کد خبر: 849142
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تفكر اقتصاد مقاومتي ثمره داد
روحاني: فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه قانوني است / زنگنه: سردار عبداللهي دوست و برادر عزيزم است
نويسنده: وحید حاجی‌پور

فاز نخست بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان روز گذشته با حضور رئيس‌جمهور افتتاح شد تا وي در طول چهار سال اخير روبان پروژه‌هايي را پاره كند كه همگي به دست شركت‌هاي ايراني به بهره‌برداري رسيده است.
به گزارش «جوان»، رهبر معظم انقلاب در ديداري كه با كارگزاران نظام در روز مبعث داشتند، تأكيد كردند كه نگاه‌ها بايد به توان داخل باشد كه بر همين اساس، طي يك دهه گذشته بسياري از پروژه‌هاي ملي به شركت‌هاي ايراني سپرده شد و متخصصان داخلي توانستند آنها را به افتتاح برسانند ولو با تأخير كه البته اين تأخير به دليل تحريم‌هاي شديد عليه كشور و سخت شدن واردات كالا و تجهيزات بود.
 
روحاني تا كنون چند پروژه مهم نفتي را افتتاح كرده است؛ فاز 12 پارس جنوبي، فاز 15 و 16، فاز 17 و 18 ، فاز 19 و فازهاي 20 و 21 كه همگي به دست شركت‌هاي ايراني به سرانجام رسيده است. روز گذشته نيز فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس رسماً افتتاح شد تا ايران در مسير خودكفايي در توليد بنزين قرار بگيرد و بتواند پس از چهار سال واردات بنزين، ثمره اتكا به توان داخل را در اين ميان بچيند. قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا كه دو سال پيش توانسته بود فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي را به پايان برساند و ميزبان رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح بود، يكبار ديگر ميزبان روحاني بود تا پرده‌برداري از توان مهندسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به دست عالي‌ترين مقام اجرايي كشور انجام شود.
 
رئيس‌جمهور در اين مراسم گفت:‌قرارگاه سازندگي سپاه جزو نهادهايي است كه از قبل تلاش‌هاي فراواني كرده و اساس اين فعاليت به اصل قانون اساسي برمي‌گردد. حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در سفر خود به بندرعباس، گفت:‌مقام معظم رهبري يكي از آرزوهايي كه داشتند اين بود كه فرمودند به روزي بايد برسيم كه گازوئيل و بنزين را وارد نكنيم و حالا ما در دولت يازدهم اين افتخار را داريم كه برخي از خواسته‌هاي رهبري را اجرايي و عملياتي كرده‌ايم.
  
فرمانده اقتصاد مقاومتي
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا هم در آيين افتتاح فاز اول پالايشگاه ستاره خليج‌فارس گفت: با بهره‌برداري كامل از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس امكان صادرات بنزين و افزايش كيفيت سوخت مصرفي داخل نيز فراهم مي‎شود و ايران به جرگه صادر‌كنندگان بنزين مي‌پيوندد. سردار عبادالله عبداللهي تصريح كرد: افتتاح پالايشگاه ستاره خليج فارس همسو با اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل و توليد و اشتغال است. اگر ما بر اساس راهبردهاي كشور حركت كنيم، توانايي فتح قله‌هاي بزرگ را داريم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا  با بيان اينكه بايد بتوانيم به صادرات بنزين دست يابيم، تصريح كرد: ٨٣ درصد تجهيزات پالايشگاه ستاره خليج فارس ساخت داخل بوده است، البته در برخي موارد ساخت كالاي داخلي به صرفه نيست. امروز ظرفيت عظيمي در داخل كشور وجود دارد كه مي‌توانيم از اين ظرفيت‎ها استفاده كنيم. وي گفت: با بهره‌برداري از مرحله نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس روزانه ١٢ ميليون ليتر بنزين يورو ٤، 5/4 ميليون ليتر گازوئيل يورو ٤، يك ميليون ليتر نفت سفيد يورو٤ و يك ميليون و ٣٠٠ هزار ليتر گاز مايع (ال ‎پي ‎جي) يورو٤ توليد مي‎شود.
عبداللهي افزود: با بهره‌برداري كامل از پالايشگاه ستاره خليج فارس با توليد ٣٦ ميليون ليتر بنزين با كيفيت يورو ٤ و ٥، توليد بنزين در كشور به بيش از ١٠٠ ميليون ليتر در روز خواهد رسيد كه افزون بر قطع واردات بنزين، امكان صادرات اين فرآورده و افزايش كيفيت سوخت مصرفي داخل نيز فراهم شده و ايران به جرگه صادركنندگان بنزين مي‌پيوندد.
  
سپاه؛ كمك‌كننده بزرگ
وزير نفت هم با اشاره به اينكه پس از سال‌ها تلاش در دولت‌هاي گذشته و بيش از سه سال تلاش مستمر در دولت كنوني، هم اكنون مي‌توانيم توليد بنزين با كيفيت و اكتان بالا در پالايشگاه ستاره خليج‌فارس را جشن بگيريم، گفت: راه توسعه كشور روشن است.
بيژن نامدار زنگنه در اين مراسم همچنين از تمام دست‌اندركاران پالايشگاه ستاره خليج‌فارس قدرداني كرد و گفت: از آقاي وزيري هامانه چه در زماني كه وزير نفت بودند و چه زماني كه قائم مقام بنده بودند، از آقاي نعمت‌زاده، مديرعامل سابق شركت ملي پالايش و پخش، از آقايان اديب و دادور، تمام سازندگان و اجراكنندگان طرح از جمله شركت تاپيكو، شركت پالايش ستاره خليج‌فارس، صندوق بازنشستگي نفت، شركت ملي پالايش و پخش، شركت اُيكو و... كمال تشكر را دارم.
 
وزير نفت همچنين از سردار عبداللهي به عنوان «دوست و برادر خوبم» در قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا ياد و قدرداني كرد و گفت: اين موضوع را اولين بار است كه مي‌گويم، وقتي در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خيلي‌ها دوست داشتند ميان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست كنند، تحريك هم كردند، اما تأكيد مي‌كنم در تمام اين مدت چيزي جز صفا و دوستي ميان ما حاكم نبود چون خواسته هردوي ما، سربلندي ايران عزيز است. وي با اشاره به روز ملي خليج فارس، روز پاسدار، ولادت سيدالشهدا (ع)، اين دستاورد شيرين را به مقام معظم رهبري، شهدا و ايثارگران و خانواده‌هاي آنها، ملت شريف و رئيس‌جمهور كشور تقديم كرد.
 
وي با اشاره به راه‌اندازي پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، گفت: با تكميل طرح فراگير پالايشي سيراف با ظرفيت نهايي پالايش ٤٨٠ هزار بشكه ميعانات گازي، در آينده، كل ميعانات گازي توليدي كشور به ميزان يك ميليون بشكه در روز، در كشور پالايش خواهد شد و چيزي براي صادرات باقي نخواهد ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار