کد خبر: 848909
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
پيشكش 56 ميليون دلاري سعودي براي خريد حمايت امريكا از حذف نايف از وليعهدي / منابع رسانه‌اي مي‌گويند جانشين وليعهد سعودي براي رسيدن به تخت سلطنت و راضي نگه داشتن واشنگتن، ۵۶ ميليون دلار به دولت جديد امريكا داده است.
منابع رسانه‌اي مي‌گويند جانشين وليعهد سعودي براي رسيدن به تخت سلطنت و راضي نگه داشتن واشنگتن، ۵۶ ميليون دلار به دولت جديد امريكا داده است. اين اقدام در راستاي همراه كردن ترامپ با سياست‌هاي مخربانه سعودي در منطقه انجام مي‌شود.
 
به گزارش جوان، اظهارات دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا مبني بر اينكه متحدان واشنگتن بايد هزينه حمايت‌هاي نظامي را پرداخت كنند، سبب شده تا مقامات سعودي با پرداخت رشوه به دولت جديد امريكا، نظر ترامپ را در حمايت از رژيم سعودي جلب كنند. مقامات سعودي كه با پرداخت دلارهاي نفتي بسياري از كشورهاي منطقه را با سياست‌هاي مخربانه خود همسو كرده‌اند تلاش مي‌كنند با پرداخت رشوه مقامات دولت امريكا را نيز به حمايت از رياض ترغيب كنند.  پايگاه خبري «نبأ» وبگاه معارض سعودي در گزارشي نوشت: در سايه گزارش‌هايي از وجود بحران اقتصادي در عربستان، محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان سعودي براي رسيدن به پادشاهي، پول و سرمايه مردم كشورش را براي امريكايي‌ها بذل و بخشش مي‌كند. اين پايگاه خبري روز شنبه نوشت: «از آنجا كه رضايت امريكا اولين گام هر يك از شاهزاده‌هاي سعودي براي جلوس بر تخت سلطنت است، پرداخت پول به واشنگتن امري قطعي به نظر مي‌رسد. در سايه قانون «جاستا»، (قانون عدالت در برابر حاميان تروريسم) كه شمشيري بر گردن رياض كه اكنون در تنگناي خونين يمن قرار گرفته به شمار مي‌رود، آل سعود چاره‌اي جز پرداخت 56 ميليارد دلار به دولت امريكا ندارد تا پروژه «دونالد ترامپ» براي توسعه زيرساخت‌هاي امريكا را تأمين و تغذيه كند.» بر اساس اين گزارش، يك منبع آگاه در خليج فارس درباره جزئيات توافق ميان رياض و واشنگتن به روزنامه «الخليج الجديد» گفته است: «مبلغ اين قرارداد براي رياض كه زير فشارهاي مربوط به نوسان قيمت نفت‌ است بسيار سنگين است اما ملك سلمان و پسرش نيز در مقابل اين مبلغ چيز بزرگي مي‌خواهند.»
 
خواسته رياض
پايگاه خبري نبأ در ادامه گزارش خود بر خواسته‌هاي رياض از واشنگتن نيز تأكيد كرده است. بر اين اساس عربستان در مقابل اين مبلغ سه خواسته از واشنگتن دارد: «اول اينكه رياض مي‌خواهد واشنگتن، محمد بن سلمان فرزند شاه را شاه آينده اين كشور بداند به ويژه كه محافل سياسي امريكا، محمد بن نايف، وليعهد كنوني عربستان را شاه آينده اين كشور مي‌دانند.»
بن سلمان اواسط ماه مارس به واشنگتن سفر و با ترامپ ديدار و گفت‌وگو كرد كه گفته مي‌شود براي جلب رضايت ترامپ از پادشاهي آينده وي حكايت دارد. سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان هفته گذشته با تغييرات گسترده در كابينه سعودي و منصوب كردن پسرش به عنوان سفير اين كشور در امريكا گام مؤثري براي افزايش مناسبات با واشنگتن برداشت تا بتواند ترامپ را با سياست‌هاي سعودي در منطقه همراه كند.  مطالبه ديگر رياض مربوط به قانون «جاستا»ست. رياض مي‌خواهد در مقابل حمايت مالي كه به واشنگتن ارائه مي‌دهد از فشارهاي مربوط به اين قانون در كنگره عليه عربستان كاسته و زمينه براي لغو اين قانون نيز به‌تدريج فراهم شود. كنگره امريكا سال گذشته قانوني را به تصويب رساند كه طي آن عاملان حملات تروريستي 11 سپتامبر كه گفته مي‌شود برخي مقامات سعودي نيز در اين حملات نقش داشتند در دادگاه‌هاي امريكا محاكمه شوند كه با واكنش تند سعودي‌ها روبه‌رو شد.
 
خواسته سوم سعودي كه اين منبع خبري به آن اشاره كرده اين است كه «رياض همچنين مي‌خواهد حمايت سياسي و نظامي امريكا از عربستان در جنگ يمن افزايش يابد، به‌ويژه كه در كنگره امريكا از ممانعت از صادرات اسلحه به عربستان سخن گفته مي‌شود تا شهروندان بي‌گناه يمني هدف قرار نگيرند.» اين گزارش درحالي است كه دونالد ترامپ هنوز از اين مبالغ پرداختي رياض، راضي نشده و مي‌گويد كه عربستان سعودي با امريكا «منصفانه» رفتار نكرده و واشنگتن پول زيادي براي دفاع از متحد قديمي خود هدر مي‌دهد و عربستان بايد هزينه حمايتي واشنگتن را پرداخت كند. از زماني كه ترامپ روي كار آمده است، مقامات رياض با عملگرا توصيف كردن وي تلاش مي‌كنند مناسبات خود را با دولت جديد امريكا توسعه دهند. سعودي‌ها اميدوار هستند با استفاده از فرصت ترامپ، در يمن و سوريه موازنه را به نفع خود تغيير دهند. باتوجه به اظهارات ضد ايراني ترامپ، سعودي‌ها در تلاش هستند با حمايت واشنگتن ائتلاف ضد ايراني در منطقه تشكيل دهند تا از نفوذ ايران و محور مقاومت جلوگيري كنند. افزايش همكاري‌هاي امريكا با عربستان درحالي است كه با اعلام عربستان به عنوان «پدرخوانده تروريست‌ها» در جهان از سوي رسانه‌ها و مقامات غربي اما ترامپ در دستور جنجالي ضد مهاجرتي خود حاضر نشد عربستان را در ليست شش كشوري كه اتباع آنها از ورود به خاك امريكا منع شده بودند، قرار دهد.
 
حمايت امريكا از ائتلاف متجاوز سعودي
همزمان با انتشار خبر رشوه عربستان به دولت امريكا، واشنگتن اعلام كرد حمايت‌هاي خود از ائتلاف متجاوز سعودي را افزايش مي‌دهد. در شرايطي كه سازمان‌هاي حقوق بشري نسبت به جنايات سعودي و فاجعه انساني در يمن هشدار مي‌دهند، اما امريكا بدون توجه به اين هشدارها در پي افزايش حمايت‌هاي نظامي خود از جنايات عربستان در يمن است. يك مقام امريكايي روز شنبه به رويترز گفت كه دولت امريكا در حال بررسي افزايش كمك‌هاي خود به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در يمن است. اين مسئول امريكايي، افزود كه كمك‌ها شامل افزايش حجم كمك‌هاي اطلاعاتي واشنگتن به ائتلاف حمله به يمن خواهد بود. به گفته اين مسئول امريكايي، احتمال آن مي‌رود كه امريكا در عمليات تصرف بندر «الحديده» در سواحل غربي يمن نيز مشاركت كند ولي نيروهاي نظامي امريكايي هرگز به صورت مستقيم وارد اين عمليات نخواهند شد. افزايش حمايت‌هاي واشنگتن از سعودي درحالي است كه بسياري از نمايندگان كنگره امريكا خواستار پايان دادن به ارسال سلاح به عربستان هستند.
 
وزارت خارجه امريكا 2هزار و 300 كارمند را اخراج مي‌كند
وزير خارجه امريكا پيشنهاد داده است با اخراج 2هزار و 300 نفر از كارمندان اين وزارتخانه به بهبود وضعيت بودجه اين وزارتخانه كمك شود. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه اقدامات غيرقابل پيش بيني در سياست خارجي خود در پيش گرفته است اين بار دستور داده است تا هزاران نفر از كاركنان وزارت خارجه امريكا از سمت خود بركنار شوند. به گزارش اسپوتنيك، «ركس تيلرسون» وزير خارجه امريكا پيشنهاد داد تا با اخراج 2هزارو 300  نفر از كارمندان وزارتخانه‌اش به بهبود وضعيت بودجه اين وزارتخانه كمك شود. تيلرسون با پيشنهاد اخراج2هزارو 300 نفر از كارمندان به فكر افزايش 26 درصد بودجه وزارت خارجه امريكا است. اين تعداد تنها 3 درصد‏ از جمعيت 75 هزار نفرى وزارتخانه را شامل خواهد شد. پيش از اين دولت جديد امريكا از برنامه بودجه سال 2018 با كسر 28درصد از وزارت امور خارجه و افزايش 10 درصد‏ بودجه وزارت دفاع خبر داده بود. كاهش بودجه وزارت خارجه امريكا با مخالفت بسياري از ژنرال‌ها و نمايندگان كنگره روبه‌رو شده بود كه به انتقاد از افزايش بودجه نظامي خواستار افزايش ديپلماسي در امور بين‌الملل بودند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار