کد خبر: 848886
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
نویسنده: تِروِر ترال

دونالد ترامپ روز چهارشنبه این هفته میزبان اعضای مجلس سنا در کاخ سفید خواهد بود تا با آنها بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت‌وگویی داشته‌ باشد. هفته گذشته مشاور امنیت ملی آمریکا، مک‌مستر و معاون رئیس‌جمهور این کشور، مایک پنس، به کره شمالی هشدار داده‌اند که «همه گزینه‌ها روی میز است».

قطعاً لحن آنها خشونت‌آمیز و عبوسانه بوده؛ اما ادای این گونه جملات با این لحن، در سیاست خارجی آمریکایی مرسوم است. در سال 2011، وزیر خارجه وقت آمریکا، هیلاری کلینتون، به قذافی همین هشدار را داد.

این هشدار همیشه از سوی مقامات سیاسی هر دو حزب صادر شده که «همه گزینه‌ها روی میز است»؛ اما اینگونه نیست.

حقیقت این است که اگر امور طبق خواسته آمریکا پیش نرود، آنها این جمله را برای تهدید و استفاده از زور به کار خواهند برد. بر اساس تحقیق یکی از روزنامه‌های آمریکا مشخص شده است که از سال 2001 این جمله بیش از 5 هزار بار در رویداد‌های مختلف استفاده شده‌ است. پانزده سال، قبل از حادثه 11 سپتامبر، روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست این جمله را 62 بار به کار بردند، این در حالی است که بعد از این حادثه، آنها 427 بار از این جمله استفاده کرده‌اند. هم‌اکنون نیز به دلیل تهدید‌های تند ترامپ علیه کره‌شمالی، مقامات دولت ترامپ بیش از سه بار این جمله را به کار برده‌اند.

این تهدیدات، زمانی کارایی خواهند داشت که آمریکا بتواند آنها را عملی کند. تهدیدات آمریکا علیه کره شمالی همیشه پوچ بوده‌ است؛ زیرا حمله نظامی علیه این کشور بسیار خطرناک و پرهزینه خواهد بود. بر اين اساس، رویکرد «روی میز بودن همه گزینه‌ها» در سیاست‌های خارجی آمریکا عملی نخواهد شد.

اکنون وقت آن رسیده که آمریکا به جای اعمال فشار و تهدید به دیپلماسی بیندیشد.

منبع: اندیشکده کیتو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار