کد خبر: 849117
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
گفت‌وگوي «جوان» با ناظم‌الشريعه سرمربي تيم ملي فوتسال و پنجمين مربي برتر جهان
درخشش فوتساليست‌هاي ايراني در جهان ‌به‌رغم بي‌توجهي‌هاي بي‌پايان به اين رشته همچنان ادامه دارد.

نويسنده: شيوا نوروزي

درخشش فوتساليستهاي ايراني در جهان بهرغم بيتوجهيهاي بيپايان به اين رشته همچنان ادامه دارد. در تازهترين اتفاق اميدوارکننده محمد ناظمالشريعه، سرمربي تيم ملي فوتسال کشورمان عنوان پنجمين مربي برتر دنيا را از آن خود کرد و احمد اسماعيلپور نيز به عنوان چهارمين بازيکن برتر فوتسال جهان شناخته شد. در حالي که اسماعيلپور پس از کسب اين افتخار، رسيدگي به فوتسال و توجه مسئولان را آرزوي مليپوشان اين رشته خواند ناظمالشريعه نيز در گفتوگو با جوان ابراز اميدواري کرد نگاهها به فوتسال تغيير کند.

قرار گرفتن در بين برترين مربيان فوتسال جهان چه انگيزهاي به شما براي ادامه کار ميدهد؟

لطف خدا شامل حال من شده و خوشبختانه به اين افتخار رسيدهام. البته بيشتر خوشحاليام به اين خاطر است که من و مليپوشان نماينده ايران هستيم. خوشحالم از اينکه به غير از من احمد اسماعيلپور نيز در اين ردهبندي در رده چهارم بهترين بازيکنان جهان قرار گرفت و عليرضا صميمي نيز در بين دروازهبانهاي دنيا رتبه هفتم را کسب کرد. مهمتر از همه اينکه تيم ملي فوتسال کشورمان نيز چهارمين تيم برتر جهان شناخته شده است. همه ما از کسب اين افتخار خشنود هستيم؛ چراکه باور داريم موفقيت تيم ملي در واقع موفقيت کشورمان است و اين مسئله برايمان اهميت ويژهاي دارد. شايد هر مربي ديگري هم جاي من بود ميتوانست به اين عنوان برسد. در حقيقت اين عنوان به فوتسال ايران تعلق دارد. متأسفانه فوتسال ايران در بين ساير رشتهها فقير افتاده و اميدواريم در آينده فوتسال بيشتر به چشم مسئولان بيايد.

با اين بيتوجهيها شرايط فوتسال ايران را چگونه ارزيابي ميکنيد؟

به هيچ وجه امکاناتي که براي فوتسال در نظر گرفته ميشود، کافي نيست. تيمي که چهارمجهان است بدون شک به توجهات و امکانات بسيار بيشتري نياز دارد. براي رسيدن به اهدافي که داريم بايد بيش از اينها زحمت کشيد. اگر يک کشوري بخواهد به جايگاه فعلي ايران برسد بايد بودجه زيادي را به اين رشته اختصاص دهد و استعداديابي کند. جاي اميدواري است که در بخشهاي پايه و استعداديابي کارهاي خوبي انجام شده و ميشود، ولي شرايط براي تيم ملي متفاوت است. سالهاست که تيم ملي از بيتوجهي ضربه خورده و توقع ما از فدراسيون و مسئولان بيش از اينهاست.

تيم ملي براي تداوم بخشيدن به موفقيتهاي خود و قرار گرفتن در بين بهترينهاي جهان به چه امکاناتي نياز دارد؟

مسلماً يک تيم براي ايستادن در بين برترينهاي جهان بايد از امکانات حرفهاي و روز دنيا بهره ببرد. اولين گام ميتوان به حرفهاي شدن ليگ و بازيکنان اشاره کرد، تأمين بازيکنان از نظر مالي از ديگر مواردي است که در پيشرفت فوتسال نقش دارد. از طرفي فدراسيون فوتبال بايد امکانات ويژهاي را در اختيار تيمهاي ملي قرار دهد. متأسفانه از نظر مالي با محدوديت مواجه هستيم و نميتوانيم زيادي هزينه کنيم. يک فدراسيون است با هزينههاي زياد؛ مجبور هستيم بر اساس داشتههايمان برنامهريزي کنيم. اميدواريم فدراسيون فوتبال شرايطي را فراهم کند که سختيهاي پيشروي فوتسال کمتر شود. ميدانيم که همکاران ما براي رفع مشکلات پيشرو در فدراسيون درگير هستند، اما تحمل اين شرايط واقعاً دشوار است. اخيراً هم که اردوي تيم ملي اميد لغو شد. بهعلاوه اينکه ليگ برتر نيز در بالارفتن سطح فوتسال کشور نقش مهمي دارد. در صورتي سطح ليگ بالا برود و به پويايي هرچه بيشتر برسد تأثير آن را در تيم ملي خواهيم ديد. تيم ملي قوي حاصل يک ليگ قوي است.

کاستيهاي موجود و لغو اردوها چه تأثير منفي در پيشرفت فوتسال ايران ميگذارد؟

قطعاً تأثير منفي در پيش برد برنامههاي از پيش تعيين شده ميگذارد. خود فدراسيون بهتر از همه از اين مشکلات و کاستيها مطلع است و مطمئن هستيم از وضعيت ما آگاه هستند. توقع ما اين است که براي رفع موانع موجود و برطرف کردن دغدغههاي کادر فني و مليپوشان تلاش بيشتري از سوي فدراسيون انجام شود.

علت بيتوجهيها به فوتسال بهرغم عملكرد خوب اين تيم چيست؟

نگاه بايد به فوتسال تغيير کند. بر اساس عملکرد و عناويني که تيم ملي در اين سالها کسب کرده نگاهها نيز بايد به اين رشته عوض شود. در صورتي که اين مسئله مدنظر قرار بگيرد مطمئناً بخشي از مشکلاتمان مرتفع خواهد شد.

پاداش تيم ملي در جام جهاني هنوز پرداخت نشده؟ اين مسئله انگيزه مليپوشان را براي موفقيتهاي آتي تحت تأثير قرار نميدهد؟

نه. متأسفانه هنوز پرداخت نشده. البته حرفش است که به زودي اين پاداش پرداخت شود. قطعاً پرداخت نشدن پاداشي که از قبل وعده داده شده و چند ماه نيز از حضور در جام جهاني ميگذرد در روحيه بازيکنان تأثير ميگذارد. بازيکني که ميبيند توجهي به او نميشود تحت تأثير قرار ميگيرد. بازيکنان ما اين توقع را دارند که به آنها توجه شود. ما توقع داريم که به اين بازيکنان نگاه شود، ولي اين توقع نيز برآورده نميشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار