کد خبر: 849145
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نابساماني در تردد قطارهاي تهران‌– هشتگرد- قزوين
كاهش تعداد قطار‌هاي مسير تهران – هشتگرد – قزوين، عدم اطلاع‌رساني درست از حركت قطار‌ها و ازدحام مسافران در ايستگاه‌هاي مياني موجب سردرگمي مسافران و نارضايتي آنها شده...
نويسنده: بهناز  قاسمی

كاهش تعداد قطار‌هاي مسير تهران – هشتگرد – قزوين، عدم اطلاع‌رساني درست از حركت قطار‌ها و ازدحام مسافران در ايستگاه‌هاي مياني موجب سردرگمي مسافران و نارضايتي آنها شده به طوري كه در ساعات پيك بيش از ۱۰۰ مسافر مسير يك تا 1/5 ساعته را سر پا مي‌ايستند يا كف قطار مي‌نشينند.
 
به گزارش «جوان»، مسافرت با قطار يكي از ايمن‌ترين سفرها و از لحاظ قيمتي،مقرون به صرفه‌ترين است،اما به شرطي كه هم تعداد آن به ميزان نياز و هم ساعات حركت آن منظم باشد. از دو سال گذشته شركت راه‌آهن، قطار‌هاي حومه‌اي تهران - قزوين و تهران – قم – گرمسار را با هدف سفر آسان و ايمن راه‌اندازي كرد  اما به نظر مي‌رسد عدم نظارت و مديريت ضعيف در شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مشكلاتي را براي مسافران قطار‌هاي حومه‌اي به وجود آورده است.  قطار مسافري تهران –هشتگرد – قزوين يكي از قطارهايي است كه روزانه چندين هزارنفر را بين تهران تا قزوين جابه‌جا مي‌كند و در بسياري از موارد جايگزين متروي كرج –تهران شده است، برخي قطارها از تهران تا هشتگرد و بالعكس و برخي در مسير تهران - قزوين به جابه‌جايي مسافراني مي‌پردازند كه محل كارشان تهران يا كرج است. اين مسافران صبح‌ها با اولين قطار در ساعت 5:30 صبح به سمت تهران عزيمت مي‌كنند و غروب نيز در ساعت‌هاي متفاوت،دور از ترافيك اتوبان تهران كرج- قزوين به شهرهاي محل سكونتشان برمي‌گردند. هريك از اين قطار‌ها در هر مسير حدود ۴۰۰ مسافر جابه‌جا مي‌كنند كه البته در ساعات پيك ممكن است به ۵۰۰ مسافر يا بيشتر برسد...
 
اين مسير ريلي سال گذشته تعداد قطار هايش زياد بود و فاصله زماني حركت قطار‌ها نيز بين ۳۰ تا ۴۵ دقيقه بود  اما از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين امسال، به بهانه افزايش سفرهاي نوروزي تعداد قطارهاي اين خط كاهش يافت و پس از تعطيلات نوروز نيز تعداد آن افزايش نيافت. اين درحالي است كه با آغاز سال جديد انتظار مي‌رود خدمت‌رساني افزايش يابد، اما مسافران ريلي از هرگونه افزايش خدمات همچنان محروم هستند. به گفته مسافران، از نيمه فروردين تاكنون، فقط چهار قطار در اين دو مسير تردد دارند و در هر مسير حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر كه در ايستگاه‌هاي مياني تهران – هشتگرد- قزوين سوار مي‌شوند،به مدت يك تا 5/1 ساعت سر پا مي‌ايستند يا روي زمين، كف قطار مي‌نشينند.
 
عدم پاسخگويي مسئولان ايستگاه راه‌آهن
مسافران اين مسير ريلي كه روزانه از كمبود قطار‌ها و نابساماني ساعات حركت قطار‌ها شكايت مي‌كنند،از بي‌مسئوليتي مأموران ايستگاه‌ها خبر مي‌دهند و مي‌گويند: مأموران  به مشكلات مسافران توجهي ندارند و از مسئوليت خود شانه خالي مي‌كنند. علاوه براين حدود يك ماه است كه ساعات حركت قطار اشتباه به مسافران اعلام مي‌شود و به دليل اشتباه تايپي روي مانيتورهاي نصب شده در ايستگاه ساعات حركت قطار به صورت اشتباه اطلاع رساني مي‌شود و به رغم تذكر مسافران،اين ساعات هنوز اصلاح نشده است. به عنوان مثال زمان رسيدن قطار به ايستگاه هشتگرد ساعت 7:40 اعلام مي‌شود در حالي كه قطار ساعت 6:35 ايستگاه را ترك مي‌كند. از اين مشكلات كه بگذريم تأخير فراوان در حركت قطارها بيش از پيش مسافران را دچار سردرگمي كرده است. اين آشفتگي در روزهاي تعطيل به اوج خود مي‌رسد.
  
عدم ارائه قبض به مسافران
براساس اين گزارش، در برخي از ساعات روز كه مسافران بليت خود را در ايستگاه راه‌آهن توسط خودپرداز خريداري نمي‌كنند و به صورت دستي از مأموران خريداري مي‌كنند، هيچ قبض و رسيدي به مسافر تحويل نمي‌شود و در برخي از موارد بليت هشتگرد كه هزار تومان است به قيمت بليت قزوين 3 هزار و 500 تومان به مسافر فروخته مي‌شود، در حالي كه مسافر در ميانه راه پياده خواهد شد. همچنين عدم ارائه اطلاعات دقيق در خريد اينترنتي بليت به مسافران نيز از معضلات ديگر است، زيرا به مسافر اعلام مي‌شود كه فقط يك نفر جادارد، در حالي كه نيمي از صندلي‌هاي قطار خالي از مسافر است.
 
علاوه بر اين عدم رعايت ورود بانوان به واگن ويژه آنها نيز از گرفتاري مسافران خانم است كه روزانه در اين مسيرها تردد دارند و با مشكلات ازدحام و شلوغي واگن‌ها مواجهند و در مسير قزوين – تهران به هيچ وجه رعايت نمي‌شود، البته تلاش خبرنگار جوان براي ارتباط با واحد شكايات شركت راه‌آهن تا كنون به نتيجه‌اي نرسيده و به رغم ثبت اين شكايات هنوز پاسخي دريافت نشده است. به نظر مي‌رسد ادامه اين روند و آشفتگي در تردد قطار‌ها و عدم افزايش تعداد قطار‌ها در اين مسير پر تردد، ضمن افزايش شكايات مردمي و نارضايتي مسافران از خدمات اين شركت، شعار شركت راه‌آهن كه افزايش ايمني و فرهنگ‌سازي براي استفاده از حمل و نقل ريلي را زير سؤال مي‌برد  به افزايش ترافيك جاده‌اي در مسير قزوين – تهران دامن مي‌زند.
 
مگر نه اينكه قطار حومه‌اي به منظور رفاه حال مسافران راه‌اندازي شده است، پس با چه استدلالي شركت راه‌آهن قطار‌هاي اين خط را به ساير مسير‌ها فرستاده و مسافران را سردرگم كرده است؟ و با گذشت  1/5 ماه از آغاز امسال هنوز اشتباه تايپي ساعات حركت قطار‌ها را اصلاح نكرده،چه رسد به افزايش خدمت‌رساني به مسافران.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار