کد خبر: 848465
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در آيين اختتاميه جشنواره سراسري تئاتر بچه‌هاي مسجد مطرح شد
مساجد همواره در طول جريان انقلاب اسلامي اصلي‌ترين ركن فرهنگي نيروهاي انقلاب محسوب شده‌اند و بيش از هر چيزي نقش فرهنگي‌شان در پرورش نيروها اهميت داشته است...
    جواد محرمي
مساجد همچنان نقش مهم و بي‌بديل خود را به عنوان پايگاه حضور و فعاليت مردمي حفظ كرده‌اند. مساجد همواره در طول جريان انقلاب اسلامي اصلي‌ترين ركن فرهنگي نيروهاي انقلاب محسوب شده‌اند و بيش از هر چيزي نقش فرهنگي‌شان در پرورش نيروها اهميت داشته است. تجربه مسجد‌الجواد در ابتداي انقلاب اسلامي كه از دل فعاليت‌هاي آن چهره‌هاي انقلابي چون فرج‌الله سلحشور و تني چند از بنام‌هاي عرصه فرهنگ و هنر پا به ميدان گزاردند همچنان و در دهه چهارم انقلاب مي‌تواند چراغ راه باشد. جشنواره سراسري تئاتر مساجد در حالي دوازدهمين دوره خود را به پايان برد كه به نظر مي‌رسد با وجود همه ضعف‌ها و كم‌كاري‌ها رشد و تعالي اين هنر در كشور بيش از پيش جدي گرفته مي‌شود. با اين وجود همچنان بايد گفت كه تئاتر انقلابي و مذهبي كه بتواند با همه اقشار ارتباطي مؤثر برقرار كند در ميان اجراهاي تئاتر پايتخت سهم ناچيزي را به خود اختصاص مي‌دهد.
از نقاط مثبت دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر مردمي بچه‌هاي مسجد، تلفيق رقابت و آموزش كارگاهي بر پايه آثار ارائه شده بود كه مورد استقبال شركت‌كنندگان نيز واقع شد. اين جشنواره برگزار شد تا جريان جذاب تئاتر و مسجد براي بار ديگر خاطرات گذشته نسل قبل را زنده كند و با قدرتي تازه با حضور بچه‌هاي مساجد، مفاهيم و ارزش‌هاي ديني و اسلامي را به زبان هنر نمايش به فضاي جامعه عرضه و آنان را در برابر تهاجمات فرهنگي بيمه كند.
در آيين اختتاميه جشنواره تئاتر بچه‌هاي مسجد كوروش زارعي مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري به اين مسئله اشاره كرد كه: «امسال، جشنواره تئاتر بچه‌هاي مسجد با ساختاري جديد رقم خورد، اين در حالي است كه در گذشته اجراها بر روي استيج صورت مي‌گرفت، اما امسال نمايش‌ها را در بطن جامعه و داخل مساجد اجرا كرديم. اگر در عرصه تئاتر، نمايشي آماده كنيم كه صرفاً خودمان بيننده آن باشيم، مطلوب نيست و پيشرفت چشمگيري نيز رخ نخواهد داد، اما اگر آثارمان در اين حوزه براي مردم باشد، آنان نيز با عشق براي تماشاي نمايش‌ها مي‌آيند.»
در اين مراسم حجت‌الاسلام «سيدحسين شاهمرادي»، دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور نيز با بيان اين مطلب كه تئاتر مادر تمام هنرهاست، اظهار كرد: اهميت تئاتر از سينما به لحاظ تأثيرگذاري بيشتر است. اينكه امسال تئاتر بچه‌هاي مسجد در مكان‌هاي مقدسي چون مساجد اجرا شد، امري قابل تقدير است، چراكه ورود تئاتر در مساجد به نزديك شدن ارتباط مردم با هنر تئاتر كمك مي‌كند.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كشور گفت: كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كشور كه به رياست حجت‌الاسلام و المسلمين ارباب‌سليماني است، در بيش از 20 هزار مسجد در كشور شكل گرفته است و فعال هستند. اين فرصت خوبي است تا حوزه هنري از ظرفيت و پتانسيل كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كشور جهت نمايش تئاتر بچه‌هاي مسجد و تقويت اين امر استفاده كند.
به گزارش «جوان»، آيين اختتاميه دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر مردمي بچه‌هاي مسجد روز گذشته در حوزه هنري با حضور «كوروش زارعي» مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، «حميد نيلي»، دبير جشنواره سراسري تئاتر مردمي بچه‌هاي مسجد، حجت‌الاسلام «حميدرضا ارباب‌سليماني» رئيس ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كشور، «غلامرضا منتظري» مدير سازمان بسيج هنرمندان، «محسن مؤمني شريف» رئيس حوزه هنري و حجت‌الاسلام «سيدحسين شاهمرادي» دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور با اجراي «اميرحسين مدرس» برگزار شد.
در اين مراسم از خانواده مرحوم «ابوباسم حيادار» تجليل و تقدير شد. «خورشيد كاروان» نام تئاتري به نويسندگي «ابوباسم (محمد) حيادار» و كارگرداني محمود فرهنگ است كه 27 سال است در ايام محرم و صفر روي صحنه مي‌رود. اين نمايش در كشورهايي از جمله انگليس، هلند، امارات و شهرهاي مختلف ايران اجرا شده است.
همچنين برگزيدگان دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر مردمي بچه‌هاي مسجد در بخش‌هاي مختلفي چون اقلام تبليغي، فضاسازي محيطي، نويسندگي، بازيگري زن و مرد و در نهايت كارگرداني معرفي شدند.
در پايان اين برنامه، جايزه ويژه فرج‌الله سلحشور، ديپلم افتخار و سه عدد سكه تمام بهار آزادي به گروه اجرايي نمايش «سكوت پشت ديوار تنهايي» از خراسان رضوي اهدا شد. به گزارش تسنيم، دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر مردمي «بچه‌هاي مسجد» با مضامين قصص قرآني (زندگاني پيامبران)، روايات و زندگاني اهل بيت (ع)، سبك زندگي ايراني اسلامي، مسجد و انقلاب اسلامي، مسجد و دفاع مقدس، مسجد و مدافعان حرم و مسجد و اخلاق 20 تا 26 فروردين برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار