کد خبر: 848538
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نظامي است كه بر خلاف قواعد يكسويه دموكراسي در مهندسي ۴۰۰ ساله نظام سلطه...
عبدالله متولیان
نویسنده: عبدالله متولیان
 
نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نظامي است كه بر خلاف قواعد يكسويه دموكراسي در مهندسي ۴۰۰ ساله نظام سلطه، با برگزيدن مردم‌سالاري ديني به‌دنبال تحكيم و تعالي روابط دوسويه انساني و الهي مبتني بر حفظ و ارتقاي كرامت انسان بوده و در اين راستا طي ۳۸ سال گذشته به طور ميانگين در هر سال يك انتخابات را برگزار كرده و جلوه‌هايي بديع و تحسين‌برانگيز از مشاركت عمومي و مقبوليت عام در پناه مشروعيت الهي و ديني را با شعار محوري ‌‌‌‌«استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» به رخ جهانيان كشيده است. البته در كنار جمهوريت، «اسلاميت» ركن مهم ديگر نظام سياسي ايران است كه جمهوري اسلامي را از دموكراسي‌هاي رايج غربي (كه به تفوق و ترجيح اراده انسان بر اراده خداوند مي‌پردازند) جدا مي‌سازد. «اسلام» محتوا و ماهيت اصلي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي‌دهد و ضوابط و احكام و مقررات اسلامي مبناي اصلي سياست‌ها و قوانين آن محسوب مي‌شوند.
 
همانطور كه حضرت امام خامنه‌اي نيز فرموده‌اند: «بعد از تشكيل جمهوري اسلامي كه يك رشحه‌اي از رشحات حكومت نبوي در آن به‌وجود آمد، دشمنان جوامع بشري شروع كردند با آن چيزي كه مايه رشد اين جوامع است مبارزه كنند و آن «اسلام» است. اسلام مي‌تواند جلوي ظلم عليه بشريت را بگيرد. امروز سررشته اين دشمني‌ها به‌دست امريكا و صهيونيست‌هاست. با جمهوري اسلامي بيش از جاهاي ديگر مبارزه مي‌كنند، چون اسلام در ايران بارزتر است و جلوي مطامع آنها را مي‌گيرد.
 
(۵ ارديبهشت ۹۶ در ديدار مسئولان نظام) يكي از مهم‌ترين ابزارهاي مشاركت سياسي مردم و تحقق نظام «جمهوري اسلامي ايران» عرصه انتخابات مختلف است كه اگر با دورانديشي و اتخاذ تدابير و مقدمات آن از سوي مسئولان و ساير دست‌اندركاران مبتني بر «بايدها و نبايدهاي انتخابات» عملي شود مي‌تواند «جمهوري اسلامي» را در برابر تمامي توطئه‌ها بيمه كند و از آسيب‌ها و خطرات داخلي و خارجي مصون دارد. در اينجا لزوماً به برخي بايدها و نبايدها در عرصه انتخابات بر اساس نگاه امامين انقلاب اسلامي، امام خميني و امام خامنه‌اي اشاره مي‌شود:
 
 ۱ - نقش مردم با حضور حداكثري در صحنه انتخابات به‌عنوان وظيفه‌اي الهي، ملي و انساني: «اين وظيفه‌اي است الهي، وظيفه‌اي است ملي، وظيفه‌اي است انساني و وظيفه‌اي است كه ما بايد به آن عمل بكنيم، همه‌مان بايد در انتخابات شركت بكنيم. » (صحيفه نور ج ۱۸ ص ۳۱۸)
 
2-  معيارهاي انتخاب اصلح: تحقق اهداف نظام و پيشبرد كشور به سمت قله‌هاي رشد در تمامي حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... مستلزم انتخاب كسي است كه «در بين نامزدهاي تأييد شده» بيشترين هماهنگي و سنخيت را با ويژگي‌هاي اصلح در نگاه حضرت امام خامنه‌اي داشته باشد:
 
«داراي روحيه مقاوم در برابر دشمنان باشد» 92/02/07
«سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي داشته باشد.» 92/02/07
«مهذب به اخلاق باشد، به حاشيه‌ها نپردازد و وعده بي‌مبنا ندهد.» 92/02/07
«كاري، مردمي، مقاوم، ارزشي، باتدبير و قانون‌مدار باشد و درد مردم را حس كند» 92/02/16
«شعارهايي بدهد كه منطبق با واقعيات كشور باشد» 92/02/25
«ريخت‌و‌پاش و تبليغات زياد از اندازه نداشته باشد.» 92/03/06
 
رئيس‌جمهور يك كشور بزرگ و توانمند نبايد از اخم و تشر دشمن بترسد «براي يك كشور، بدترين موقعيت اين است كه مسئولين كشور از اخم و تهديد و تشر دشمن بترسند.» (۳۰ فروردين ۹۶)
 
3-  پرهيز از تخريب: پذيرش مسئوليت‌ها در نظام اسلامي قبول رسالتي الهي و ملي براي تحقق آرمان‌هاي اسلامي و خدمت به مردم است. بنابراين چارچوب‌ها و ضوابط ديني اخلاقي اجتماعي و فرهنگي بايد از سوي همه مسئولان، دست‌اندركاران، رسانه‌ها، مردم و... مورد توجه قرار گيرد و به هيچ عنوان نبايد شخصيت، حيثيت و آبروي افراد دستخوش تمايلات و خواسته‌ها و اغراض دنيايي ديگران قرار گيرد. متأسفانه گاهي انتخابات در نظام اسلامي به سمت ناخوشايند و نامطلوبي پيش مي‌رود و برخي افراد از هر شيوه‌ ناپسند و غيراخلاقي براي تخريب رقيب و بيرون راندن او از صحنه انتخابات استفاده مي‌نمايند: «از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي انساني را در تبليغ براي كانديداي خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند. » (صحيفه نور ج ۱۲ ص ۱۲) معلوم نيست چرا عده‌اي براي رسيدن به پست و مقام و به اصطلاح خدمت به مردم! اينگونه بي مبالاتي نموده و حاضر مي‌شوند هرگونه تهمت و ناسزا را به رقيب خود نسبت بدهند. زيبنده نظام اسلامي نيست كه نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنان در شيوه‌هاي تبليغاتي خود از روش‌هاي متداول در دموكراسي غربي براي تخريب چهره‌ها استفاده كنند تا از اين طريق براي خود چهره‌اي بسازند.
 
4- رئيس‌جمهور بايد ساده‌زيست و ضد اشرافيگري باشد: «آن روزي كه دولت ما توجه به كاخ پيدا كرد، آن روز است كه بايد ما فاتحه دولت و ملت را بخوانيم. آن روزي كه رئيس‌جمهور ما خداي نخواسته، از آن خوي كوخ‌‏نشيني بيرون برود و به كاخ ‏نشيني توجه بكند، آن روز است كه انحطاط براي خود و براي كساني كه با او تماس دارند پيدا مي‌شود. » (صحيفه‌نور ج ۱۷ ص ۳۷۶)
 
 5 - رئيس‌جمهور بايد دشمن‌شناس باشد و نبايد نگاهش به سمت دشمن باشد و اين همان نكته و نقطه كليدي است كه مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي در ديدار مسئولان نظام در عيد سعيد مبعث در روز سه‌شنبه ۵ ارديبهشت ماه ۹۶ فرموده و به اين شكل نارضايتي خود را (همانطور كه قبلاً نيز بارها و بارها مورد تاكيد قرار داده بودند) از وضع موجود و نگاه مسئولان به بيرون و غفلت از ظرفيت‌هاي داخلي ابراز داشتند: «من به همه اين آقايان نامزدهاي انتخابات اين را عرض مي‌كنم و قبلاً هم عرض كردم كه تصميم بگيرند و به مردم هم بگويند و در تبليغاتشان هم بگويند، قول هم بدهند كه براي پيشرفت امور كشور، براي توسعه اقتصادي، براي باز كردن گره‌ها، نگاهشان به بيرون از مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود.» (۵ ارديبهشت ۹۶)
 
به اين ترتيب بر آحاد مردم است كه در روز ۲۹ ارديبهشت ماه با تكيه بر اين مطالبه بحق رهبري وارد ميدان انتخابات شوند  و كسي را براي اداره كشور برگزينند كه علاوه بر داشتن تمامي صفات و ويژگي‌هاي يك رئيس‌جمهور اصلح (نظير شجاع و توانا، انقلابي، كارآمد، باانگيزه، بااخلاق، ساده زيست، مردمي و ضد اشرافي و عافيت طلبي، ولايت مدار و متعهد، دشمن‌شناس و دشمن ستيز، بصير و... ) به جاي دراز كردن دست خود به سمت دشمن و بيگانه، مومن به توانمندي‌هاي داخلي بوده و دست ياري خود را به سمت مردم دراز كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار