کد خبر: 850697
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
نماينده مردم کاشمر در گفتگو با جوان مطرح کرد:
آلودگي شيميايي 35 درصدي محصولات کشاورزي خبر نگران‌کننده‌اي بود که چندي پيش منتشر شد. با اينکه آلودگي توليدات کشاورزي موضوع تازه‌اي نيست و سال‌هاي گذشته هم آبياري محصولات با فاضلاب در استان‌هاي تهران، البرز، گيلان، آذربایجان و کرمانشاه مطرح بود. حالا، معضل استفاده بي‌رويه از کودهاي شيميايي هم به آن اضافه شده و سلامت مردم بيش از گذشته در معرض خطر قرار گرفته است. بنابراين با توجه به اينکه پاي سموم غيرمجاز و ناآگاهي کشاورزان در خصوص استفاده از اين مواد سمي مطرح است، به سراغ بهروز بنیادی نماينده مردم کاشمر و عضو کميسيون بهداشت و درمان در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا در اين خصوص، گفتگويي داشته باشيم:
نويسنده:ميترا شهبازي

· با توجه به اينکه چندي پيش گفته بوديد بيش از 35 درصد محصولات کشاورزي به مواد شيمايي و سموم، آلوده هستند، براي ما بگوييد که اين معضل به چه دليلي در کشور به وجود آمده است؟

درحال حاضر آمار دقيقي در اين خصوص که کدام استان‌ها بيشتر با اين معضل دست و پنجه نرم مي‌کنند، ندارم. اما به طور کلي طي تحقيقاتي که انجام شده، استفاده بي‌رويه از سموم شيميايي در کل کشور 35 درصد از محصولات کشاورزي را آلوده کرده است. متاسفانه بحث مصرف بي‌رويه سموم شيميايي موضوع تازه‌اي نيست و استمرار آن منجر به اين شده که در برخي از نقاط کشور با پديده مقاومت بيش از حد آفات روبه‌رو هستيم. مشکلي که امروز در قالب جولان آفات در مزارع خودنمايي مي‌کند، همان معضلي است که در گذشته کشاورزان با نا آگاهي خود در خصوص ميزان مجاز سموم در مزارع رقم زده‌اند.

· اين معضل فقط به دليل استفاده از سموم استاندارد رخ داده يا در کشور با معضل سموم غيرمجاز هم روبه‌رو هستيم؟

قطعا مسئله بعدي که مد نظر هست، وجود سموم غير مجاز، حضور سودجويان و دلالان فروش سموم کشاورزي است. براي نمونه منطقه کاشمر که نمايندگي مردم آن را بر عهده دارم ذکر مي‌کنم، متاسفانه در سال گذشته شاهد اين بوديم که تعدادي سودجو قوطي‌هاي سم آلماني که شناخته شده و با کيفيت بود را از کشاورزان خريداري مي‌کردند. سپس آنها قوطي‌هاي خالي را در مراکز غير رسمي با مواد شيميايي غيرمجاز پر مي‌کردند و دوباره به قيمت گزاف به کشاورزان مي‌فروختند. متاسفانه در اين رابطه هيچ نظارتي نيست و لازم است جهاد کشاورزي براي جلوگيري از اين امور با دقت بيشتري ورود کند.

· سال‌هاي گذشته واردات سموم غير استاندارد هم داشته‌ايم يا سموم غيرمجاز فقط در مراکز غير رسمي پر ميشده است؟

بله متاسفانه بايد بگويم که سموم غيرمجاز هم وارد شده است. از اين رو مسئولان بايد دقت کافي را داشته باشند که تنها از کشورهايي سموم کشاورزي را وارد کنند که شناخته شده باشند و از کيفيت آن اطلاع کافي داشته باشند. گاهي خبرهايي مي‌رسد که سموم مصرفي از مناطقي وارد مي‌شود که هيچ جايگاهي در دنيا در خصوص توليد اين کالا ندارند. متاسفانه چنين موضوعاتي طي سال‌هاي گذشته در بحث ميزان توليدات، کاهش سطح سلامت محصولات و جولان آفات، خسارات زيادي به کشاورزان زده است.

· به نظر شما به عنوان عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، کدام بخش در اين راستا کم کاري کرده و مسبب اين وضعيت است؟

انتظار داريم مسئولان جهاد کشاورزي با دقت بيشتري بر روي نوع و مقدار سموم مصرفي کشاورزي نظارت داشته باشند. علاوه بر اين متوليان اين سازمان بايد برنامه‌اي براي به کارگيري کارشناسان کشاورزي براي تجويز و نظارت بر فرايند توليد کشاورزي داشته باشد تا سلامت محصولات تضمين شود. علاوه بر اين اگر همچين برنامه ريزي در جهاد کشاورزي صورت گيرد ديگر شاهد جولان دلالان سموم هم نخواهيم بود و پاي مواد سمي غيرمجاز از مزارع ورچيده مي‌شود.

· با توجه به اينکه بحث سلامت محصولات کشاورزي از سال‌هاي گذشته مطرح شده است، چرا باز هم جهاد کشاورزي در اين خصوص کم‌کاري مي‌کند؟

بحث کم کاري نيست و طي اين سال‌ها اگر نگاهي به مقدار توليدات اندازيم، جهاد کشاورزي در خصوص ميزان توليدات محصولات به خوبي عمل کرده است. اما با توجه به اينکه ما روستاهاي پراکنده‌اي داريم، نيروي کافي براي نظارت وجود ندارد که با به کار گيري فارق التحصيلان رشته کشاورزي مي‌توان علاوه بر اشتغال‌زايي اين معضل را هم برطرف کرد.

· پيشنهاد شما در اين راستا به مسئولان جهاد کشاورزي چيست ؟

به نظر من بايد در مرحله اول از فارق‌التحصيلاني که دوره خدمت سربازي‌شان را مي‌گذرانند بهره بگيريم. با اين اقدام علاوه بر صرف هزينه کم مي‌توان فرصتي ايجاد کرد تا جوانان ما در اين بخش تجربه کافي براي ورود به بازار کار را هم بيابند. در حال حاضر فرزندان و روستاييان زيادي هستند که مي‌توانند اين وظيفه را به عهده بگيرند. همچنين سربازان فارق التحصيل رشته کشاورزي بهترين گزينه براي رفع اين معضل در کشور هستند. علاوه بر بخش کشاورزي، مصرف بي رويه آنتي‌بيوتيک‌ها در امور دام هم نظارت دقيق تري را از سوي دامپزشکي مي طلبد که اکنون مشکل‌زا شده است. کميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در خصوص اين دو موضوع پيگير خواهد بود تا اين معضل‌ها به طور کامل برطرف شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار