کد خبر: 848492
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
محققان دانشگاه صنعتي اميركبير موفق شدند با استفاده از ليزر، در راستاي تشخيص و درمان سرطان گام بردارند. نجمه‌السادات حسيني‌مطلق، فارغ‌التحصيل دكتراي فيزيك و مجري طرح گفت: سرطان يك اصطلاح عمومي براي گروه بزرگي از بيماري‌هايي است كه از متاستاز سلول‌هاي غيرطبيعي ارگان‌هاي بدن ناشي شده و يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در جهان محسوب مي‌شود.
 
روش‌هاي تشخيص جاري اساساً بر پايه نمونه‌برداري بوده كه دردناك است و روند تشخيص را نيز به تأخير مي‌ اندازد. با توجه به نقش مهم زمان تشخيص در درمان سرطان، رفع اين موضوع يكي از دغدغه‌‌هاي پژوهشگران به شمار مي‌رود. بنابراين وجود يك انگيزه جهاني براي امتحان كردن راهكارهاي جديد به منظور از بين بردن سلول‌هاي سرطاني با كمترين اثرات جانبي به وجود آمد. به همين دليل در‌صدد آمديم تا روشي جديد را براي درمان اين بيماري به كار بگيريم. هدف نهايي ما براي درمان سرطان، فرستادن مقدار بالايي از دارو به محل تومور به منظور بالاترين بازده درمان است در حالي كه كمترين اثر جانبي روي بقيه اندام‌هاي سالم را داشته باشد.
 
 ما تلاش كرديم روشي كه مي‌ تواند پاره‌‌اي از مشكلات تشخيص را حل كند و تكنيك‌هاي تشخيصي غيرتهاجمي و بدون درد را براي تشخيص زود هنگام سرطان توسعه دهد، به كار بگيريم. اين روش همچنين براي بررسي ديناميكي بافت‌هاي سرطان بسيار مؤثر است. به دليل آنكه ويژگي‌هاي اپتيكي داروهاي شيمي‌ درماني مي‌‌تواند رؤياي تشخيص همزمان با درمان را تحقق بخشد. اين ابزار مي‌تواند به صورت جايگزين (موضعي) به سلول‌ها تابيده شود و با ايجاد گرما، داروهاي درماني را تنها در بافت‌هاي سرطاني رها يا فعال كند، همچنين با استفاده از اين شيوه تركيب روش تحويل هدفمند دارو با روش فوتو‌گرمايي امكانپذير مي‌‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر