کد خبر: 850607
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در مناظره دوم ميان شش كانديداي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري كه روز جمعه پانزدهم ارديبهشت ماه به صورت زنده از صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش گرديد...
دكتر يدالله جواني
نویسنده: ‌دكتر يدالله جواني
 
در مناظره دوم ميان شش كانديداي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري كه روز جمعه پانزدهم ارديبهشت ماه به صورت زنده از صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش گرديد، يكي از نامزدها نكته‌اي را بيان داشت كه از منظر امنيت ملي بسيار قابل تأمل است. آقاي دكتر حسن روحاني در بخشي از اظهارات خود گفت: «آنجايي كه خواسته‌ايم برجام را به هم بزنيم؛ ديديم چكار كردند، آمدند چگونه شهرهاي زيرزميني نشان دادند تا برجام را به هم بزنند!»
 
داستان چيست؟ آيا واقعيت دارد كه در جمهوري اسلامي از سوي مجموعه‌هايي با هدف به شكست رساندن و بر هم زدن برجام، شهرهاي زيرزميني موشكي نمايش داده شده است؟ يا واقعيت تلخ آن است كه سياستمداراني داريم كه در حالي كه دم از اخلاق، صداقت و راستگويي مي‌زنند، اما براساس توصيه‌هاي مشاوران ماكياولي مسلك براي تصاحب قدرت در عمل اخلاق را كنار نهاده و با هدف دوقطبي‌سازي جامعه، حتي حاضرند برخلاف امنيت ملي هم سخن بگويند؟
براي رسيدن به واقعيات، تأمل در نكات زير كفايت مي‌كند:
 
1ـ جمهوري اسلامي در دهه‌هاي اخير، بيش از هر كشور ديگري از سوي دولت ايالات متحده و رژيم صهيونيستي، به صورت مستقيم و آشكارا، تهديد به جنگ شده است. در اين سال‌ها، در مواقعي حتي رسانه‌هاي استكباري و صهيونيستي، اخباري مبني بر آغاز شمارش معكوس جهت حمله به تأسيسات هسته‌اي و مراكز حياتي كشورمان را نيز اطلاع‌رساني كرده‌اند.
 
2ـ در دهه‌هاي اخير، سرويس‌هاي جاسوسي امريكا، رژيم صهيونيستي، برخي از كشورهاي اروپايي و همچنين برخي از كشورهاي منطقه، بيشترين سرمايه‌گذاري را براي بر هم زدن امنيت داخلي ايران انجام داده‌اند. اعترافات عبدالمالك ريگي معدوم كه به صورت معجزه‌آسا دستگير شد،َ گوشه‌هايي از اين سرمايه‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي ناتو را افشا ساخت.
 
3 ـ به رغم همه اين تهديدات و سرمايه‌گذاري‌ها براي بر هم زدن امنيت ايران، جمهوري اسلامي به اعتراف دوست و دشمن، امن‌ترين كشور جهان شناخته مي‌شود.
 
4ـ امنيت موجود در ايران به رغم تهديدات فراوان، ‌يك وضعيت و موقعيتي است كه با انجام مجموعه‌اي از مجاهدت‌هاي شبانه‌روزي از دهه‌هاي گذشته تاكنون ايجاد شده است. از مختصات اين وضعيت يا موقعيت، قدرت پاسخگويي آني، محكم و خسارت‌بار به هر متجاوزي از سوي نيروهاي مسلح كشور و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. وحدت ملي، حضور مردم در صحنه و اقتدار نظامي، سه‌گانه‌اي است كه ايران را در برابر هر نوع تهديد نظامي خارجي، داراي قدرت بازدارندگي كرده است.
 
5ـ هر ملتي كه دشمنانش با زبان تهديد با او سخن مي‌گويند، اگر داراي قدرت بازدارندگي نباشند، حتماً مورد تهاجم نظامي دشمنانش قرار مي‌گيرد. ملتي كه داراي قدرت بازدارندگي است بايد اين قدرت را به نمايش بگذارند، تا دشمنان پيام‌هاي لازم را دريافت نمايند. تمامي رزمايش‌هاي نيروهاي مسلح و از جمله سپاه، تمامي آزمايش‌هاي موشكي و رونمايي از اقسام و انواع توانمندي‌هاي نظامي و دفاعي در ايران در طول سال‌هاي گذشته، با همين هدف در برنامه‌هاي ساليان اين نيروها لحاظ شده و انجام گرفته است. بديهي است وقتي امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها در طول مذاكرات هسته‌اي و پس از آن، از گزينه‌هاي روي ميز خود و از جمله گزينه نظامي سخن مي‌گويند، بسيار منطقي و حكيمانه است كه نيروهاي مسلح ما به تناسب شرايط و تهديدات، آن هم با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، بخشي از قابليت‌ها و توانا‌يي‌هاي نظامي خود را با هدف ارسال پيام قدرت بازدارندگي به نمايش بگذارند. سيلوهاي موشكي و شهرهاي زيرزميني موشكي، دقيقاً با همين هدف به نمايش گذاشته شد. به طور قطع اگر امريكايي‌ها در موضوع هسته‌اي تن به مذاكره و پذيرش برنامه هسته‌اي ايران دادند، دليل اصلي آن قدرت سياسي و اقتدار دفاعي جمهوري اسلامي بود. آرزوي امريكايي‌ها، نابودي تأسيسات هسته‌اي ايران از طريق بمباران بود. آقاي اوباما كه تصريح داشت آرزومند است پيچ و مهره‌هاي تأسيسات هسته‌اي ايران را به دست خود باز كند، اعتراف كرد كه با جنگ نمي‌توان دانش هسته‌اي و فناوري چرخه سوخت ايران را از بين برد.
 
6ـ حال كه روشن است اساساً برجام به پشتوانه قدرت دفاعي پديد آمده است، با كدام منطق و استدلال گفته مي‌شود شهرهاي زيرزميني موشكي را براي بر هم زدن برجام نشان دادند؟
 
7 ـ اما مهم‌ترين و آخرين نكته كه از منظر منافع ملي و در صدر آن منافع از منظر امنيت ملي، بسيار حائز اهميت است و بايد پاسخ آن روشن شود، رابطه بين برجام و قدرت دفاعي و برنامه موشكي ايران است. اگر در طول مذاكرات هسته‌اي و در متن برجام، ايران هيچ نوع محدوديتي را براي قدرت دفاعي و برنامه موشكي خود نپذيرفته، چرا بايد نمايش شهرهاي زيرزميني موشكي را به عنوان عامل بر هم زدن برجام معرفي كنيم؟ مگر اين نمايش يا پرتاب موشك، بر خلاف برجام است؟ آيا برجام غير از متن منتشر شده، سند ديگري هم دارد؟ آيا بين سطور نوشته شده برجام، سطور نانوشته‌اي هم وجود دارد؟ اگر برجام يك سند دارد و آن سند هم منتشر شده، در اين سند انتشار يافته هيچ محدوديتي را ايران به جز در موضوع هسته‌اي نپذيرفته است. اگر اينچنين است كه هست، چرا آقاي روحاني در مناظرات انتخاباتي، آن ادعاي غير واقعي و برخلاف امنيت ملي را مطرح ساخت. اگر امريكايي‌ها بخواهند روزي به همين جمله استناد كنند و بگويند كه شما خودتان اين امور (ساختن و نمايش شهرهاي زيرزميني، پرتاب موشك و ...) را برخلاف برجام و عامل نقض برجام مي‌دانيد، چه پاسخي خواهيم داشت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار