کد خبر: 848906
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چرا گردش مالي جشنواره جهاني فجر شفاف‌سازي نمي‌شود؟
جشنواره جهاني فجر در حالي روز جمعه به کار خود پايان داد که اين رويداد هنري با وجود هزينه‌هاي ميلياردي مانند سال‌هاي پيش بدون هيچ برآيند و نتيجه مشخص به نفع سينماي کشور برگزار شد...
نویسنده: جواد محرمي

جشنواره جهاني فجر در حالي روز جمعه به کار خود پايان داد که اين رويداد هنري با وجود هزينه‌هاي ميلياردي مانند سال‌هاي پيش بدون هيچ برآيند و نتيجه مشخص به نفع سينماي کشور برگزار شد و به عقيده بسياري از کارشناسان برگزار شدن و نشدن آن توفير زيادي به حال هنر و سينماي ايران ندارد.
بسياري از افرادي که در ايام برگزاري جشنواره به مجتمع چارسوي تهران مراجعه کرده‌اند، به اين نکته اذعان دارند که حاضران اغلب براي قدم زدن و ديد و بازديد و غذا خوردن به مجموعه چارسو آمده بودند و همواره صف غذا پرمخاطب‌تر از سالن‌هاي نمايشي بوده که اتفاقاً گنجايش پاييني هم دارد.
 
حجت‌الله ايوبي، مرد غيرسينمايي که بيش از سه سال سکان اداره سازمان سينمايي را در دست گرفت و مدام در حال آزمون و خطا بود، در اقدامي غيرکارشناسي بخش ملي اين رويداد را از بخش بين‌المللي آن جدا کرد که منجر به بي‌رمق‌تر و پرهزينه‌تر شدن جشنواره آن هم در زمانه‌اي شد که شعار اقتصاد مقاومتي و لزوم صرفه‌جويي در اين سال‌ها مدام سر داده شده و ضرورت اصلي کشور به شمار مي‌رفته است. اي کاش با وجود هزينه‌هاي زياد حداقل شاهد برگزاري جشنواره‌اي تأثيرگذار بوديم، ولي اين اتفاق هم نيفتاده و از دل اين رويداد تنها تعدادي عکس يادگاري به جا مانده است.
 
حامد محمدي، نويسنده و کارگردان سينما و فرزند منوچهر محمدي تهيه‌کننده شناخته شده و صاحب آثاري همچون «مارمولک» و «ميم مثل مادر» به تازگي انتقادات تند و تيزي را از جشنواره‌اي موسوم به جهاني فجر طرح کرده است: «مديران برگزارکننده اين جشنواره مدام اين موضوع را مطرح مي‌کنند که جشنواره جهاني دو، سه سال بيشتر عمر ندارد و هنوز نوپاست و نبايد نقدش کرد، اما مانند ساير مديراني که در اين سال‌ها نمونه‌شان را زياد ديده‌ايم با اينکه مي‌دانند چرخ قبل از آنها اختراع شده باز هم دوست دارند چرخ را از نو اختراع کنند. مديراني که علاقه دارند با تمام قوا تجربيات سي و چند دوره جشنواره بين‌المللي فجر را فراموش کنند، آن زمان که بخش ملي و بين‌الملل فجر همزمان برگزار مي‌شد و اتفاقاً به نظر مي‌رسيد دارد کار خودش را در همان حد و اندازه‌اي که توقعش مي‌رود، انجام مي‌دهد. اين همه اصرار دوستان را براي مستقل کردن جشن بين‌المللي فيلم فجر از بخش ملي با وجود مضاعف شدن بودجه‌هايي که همه مي‌دانيم در اين روزها چقدر سخت به دست مي‌آيد، هنوز کسي تشريح نکرده است.
 
نويسنده فيلمنامه «طلا و مس» ادامه داد: در عرصه سينما همانطور که تبديل معاونت سينمايي به سازمان سينمايي، ميراث مديريت مجموعه آقاي شمقدري است، تنها ميراث به جا مانده از آقاي ايوبي هم همين استقلال بخش بين‌الملل فجر از بخش ملي است که اگر نتيجه ندهد تقريباً چيزي از او و مجموعه‌اش در سينما نمانده است، اما اگر اين تصميم با هدف مشخص و کارشناسي‌هاي درستي که ما از آنها چيزي مشاهده نکرده‌ايم، گرفته شده باشد و فقط براي منافع عده‌اي خاص طراحي نشده باشد، در هر دولتي و با هر سليقه‌اي ماندگار مي‌شود و فقط بايد ايراداتش را برطرف کرد تا دوره‌هاي بهتري براي سال‌هاي آينده متصور باشد.
 
کارگردان فيلم سينمايي «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» در ادامه به حضور تعدادي از فيلم‌هاي ايراني در بخش جهاني فجر اشاره کرده و گفته: از همان سال اول که بخش ملي و بين‌الملل مستقل شدند، تعدادي فيلم داخلي که در بخش ملي پذيرفته نشدند، به بخش جهاني راه پيدا کردند که شايد بسياري از آنها هيچ ربطي به جشنواره جهاني نداشتند و اين شائبه يا شايعه دلجويي از فيلمسازاني که در بخش ملي حضور نداشتند، مطرح شد و قطعاً اين موضوع با قواعد برگزاري جشنواره جهاني همخواني ندارد. به نظرم جشنواره‌اي مثل «عمار» با شعار «استکبارستيزي» هدف مشخص‌تري از جشنواره مستقل جهاني فجر دارد و از ابتدا اين مسير را براي خودش تعيين کرده، اما آيا واقعاً هدف جشنواره جهاني ما تا همين اندازه هم مشخص و رسانه‌اي شده است؟
به گزارش «جوان»، نداشتن راهبرد مشخص و همسو با منافع و مطالبات ملي عمده‌ترين ضعف جشنواره جهاني فجر است و همين مورد سبب شده اين رويداد به‌رغم هزينه‌هاي ميلياردي همواره بي‌بو و بي‌خاصيت برگزار شود و هيچ تأثيري بر سينماي ايران نداشته باشد، چه برسد به سينماي بيرون از ايران.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار