کد خبر: 848723
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كاخ سفيد در ازاي تأمين امنيت عربستان و كره پول مي‌خواهد
دولت جديد امريكا سياست سنتي حمايت بي چون و چرا از متحدانش را كنار گذاشته و در ازاي حمايت‌هاي نظامي از متحدان منطقه‌اي خواستار دريافت هزينه‌هاي مالي است.
دولت جديد امريكا سياست سنتي حمايت بي چون و چرا از متحدانش را كنار گذاشته و در ازاي حمايت‌هاي نظامي از متحدان منطقه‌اي خواستار دريافت هزينه‌هاي مالي است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا اعلام كرد كه كره‌ جنوبي براي استقرار سامانه امريكايي «تاد» در خاك اين كشور بايد مبلغ يك ميليارد دلار به واشنگتن پرداخت كند. ترامپ همچنين عنوان داشت كه عربستان سعودي به‌طور عادلانه هزينه دفاع واشنگتن از رياض را نمي‌پردازد.
 
متحدان منطقه‌اي امريكا كه با آمدن دونالد ترامپ به افزايش ضريب امنيتي خود در مقابل دشمنانشان اميدوار شده بودند، الان مجبور هستند در قبال «چتر حمايت نظامي» واشنگتن، هزينه آن را پرداخت كنند. ترامپ كه پيش از اين در كمپين‌هاي تبليغاتي خود گفته بود متحدان امريكا بايد هزينه حمايت‌هاي امريكا از اين كشورها را بپردازند، به طور رسمي اين مسئله را اعلام كرد. هنوز چند روزي از موضوع جنجالي استقرار سامانه موشكي «تاد» در كره جنوبي نگذشته است كه دونالد ترامپ در مصاحبه خود با خبرگزاري رويترز، گفت كه هزينه اين سامانه موشكي را كره جنوبي بپردازد. گزارش‌ها حاكي است كه براي استقرار سامانه مزبور يك ميليارد دلار هزينه شده است. ترامپ پنج‌شنبه شب در مصاحبه خود اعلام كرد كه قرارداد تجاري منعقد شده ميان امريكا و كره جنوبي «وحشتناك» است و دو كشور بايد يا به اين قرارداد خاتمه دهند يا اينكه با مذاكره به راه‌حل مناسبي دست يابند. ترامپ گفت: «چرا سامانه‌اي كه قرار است از كره جنوبي دفاع كند بايد با هزينه امريكا در اين كشور نصب شود.»
 
وزارت دفاع كره جنوبي نيز روز جمعه در پاسخ به اظهارات ترامپ بيانيه‌اي منتشر کرد و به سخنان رئيس‌جمهور امريكا واكنش نشان داد. در اين بيانيه تأكيد شده است: «هزينه استقرار تاد با دولت امريكاست و اين هزينه را آن كشور بايد تقبل كند چرا كه كره جنوبي بر اساس توافق زمين آن را در اختيار اين كشور قرار داده است.»  يكي از اهداف استقرار سامانه «تاد» در كره‌جنوبي مقابله با تهديدهاي هسته‌اي و موشكي كره‌شمالي است، با اين حال بسياري از مردم كره‌جنوبي مخالف استقرار اين سامانه در خاك كشور خود هستند. اين درحالي است كه مقامات امريكا گفته‌اند نخستين تجهيزات از اين سامانه روز چهارشنبه وارد كره‌جنوبي شده و تا چند روز آينده روند استقرار كامل آن در خاك كره‌جنوبي شروع خواهد شد. يكي از شعارهاي اصلي دونالد ترامپ در مبارزات انتخابات رياست جمهوري، اولويت دادن به منافع امريكا در روابط با كشورهاي ديگر بود. او امتيازدهي اقتصادي امريكا به متحدان اين كشور از جمله در زمينه‌هاي دفاعي را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود كشورهاي برخوردار از حمايت نظامي واشنگتن بايد هزينه آن را به امريكاييان بپردازند.  اقدام ترامپ براي دريافت هزينه از كره‌جنوبي درحالي است كه در هفته‌هاي اخير تنش‌ها بين واشنگتن و كره شمالي در شبه جزيره كره تشديد شده است و ترامپ با بهره‌برداري از فرصت تهديدات برنامه موشكي كره شمالي در پي گرفتن امتيازات اقتصادي از متحدانش است.
 
دولت‌هاي سابق امريكا به طور رسمي دريافت هزينه‌هاي مالي از متحدانشان را در ازاي حمايت‌هاي نظامي مطرح نكرده بودند و حتي در برهه‌هايي براي افزايش امنيت متحدانشان بدون اينكه بحث مالي را مطرح كنند، بدون فوت وقت حمايت‌هاي خود را ازاين كشورها افزايش مي‌دادند؛ همان كاري كه پس از بحران اوكراين در سال 2014، در شرق اروپا شاهد بوديم و امريكا كمك‌هاي نظامي و مالي بلاعوضي را به متحدان اروپايي‌اش انجام داد تا در مقابل تهديدات روسيه متحدانش را تقويت كند.
  
باج‌خواهي از عربستان
ترامپ كه در ماه‌هاي اخير بارها از كشورهاي عربي به ويژه عربستان سعودي نسبت به حمايت‌هاي نظامي واشنگتن انتقاد كرده بود، بار ديگر تأمين هزينه‌هاي نظامي امريكا در منطقه را مطرح كرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با رويترز گفت: «امريكا در دفاع از عربستان سعودي متحمل هزينه‌هاي زيادي شده و اين كشور هزينه دفاع ما از خود را به‌طور عادلانه پرداخت نمي‌كند.» پيش از اين نيز دونالد ترامپ در جريان كارزار مبارزات انتخاباتي خود گفته بود: «هيچ‌كس نمي‌تواند براي عربستان دردسري ايجاد كند زيرا ما از آنها حمايت مي‌كنيم، اما آنها در مقابل پول چنداني به ما پرداخت نمي‌كنند و اين موجب ضرر رساندن به امريكا مي‌شود.» دونالد ترامپ همچنين تأييد كرد كه در حال برنامه‌ريزي براي سفر به عربستان در نيمه دوم ماه «مي» است.
 
نهادهاي حقوق بشري و برخي محافل سياسي در داخل امريكا، بارها از ارسال سلاح به عربستان سعودي براي حمله به يمن انتقاد كرده و خواستار پايان دادن به اين تجارت پرسود شده‌اند. مقامات سعودي آمدن ترامپ را به فال نيك گرفته بودند و با عملگرا توصيف كردن وي، تلاش مي‌كردند روابط خود با واشنگتن را توسعه دهند و حتي سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه سعودي هفته گذشته در اقدامي يكي از پسران خود را به عنوان سفير در امريكا منصوب كرد تا بتواند از فرصت به دست آمده براي توسعه مناسبات با واشنگتن استفاده كند. اختلافات كشورهاي عربي به ويژه عربستان با ايران، فضا را براي موج‌سواري ترامپ براي دريافت هزينه از عربستان فراهم كرده است. ترامپ با متهم كردن ايران به رفتارهاي مخربانه در منطقه، سعي دارد در ازاي افزايش چتر حمايتي خود از متحدان عربي هزينه‌هايي را دريافت كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار