کد خبر: 848534
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پاسخ زرماکارون به گزارش «جوان»
13بهمن ماه سال گذشته در ستون برگزيده روزنامه «جوان» مطلبي با عنوان «افتتاح بزرگ‌ترين پالايشگاه غلات خاورميانه با تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي» منتشر شد.
13بهمن ماه سال گذشته در ستون برگزيده روزنامه «جوان» مطلبي با عنوان «افتتاح بزرگ‌ترين پالايشگاه غلات خاورميانه با تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي» منتشر شد. دراين خصوص كارخانه زرماكارون با 2/5 ماه تأخير جوابيه‌اي هزار و 100 كلمه‌اي به دفتر روزنامه ارسال كرده‌‌ است كه در پي مي‌خوانيد.
 
با احترام، به دنبال  انتشار مطلبي در ستون گزيده خبر روزنامه «جوان» شماره 5018، صفحه 4، مورخ  95/11/13 با عنوان «افتتاح بزرگ‌ترين پالايشگاه غلات خاورميانه با تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي» ومطلبي با همين عنوان با كد خبري 836197 در پايگاه خبري «جوان» آنلاين به تاريخ  95/11/12، جوابيه‌اي به شرح ذيل ارسال مي‌گردد. با توجه به اينكه جهت احداث اين پالايشگاه كليه مجوزهاي قانوني از مراجع ذي‌صلاح اخذ گرديده است و مطلب مذكور بدون توجه به موارد قانوني و مدارك قابل استناد منتشر شده، خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به انتشار جوابيه اقدام لازم را به‌عمل آورند.
 
سال پيش‌رو به فرموده مقام معظم رهبري، سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نامگذاري شده است و اين نامگذاري حجت را بر ما تمام مي‏كند تا در راستاي تحقق شعار امسال رخت همت برتن كنيم. قطعاً شرايط اقتصادي امروز ايران، نيازمند توجه ويژه به اشتغال و فضاي كسب و كار است؛ نقشي كه در اين ميان صاحبان صنايع مي‌توانند ايفا كنند، تلاش براي حفظ جايگاه كنوني در صنعت و در دستور كار قراردادن طرح‏هاي توسعه‏اي است؛ اتفاقي كه به خوبي در گروه صنعتي و پژوهشي زر رقم خورده است و امروز اين گروه پس از موفقيت‌هايي كه در صنعت غذاي كشور به دست آورد و ارزآوري‌اي كه براي كشور به همراه داشت، با تلاش متخصصين ايراني توانسته است براي نخستين بار در خاورميانه مجتمع پالايشگاهي غلات را با دسترسي به خطوط ريلي اختصاصي طرح‌ريزي و اجرا كند.
 
گروه صنعتي و پژوهشي زر، مصداق اقتصاد مقاومتي
حضور در بازارهاي بين‌المللي با محصولات غيرنفتي، همراستا با اقتصاد مقاومتي است كه بارها از سوي مقام معظم رهبري مورد تأكيد قرار گرفته است و اين امرعلاوه بر ارتقاي جايگاه ايران در سطوح بين‌المللي، ارزش افزوده‌ و ارزآوري قابل ملاحظه‌اي را براي اقتصاد كشور به ارمغان خواهد آورد. در همين راستا گروه صنعتي و پژوهشي زر با تكيه بر دانش و تجربه نيروهاي متخصص سرزمينمان با معرفي نشان‏هاي تجاري مطرح حوزه فعاليتش به سوي تحقق اقتصاد‌ مقاومتي پيش مي‌رود.
 
تاكنون اگر به واسطه تلاش شبانه‌روزي اين گروه صنعتي دانش بنيان محصولاتش در بازارهاي بين‌المللي حضور پيدا كرده و جايگاه بسيار شايسته‌اي در كشورهاي هدف براي نشانه‌اي تجاري اين گروه حاصل گرديده و اولين مدال افتخار صادرات كشور بر سينه رئيس هيئت مديره گروه نشسته، امروز نيز اين گروه دست از تلاش برنداشته و طي جهشي بزرگ در اقدامات صنعتي وتوليدي خود، با احداث پالايشگاه غلات در حوزه صنايع تبديلي گامي مؤثر و ماندگار برداشته است.
گروه صنعتي و پژوهشي زر به عنوان يك گروه دانش بنيان با نيروهاي متخصص و دانش محور خود موفق شده است در مسير توسعه صنايع تبديلي و‌هاي تك كه از اهداف صنعتي كشور مي‌باشد براي نخستين بار در ايران و خاورميانه پالايشگاهي برپايه غلات احداث كند؛ پالايشگاهي كه با فرآوري روزانه هزاران تن غلات قادر است خوراك اوليه دهها صنعت زيردستي را تأمين كند.
احداث اين پالايشگاه تبلور دستاورد تلاش‌هاي بي‌وقفه خانواده زر در روزهاي سخت و سياه تحريم است، در آن روزها كه دنيا در انتظار به زانو درآوردن ايران در مقابل تحريم‌‌هاي  ناعادلانه‏اش بود جوانان اين سرزمين با تكيه بر دانش خود موفق شدند پالايشگاه غلاتي را با امكانات مطابق علم و دانش روز دنيا پايه‏ريزي كرده و به انجام رسانند.
 
در مگاپروژه دانش بنيان نخستين پالايشگاه غلات كشور، 16 فعاليت در حوزه زيرساخت و صنايع تبديلي متناظر با آن با ويژگي‌هاي بهره‏مندي از تكنولوژي روز دنيا، دانش بنيان بودن، توليد انبوه و صادرات محوري تعريف شده است كه درحال حاضر شاهد اتمام و تحقق چهار طرح از فعاليت‌هاي فوق (هاي فروكتوز 55 به روش آنزيمي، سيلوهاي ذخيره‌سازي غلات، ريل اختصاصي متصل به شبكه سراسري و تصفيه خانه صنعتي) هستيم، با روند پيشروي طرح‏هاي توسعه‏اي در دستور كار مي‏توان اين پالايشگاه غلات را مدعي ايجاد اشتغال پايدار و تفاسير در مقابل چنين پروژه‌اي ايستادن و اطلاعات غيرمستند منتشر كردن جاي تأسف دارد.
 
سد راه توليد و توليدكننده نباشيم
چندصباحي از آغاز بهره‏برداري از نخستين پالايشگاه غلات كشور با ويژگي‌هاي ذكر شده نمي‏گذرد و هنوز عرق پيشاني زحمتكشان اين پروژه ملي خشك نشده است كه برخي آگاهانه يا از روي ناآگاهي اقدام به نشر مطالبي خلاف واقع نمودند، انتشار مطلبي با عنوان«افتتاح بزرگ‌ترين پالايشگاه غلات خاورميانه با تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي»، بدون در دست داشتن مدارك قابل استناد و بدون آگاهي از قانون حفظ كاربري اراضي كشاورزي، زراعي و باغ‏ها و ظرفيت‌ها و اختيارات نهادهاي قانوني آن قانون در تشخيص ضرورت‌هاي اقتصادي، اجتماعي، اقدامي غير‌حرفه‏اي و به دور از اخلاق روزنامه‌نگاري بوده و چنين اقدامي در شرايط كنوني كشور مخالف رشد و توسعه صنعتي و اقتصادي محسوب مي‏گردد و فعالان عرصه صنعت را دچار يأس و بي‏انگيزگي مي‏كند. يك طرفه به قاضي رفتن، براساس حدس و گمان و غيركارشناسانه اظهارنظر كردن، زيبنده مطبوعات و نشريات متعهد كشور نبوده و اين اقدام قطعاً نامي جز چوب لاي چرخ صنعت گذاشتن به خود نمي‏گيرد. طبق قوانين مربوطه تشخيص ضرورت تغيير كاربري اراضي كشاورزي، زراعي و باغ‏ها، در هر استان از اختيارات كميسيوني قانوني و تخصصي به رياست رئيس سازمان جهاد كشاورزي و با حضور اشخاصي از نهادهاي ذيربط است و در تغيير كاربري محل احداث پالايشگاه غلات زر، اين كميسيون تمامي مجوزهاي لازم جهت تغييركاربري زمين‏هاي محل احداث پالايشگاه غلات زر را به طور قانوني و پس از استعلام‏ از مراجع قانوني صادر كرده است.
 
طبق فرمايشات مقام معظم رهبري ستون فقرات اقتصاد مقاومتي عبارت است از تقويت توليد داخلي، ايشان مي‌فرمايند اگر تقويت توليد داخلي تحقق پيدا كند و همت‌ها متوجه اين موضوع باشد، مسئله كار به تدريج حل مي‌شود، كارگر ارزش پيدا مي‌كند، اشتغال عمومي مي‌شود و بيكاري كه يك معضل است در جامعه به تدريج از بين مي‌رود.
بنابراين فراموش نكنيم آنچه امروز سرزمين ما به آن نياز دارد، توجه ويژه به توليد و اشتغال است كه مستقيماً با معيشت مردم سروكار دارد و پالايشگاه غلات زر در ايجاد اشتغال خود را محدود به منطقه خاصي نكرده و با نگاهي ملي در راستاي ايجاد اشتغال براي جوانان سرزمين‌مان اقدام كرده است. حمايت از توليد تنها با شعار محقق نمي‏شود و هركس در هر جايگاهي سهمي در تحقق اين امر دارد، از رسانه‌ها انتظار مي‏رود تا نقش خود در اين مسير را به درستي ايفا كنند و در راستاي تحقق شعار امسال و فرامين مقام معظم رهبري با ديدي باز و به دور از غرض ورزي‏هاي شخصي و با اتكا به مدارك قابل استناد اقدام به نشر مطالب نمايند و با حمايت از توليد و توليدكننده ايراني علاوه بر تحقق فرصت‌هاي شغلي پايدار در دستيابي به رشد و بالندگي صنعت كشور نيز سهيم باشند.
 
توضیحات جوان
نارضايتي اهالي روستاي قاسم‌آباد بزرگ از آلودگي زيست‌محيطي كارخانه زرماكارون
اينكه كارخانه زر ماكارون، پس از 5/2 ماه به ياد ارسال جوابيه به خبر ۴۰۰ كلمه‌اي جوان افتاده جاي تأمل دارد. البته همان طور كه در فوق آمده، پاسخي كه به روزنامه ارسال شده، ارتباط چنداني با موضوع گزارش «جوان» ندارد چراكه جانمايه گزارش گلايه اهالي روستاي قاسم‌آباد و مشكلات آنها در ارتباط با وعده‌هاي عملي نشده ايجاد اشتغال بوده است. به گفته آنها يكي از وعده‌هاي مديريت اين كارخانه به اهالي روستاي قاسم‌آباد بزرگ، ايجاد شغل و جذب جوانان اين روستا و روستاهاي مجاور بوده كه متأسفانه در حد وعده باقي‌مانده و محقق نشده است. نيروي كار اين كارخانه از تهران و كرج و البته«رابطه‌اي» جذب شده‌اند، در حالي كه جوانان روستايي بيكار هستند.
 
همچنين اخبار رسيده، حاكي از آن است كه تصفيه‌خانه اين كارخانه مشكلات زيست‌محيطي براي اهالي اين روستا به وجود آورده است، به طوري كه چندي پيش آب‌آلوده اين تصفيه‌خانه شبانه روانه موتور آب كشاورزي منطقه مي‌شده و كشاورزان كه نوبت آبدهي شبانه داشتند متوجه اين موضوع شدند اما شكايتشان به دهياري روستا مورد توجه قرار نگرفته است. روانه شدن آب‌آلوده به زمين‌هاي كشاورزي منطقه موجب كپك زدگي پاي درختان ميوه روستا شده و اين معضل نه تنها موجب كاهش بار ميوه درختان شده بلكه در بلند‌مدت نيز باعث فرسودگي درختان مي‌شود.
به علاوه فاضلاب و تصفيه خانه اين كارخانه، بوي نامطبوعي در روستا به وجود آورده كه تحمل آن براي روستاييان غيرقابل تحمل است و به رغم نارضايتي اهالي روستا، مديريت اين كارخانه هيچ تصميمي براي رفع اين بوي بد و غيرتحمل انجام نداده است. با توجه به نزديكي فصل گرما و روشن شدن كولرها، همين بوي نامطبوع در فضاي خانه‌هاي روستاييان پخش شده و باعث بروز بيماري مي‌شود. لازم به ذكر است اين روزنامه نه تنها مخالف تحقق اقتصاد مقاومتي نيست بلكه حامي آن است. يكي از شروط اقتصاد مقاومتي انتخاب مسير درست است و اينكه اگر مسئول يا مديري وعده مي‌دهد، آن را انجام دهد، تنها يك هدف، دليل بر عدم رعايت مسير رسيدن به هدف را توجيه نمي‌كند. ‌اي كاش مديريت كارخانه زر كه به فكر اجراي اقتصاد مقاومتي و اشتغال پايدار و مويرگي است، نيم نگاهي به اهالي اين روستا و جوانان بيكار آن كند، سپس از ايجاد شغل پايدار سخن بگويد و آسيبي كه تصفيه‌خانه اين كارخانه به درختان و بخش كشاورزي روستاي قاسم‌آباد بزرگ مي‌زند و بيماري‌هايي كه براي اهالي منطقه ايجاد مي‌كند را نيز مدنظر قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار