کد خبر: 850643
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
پژوهشگران پژوهشگاه مواد وانرژی ایران برای کمک به علم پزشکی و ارتوپدی موفق به ساخت جایگزین های استخوانی مقاوم به شکست شدند.

امید فخرایی از پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در استان البرز اظهار داشت: این جایگزین های استخوانی با ویژگی زیست تخریب پذیر از جنس نانوکامپوزیت زیرکونیا- کلسیم فسفات دوفازی (BCP-ZrO2) توسط پژوهشگران این پژوهشگاه ساخته شده است.

وی گفت: مقاومت به تردی و شکنندگی این محصول نسبت به نمونه های موجود در بازار و همچنین نمونه های تحقیق شده مشابه بیش از سه برابر است که این امر می تواند کمک بزرگی به استفاده از این دسته مواد در بازسازی استخوان های آسیب دیده تحت فشاردرکاربردهای ارتوپدی داشته باشد.

 وی افزود: در این پژوهش نانوکامپوزیت های BCP-ZrO2 حاوی درصدهای مختلف حجمی فاز زیرکونیا با اندازه ذرات متفاوت و با روش های متفاوت زینتر تهیه و بررسی شدند.

فخرایی بیان داشت: علاوه بر ساختار، خواص مکانیکی این نانوکامپوزیت ها، مکانیزم های شکست فعال و رفتار منحنی R در آنها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است.

 وی گفت: در نتیجه مشخص شد که نمونه نانوکامپوزیت با بالاترین خواص مکانیکی (به خصوص در مقدار چقرمگی شکست) مربوط به نمونه دارای 3 درصد حجمی نانوزیرکونیا تولید شده به روش SPS می باشد که مقاوم به رشد ترک و سختی آن تقریبا سه برابر جایگزین های کلسیم فسفاتی است.

 وی بیان داشت: همچنین این کامپوزیت علاوه بر خصوصیات مکانیکی مطلوب، از خواص بیولوژیکی و زیست تخریب پذیری قابل قبولی برخوردار بوده و امکان جذب و جایگزینی با بافت استخوانی جدید در آن وجود دارد.

این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید حصارکی ، دکتر مسعود علیزاده و مشاوره دکتر تورج عبادزاده صورت گرفته است. پژوهشگاه مواد وانرژی در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار