کد خبر: 849815
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در انفعال سينماي ايران و با مشارکت هاليوود
در تازه‌ترين خبرها مشخص شد که خبر سال گذشته خبرگزاري‌هاي تركيه دروغ نبوده و ترکيه در ساخت فيلمي درباره مولوي شاعر پارسي‌زبان با هاليوود مشارکت مي‌کند. اين در حالي است که سينماي ايران نقشي در اين پروژه ندارد.
نویسنده: وحيد مهري
 
خبرگزاري آناتولي ترکيه در خبري به نقل از گونش چليک جان، تهيه‌کننده ترکيه‌اي که به تازگي فيلم تاريخي «افسر عثماني» را با همکاري هاليوود ساخته و اکران کرده، آورده که ترکيه درصدد ساخت فيلمي درباره مولوي است. در اين خبر گونش چليک جان گفته است: از حالا براي انجام پروژه‌هاي تازه با هاليوود آستين بالا زده‌ايم و در حال حاضر پروژه داستان زندگي حضرت مولانا کليد خورده است که نوشتن سناريوي آن تقريباً از يک‌سال و نيم پيش آغاز شده بود. وي افزوده است: نويسنده اين فيلمنامه ديويد فرانزوني است که فيلم «گلادياتور» را در کارنامه خود دارد. مدت زيادي است با او روي زندگي مولانا کار مي‌کنيم و در سفري که به ترکيه داشت به قونيه نيز رفتيم. 
 
فرانزوني سال گذشته به همراه استفن جوئل براون، تهيه‌کننده به استانبول سفر کرده بودند تا با مولوي‌شناسان مشورت و از مقبره «مولانا» در قونيه بازديد کنند. فرانزوني و براون اعلام کرده‌اند که دوست دارند لئوناردو دي‌کاپريو نقش «مولانا» را در اين فيلم ايفا کند و رابرت داوني جونيور در نقش «شمس تبريزي» ظاهر شود، اما هنوز براي انتخاب قطعي بازيگران زود است. فيلمنامه‌نويس اين اثر سينمايي همچنين گفت: ما همزمان مي‌خواهيم يک شخصيت را ابداع و احيا کنيم، چون خيلي چيزها در مورد «رومي» در سايه تاريخ از ياد رفته و برخي از اين ويژگي‌ها رنگ ايده‌آل‌گرايي به خود گرفته، بنابراين بايد برگرديم و انساني را پيدا کنيم که تبديل به يک قديس شده، چون نمي‌توانيم درباره يک قديس بنويسيم. او اعلام کرده با ساخت اين فيلم مي‌خواهد پرتره کليشه‌اي را که در سينماي غرب در مورد شخصيت‌ مسلمان وجود دارد، به چالش بکشد. اين فيلم به دوران تدريس «مولانا»، آشنايي‌اش با «شمس» و ارج نهادن به «کيميا» دختر‌خوانده خود مي‌پردازد.
 
ترکيه در حالي از مشارکت در ساخت فيلم زندگي مولوي شاعر ايراني خبر مي‌دهد که پيش از اين رسانه‌هاي خارجي از ساخت اين فيلم خبر داده بودند، ولي اشاره‌اي به مشارکت ترکيه نشده بود. اين فيلم در حالي با مشارکت هاليوود و ترکيه ساخته مي‌شود که هيچ ردپايي از ايران در اين پروژه ديده نمي‌شود و طبق روال هميشگي پس از ساخته شدن و اکران فيلم بايد منتظر واکنش‌هاي مديران سينمايي و سينماگران بود!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Afghanistan
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ ﺭﻭﻱ ﻛﺪاﻡ اﺳﺎﺱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺭا اﺯ اﻳﺮاﻥ ﺧﻮاﻧﺪﻳﺪ?
حيرت سينا
|
Turkey
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
خوب ايران چرا بايد نقشي داشته باشد در حال كه بايد افغانستان نقش صد در صدي داشته باشد
چون مولانا جلال الدين محمد بلخي يعني از بلخي بامي يعني از افغزنستان است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار