كنيم. اين تلفن‌ها پر از اپليكيشن‌هاي مختلف هستند و در نتيجه براي اينكه هر روز بتوانيم از آنها استفاده كنيم نياز به انرژي زيادي داريم. اما گاهي دسترسي به پريز برق نداريم تا آنها را شارژ كنيم.» اين مسئله موجب شكل گرفتن شارژرهاي خورشيدي قابل حمل شده است اما كوچك كردن ابعاد اين دستگاه‌هاي هيبريدي به دليل پيچيدگي مدارهاي آنها و مسائل مربوط به بسته‌بندي دشوار است. دانشمندان در تلاشند براي حل اين مشكل دستگاهي طراحي كنند كه به خودي خود قادر به دريافت و ذخيره انرژي از طريق نور باشد، يعني باتري خود شارژ شونده.
 
مفهوم جديدي كه مقاله پروفسور دموپولوس و محققان ارائه كرده است، راه را براي آن باتري‌هاي به اصطلاح شارژشونده نوري باز مي‌كند. اين مطالعه نشان مي‌دهد كه مي‌توان با به كارگيري مولكول‌هاي رنگ برداشت، يك باتري ليتيومي را به نور حساس كرد. به عبارت ديگر، تيم تحقيقاتي ما قادر بود با استفاده از نور به عنوان منبع انرژي، فرآيند شارژ كردن را شبيه‌سازي كند. حال، دانشمندان بايد‌ اند يا بخش ذخيره‌كننده را بسازند. ‌اند با انتقال و دخيره‌سازي انرژي توليدي كاتد توضيح داده شده موجب بسته شدن مدار دستگاه مي‌شود. اگر آنها موفق به ساخت‌ اند مذكور شوند، نخستين باتري ليتيوم- يوني صد درصد خود شارژ شونده جهان را ساخته‌اند.
 
در ادامه پروفسور دموپولوس مي‌گويد: «ما نصف كار را انجام داده‌ايم و مي‌دانيم كه مي‌توانيم الكترودي بسازيم كه نور را جذب مي‌كند. با اين امتياز ما مي‌توانيم شكاف موجود را برطرف كنيم و نشان دهيم كه مفهوم باتري شارژشونده نوري امكانپذير است. خوشبين هستم و فكر مي‌كنم مي‌توانيم به يك دستگاه كارآمد كامل برسيم. از نظر تئوري، هدف ما ساخت يك سيستم باتري خورشيدي هيبريد جديد است اما بسته به اينكه پس از فشرده‌سازي، دستگاه چقدر انرژي توليد كند، مي‌توان براي آن كاربردهايي در زمينه دستگاه‌هاي قابل حمل مانند تلفن‌هاي همراه تصور كرد.
 
منبع:ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر