کد خبر: 849632
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
وزیر راه و شهرسازی با این ادعا که کاهش رشد جمعیت در کشور فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی در حوزه شهری استٰ گفت: در واقع مسکن مهر نه تنها رشد حاشیه‌نشینی را کاهش نداد بلکه همزمان رشد جدی نیز طی این ۱۰ سال به همراه داشت.
تسنیم: عباس آخوندی اظهار کرد:‌آمار نشان می‌دهد جمعیت شهری ایران در حال حاضر به 74  درصد و در مقابل جمعیت روستایی به 26 درصد رسیده است، از سوی دیگر این ارقام بیانگر رشد جمعیتی تنها 1.24 درصدی است که کمترین رشد جمعیت در طول تاریخ کشور تا زمان کنونی به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: همچنین بْعد خانوار در شهر برابر با 3.2 نفر و در روستا معادل 3.4 نفر اعلام شده که به معنای فاصله بسیار اندک بعد خانوار بین این دو منطقه است. از این اعداد می‌توانیم به این نتیجه برسیم که جمعیت ایران در زمان فعلی به ثبات نسبی دست پیدا کرده و دیگر شاهد تحولات جمعیتی جدی در نقاط مختلف نخواهد بود.
 
وی تاکید کرد: حرکت به سمت جامعه پیر روی منفی این اتفاق و عدم رخداد حوادث بزرگ در سکونتگاه‌های غیررسمی در آینده روی مثبت آن است، با ادامه این روند و کاهش رشد جمعیتی در کشور می‌توانیم تا حدودی به این اطمینان برسیم که طی سال‌های آتی جمعیت روستایی، شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی در همین تعداد باقی‌مانده و رشد شتابان شهرنشینی نیز در این حد باقی خواهد ماند.
 
آخوندی با بیان این که به نظر می‌رسد هم‌اکنون رشد مهاجرت روستا به شهر تقریبا کنترل شده و به شدت کاهش پیدا کرده است گفت: درحال حاضر رشد جمعیتی بیش از 10 استان در کشور نسبت به سال 90 منفی و یا نزدیک به صفر گزارش شده است.
 
به گفته وی حتی رشد جمعیت در شهرهای تهران و کرج نیز (که آمار بالایی از مهاجرت‌پذیری را به خود اختصاص داده‌اند) بسیار محدود شده است.
 
وزیر راه وشهرسازی افزود: این آمار بیانگر رویارویی ما با وضعیت نسبتا با ثباتی است که اجازه برنامه‌ریزی نسبتا خوب و تمرکز بیشتری را به ما در این حوزه می‌دهد، هرچند که مهاجرت هیچ‌گاه به طور کامل متوقف نمی‌شود ولی نکته مهم آن است که هم‌اکنون آن شتاب اولیه خود را از دست داده مگر آنکه در منطقه و شهری اتفاقی خاص رخ دهد و افراد را به سمت خود جذب کند.
 
آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با وجود خانه‌های خالی در کشور طرح مسکن مهر به اجرا رسید، طرحی که انجام آن 10 سال به طول انجامیده و فارغ از تمامی مشکلات اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و اجتماعی که برای کشور به همراه داشت تقریبا هیچ مشکلی را در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های میانی حل نکرد.
 
وی بیان کرد: هیچ آماری در کشور وجود ندارد که نشان دهد پس از اجرای طرح مسکن مهر، حاشیه‌نشینان از مناطق سکونت خود به سمت این خانه‌ها حرکت کردند، در واقع مسکن مهر نه تنها رشد حاشیه‌نشینی را کاهش نداد بلکه همزمان دارای رشد جدی نیز طی این 10 سال به همراه داشت.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که آمار اعلام شده نشان می دهد این‌گونه روش مداخله‌ای با تمام هزینه‌ها و مشکلاتی که برای ملت ایران به همراه داشت هیچ کمکی به رفع مشکلات حاشیه‌ای و بافت‌های ناکارآمد نمی‌کند گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود واحدهای مسکن مهر بهره‌برداری نشده و همچنین 2 میلیون و 587 هزار واحد خالی در کشور ولی همچنان 19 میلیون نفر در بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند که بدون شک نشان‌دهنده عدم تلاقی بازار عرضه و تقاضا در این حوزه خواهد بود.
 
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: براساس آمار سال 95 در شهر تهران 3.9 میلیون خانه وجود دار، از سویی دیگر تراکم خانوار در خانه نیز به صورت ارقام کلان چیزی حدود 86. درصد را به خود اختصاص می‌دهد، این بدان معناست که با توجه به ارقام اعلام شده درحال حاضر خیلی بیشتر از خانوارهای موجود در تهران خانه در این شهر وجود دارد ولی به دلیل جانمایی نامناسب 490 هزار عدد آن خالی مانده است.
 
وی در این‌باره اضافه کرد: آمار کلان نشانگر وضع خوبی است ولی وقتی وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم که شرایط نامناسبی وجود دارد، درحالی که تعداد خانه از خانوارها بسیار بیشتر است ولی در عین حال وضعیت مردم در شرایط بسیار بدی است، وضعیتی که نشان‌دهنده عدم تلاقی بازار عرضه و تقاضا خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار