کد خبر: 848529
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا دو سه هفته قبل بود كه در مصاحبه با رسانه‌ها از حل مشكل كره شمالي حتي بدون همكاري چين گفته بود و...
دكتر سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
نویسنده: دكتر سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا دو سه هفته قبل بود كه در مصاحبه با رسانه‌ها از حل مشكل كره شمالي حتي بدون همكاري چين گفته بود و از آن زمان بود كه تنش در شبه‌ جزيره كره به شكل بي‌سابقه‌ و خطرناكي افزايش يافت. تحليل‌ها آن موقع به طور عمده بر محور ديدار ترامپ با شي‌جين پينگ بود كه ترامپ يك روز قبل از ديدار خود اين حرف را زد تا در مذاكره با همتاي چيني‌اش اهرم فشاري در دست داشته باشد. به عبارت ديگر، تلقي تحليلگران اين بود كه ترامپ با توجه به خط و نشان‌هايش در برابر چين و اهميت ويژه منازعه اقتصادي با اين كشور، تنها مي‌خواهد از موضوع كره شمالي براي چانه‌زني با پينگ استفاده كند و در واقعيت امر برنامه جدي براي كره شمالي ندارد اما اتفاقات روزهاي اخير نشان داده كه اين دست‌ تحليل‌ها چندان واقعيتي ندارد و حالا ترامپ شبه‌ جزيره كره و شايد فراتر از آن را به پرتگاه جنگي جديد سوق مي‌دهد.
 
ترامپ براي آنكه نشان بدهد وعده‌اش يك مانور سياسي در برابر همتاي چيني‌اش نبوده و به صورت جدي قصد مواجهه با كره شمالي را دارد، دو نوع برخورد با اين كشور را در همين مدت كوتاه در دستور كار قرار داده است؛ نوع اول برگزاري دو رزمايش مشترك با ژاپن در كمتر از يك هفته است كه در نوع خود بي‌سابقه بوده و دوم اعزام ناوگروه تهاجمي به همراه ناو هواپيمابر يو اس اس كارل وينسون به آب‌هاي شبه‌جزيره كره و بعد هم لنگر انداختن زيردريايي هسته‌اي ميشيگان مجهز به موشك‌هاي هدايت شونده در بندر بوسان كره جنوبي بوده است. حالا ترامپ با استقرار سامانه موشكي تاد قطعه ديگري از پازل مورد نظرش در شبه جزيره كره و تنش موجود آن را نصب مي‌كند تا مكمل آن دو نوع برخوردش با كره شمالي باشد. به عبارتي ديگر، ترامپ سعي مي‌كند تا در مقابل كره شمالي و حتي چين و روسيه نشان بدهد كه در تنش موجود و هر نوع درگيري و جنگ احتمالي تنها نيست و مي‌تواند روي حمايت و همكاري نزديك كشورهايي مثل ژاپن و كره جنوبي حساب كند و از سوي ديگر، حاضر است براي ورود به جنگ از تمام امكانات نظامي خود استفاده كند و به قولي با مشت آهنين سراغ كره شمالي برود.
 
اين سطح از تحرك به شدت تنش‌زاي ترامپ چيزي نيست كه از ديد قدرت‌هاي ديگر و به خصوص چين و روسيه مخفي بماند و موجب نگراني آنها نشود. خبرگزاري اسپوتنيك روسيه خبر از تشكيل يك مجموعه نظامي 100 هزار نفري در ارتش چين داده كه در هر صورت آماده ورود به جنگ باشند. به نظر مي‌رسد اين مجموعه جداي از آن 150 تا 160 هزار نفري باشد كه پكن بعد از آن مصاحبه رسانه‌اي ترامپ به مرز مشتركش با كره شمالي فرستاده است. پكن به اين نحو آرايش نظامي يك نيروي چند صد هزار نفري را براي هر گونه جنگ احتمالي در شبه جزيره كره آماده كرده كه مي‌توان درگيري اين نيرو با هر نيروي تهاجمي به شبه‌ جزيره را هم در نظر گرفت. يك ضلع ديگر مناقشه در كره شمالي روسيه است كه در بخش شمالي كره شمالي مرز مشترك با اين كشور دارد كه با وجود كوچكي اين مرز، هر نوع جنگ در شبه‌ جزيره را خطري مستقيم براي مناطق شرقي خود مي‌داند. خبرهايي از اعزام يگان‌هاي ارتش سوريه به اين منطقه و مرز با كره شمالي منتشر شده بود اما آلكساندر گورديف، سخنگوي ارتش روسيه در حوزه نظامي شرق، اعزام واحدهاي نظامي ارتش به مرز با كره شمالي را تكذيب كرده و در مورد فيلم منتشر شده هم مدعي شده اين فيلم در شبكه‌هاي اجتماعي مربوط به مانورهاي برنامه‌ريزي بوده و حتي گفته كه ادوات نمايش داده شده در اين فيلم در حال بازگشت از مانوري در يك منطقه ديگر هستند.
 
با وجود اين ادعا، بايد گفت كه مسكو با توجه به تنش‌هاي فزاينده در شبه‌ جزيره كره طبيعي است كه نيروي نظامي خود در مرز با كره شمالي را تقويت كند و سخنان افرادي مثل گورديف يا فرانتس كلينتسويچ، معاون رئيس كميته دفاعي در مجلس علياي روسيه، فقط يك مانور سياسي است تا مسكو به صورت مستقيم شركتي در تنش كره شمالي نداشته باشد. حالا امريكا با استقرار سامانه تاد حلقه مهمي از برنامه تهاجمي خود به كره شمالي را كامل مي‌كند و اين كار در حالي است كه حتي مخبر سازمان ملل در امور حقوق بشر كره شمالي هم از تحرك تنش‌آفرين ترامپ ترسيده و در بيانيه خود بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه «زماني كه لازم است جامعه بين‌الملل براي حفاظت از مردم كره شمالي متحد بشوند، شاهد هستيم لفاظي‌ها درباره رويارويي مسلحانه اوج گرفته» و نسبت به اين وضعيت هشدار مي‌دهد. در هر صورت، ترامپ براي اينكه نشان بدهد در حرف خود مصمم است با فرستادن ناوهاي تهاجمي، زيردريايي اتمي و استقرار سامانه تاد در كره جنوبي، هر نوع تحرك نظامي را در پيش گرفته تا شبه‌ جزيره كره روزهاي بي‌سابقه‌اي از التهاب را تجربه كند كه از جنگ كره در 67 سال قبل تا كنون سابقه نداشته است. اين وضعيت از تنش و التهاب تا آن حد است كه ناظران را نگران جنگي ديگر در شبه‌ جزيره کرده؛ جنگي كه به نظر مي‌رسد چيني‌ها و روس‌ها آماده رويارويي با آن هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار