کد خبر: 850708
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

نويسنده:محمد رضا هاديلو

***

با گذري به سرسبزترين استان ايران و با مروري بر اقدامات صورت گرفته مي توان به اين نتيجه رسيد که تناقضات زيادي بین بخش آب و کشاورزی گيلان وجود دارد. بر همين اساس وزارت جهاد کشاورزی در استان های پرباراني مانند گیلان که بیش از 800 میلیمتر بارندگی دارند و به لحاظ محصول و ارزش افزوده تولیدشده، عملکرد قابل قبولی نداشته است.

* وجود مشکل در کل کشاورزی گيلان

تمام کارشناسان متفق القول بر اين باورند که گيلان نيازمند يک کشاورزي تجاري است. زيرا در اين استان محصولات استراتژیک و مزیت دار مانند برنج، زیتون و فندق وجود دارند که همين امر نياز به کشاورزی تجاری را در این زمینه ها تقویت مي کند.

حال این باور وجود دارد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کشاورزی تجاری از طریق هدف گذاری و برنامه ریزی برای کاهش فاصله قیمت از مزرعه تا سفره، بصورت بهبود وضعیت زیرساخت ها، کوتاه کردن دست سودجويان و دلالان از بازار محصولاتی نظیر زیتون، فندق و بادام زمینی، کارآمدسازی سیستم تعاونی مصرف و توزیع تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه های مبادله از طریق کم کردن فاصله تولیدکننده تا بازار فروش و پايين آوردن فقر در جوامع روستایی دست یافتنی است.

با اين تفاسير بايد گفت رشد و توسعه بخش کشاورزی گيلان و در بعدي گسترده تر، کشاورزي کل کشور بدون ارزش گذاری حمایتی و واقعی از کشاورزی امکان پذیر نیست. به همين خاطر کشاورزی در گيلان بعنوان يک بخش پايه اي و بنيادي مطرح است ،پس حمايت از بخش کشاورزي اين استان و تثبيت درآمدکشاورزان از جمله دغدغه هاي مدیران خصوصاً مسئولین بخش کشاورزی بايد باشد.

با اين وجود در کمال تاسف بايد گفت که همه واحدهای بخش کشاورزی گيلان مشکلات مخصوص خود را دارند. اما این مشکلات نبایستی باعث ضعف عملکرد این بخش نسبت به گذشته شود. زیرا، هدف نهايي از اجراي اقتصاد مقاومتي رضایتمندی مقام معظم رهبری از عملکرد استانها در اين عرصه است.

* صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری ، مصداق اقتصاد مقاومتی

صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است. سازماندهی کشاورزی در صنوف مختلف می تواند کشاورزان خرده مالک را برای حضور قدرتمندانه در عرصه رقابتی آماده کند. در همين رابطه تشکیل و راه اندازی صندوق های شهرستانی از برنامه هایی است که می تواند به رونق تولید و افزایش سیاستگذاری در بخش زراعت و باغبانی منجر شود.

وقتي تولید کنندگان سرمایه‌های محدودی برای عرضه تولیدات خود در بازار در اختیار دارند بنابراين تنها می‌توانند در مقیاس‌های کوچک به فعالیت خود در بازار تولیدات کشاورزی ادامه دهند. زيرا اعتقاد بر این است که، یکی از چالش های عمده بخش کشاورزی استان، جهت دهی کشاورزی به سمت تولید برای بازار یا فروش است.

در حاليکه کمبود نيروي انسانی متخصص در عرصه عمليات و مزرعه و كندي فرآيند گردش اطلاعات و دانش بومی بين توليد كنندگان و مراكز و موسسات پژوهشی استان بسیار محسوس است، بايد براي به نتيجه رسيدن و شکوفايي کشاورزي در کل کشور و به صورت خاص در گيلان بايد سياست‌ها و راهبردهاي كاربردي و توسعه‌اي پژوهش در مراکز و موسسات تحقیقاتی استانی و ملی در چارچوب راهبردها و سياست‌هاي بخش كشاورزي و منابع طبیعی منطقه باشد. همچنين مکانیسمی برای نظارت بر حسن اجراي آنها وجود داشته باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار