کد خبر: 848818
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که بحران آب کشور بسیار جدی و مهم است گفت: آب مجازی و تجارت آن از مباحث نو و جدیدی است که در صورت استفاده به جا و حساب‌شده از آن می‌توان به بحران کمبود آب غلبه نمود.
تسنیم: غلامحسین شافعی امروز در اولین کنفرانس آب مجازی در محل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیرات و نقش مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی در جهت بهبود فضای کسب و کار کشاورزی اظهار کرد: این مرکز با انجام مطالعات راهبردی موجب کمک به رونق بنگاههای اقتصادی، تولید ثروت و کارآفرینی در کشور و ایجاد فضایی برای حضور موثر و مشارکت ذینفعان و نقش‌آفرینی آنها در سیاستهای کلان بخش کشاورزی و آب شده است.
 
وی با بیان اینکه این مرکز تا به امروز اقدامات ارزشمند و حساسی درباره سیاستگذاریهای آب داشته است گفت: از جمله این موارد می‌توان به تلاش برای جلوگیری از عواقب زیان‌بار قانون پروانه‌دار چاههای غیرنیاز مصوب در سال 1389 شد و یا به روشنگری این مرکز درباره آثار خسارت‌بار طرح فدک در سال 91 اشاره داشت که بر مبنای آن قرار بود با واگذاری بیش از دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی جدید با تکیه بر افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی اشاره کرد که متوقف شده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بحران آب کشور بسیار جدی و مهم است که کشور در حال چاره‌اندیشی وسیع برای رفع آن است. آب مجازی و تجارت آن از مباحث نو و جدیدی است که در دنیا مطرح بوده و مطالعاتی در این خصوص انجام می‌شود که در صورت استفاده به جا و حساب‌شده از آن می‌توان به بحران کمبود آب غلبه نمود.
 
شافعی ادامه داد: باید اثرگذاری تجارت آب مجازی و سودآوری، پایداری و اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گیرد و در این صورت است که جنبه‌های مختلف آن از نظر اقتصاد، الگوی مناسب کشت، امنیت غذایی، اشتغال، محیط زیست و سایر موارد ذیربط شناسایی و مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رود که این کنفرانس موجب آشنایی افکار عمومی با تعریف و مفهوم آب مجازی و وتجارت‌ان گردد و نهایتا نقشه‌ راهی برای کشور در این خصوص ایجاد شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اتاق ایران پیشنهاد دارد که این کنفرانس به صورت ادواری و منظم در سایر کشورها نیز صورت گیرد که کشور هلند به عنوان اولین مشارکت‌کننده متقبل شد که سال اینده این کنفرانس را به این شکل برگزار کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار