کد خبر: 848425
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي از دريافت تسهيلات 2 هزار و ۳۷۰ واحد توليدي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي خبر داد و گفت: در دولت يازدهم نيز تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي را در شهرك‌ها و نواحي صنعتي داشته‌ايم، اما الان آماري از تعداد اين واحدها ندارم.
نويسنده: بهناز قاسمي
 
معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي از دريافت تسهيلات 2 هزار و ۳۷۰ واحد توليدي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي خبر داد و گفت: در دولت يازدهم نيز تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي را در شهرك‌ها و نواحي صنعتي داشته‌ايم، اما الان آماري از تعداد اين واحدها ندارم.
در پي تعطيلي واحد‌هاي قديمي و بزرگ صنعتي در يك سال اخير، وزارت صنعت و تجارت رويه‌اي در پيش گرفته كه ابتدا تعطيلي واحد توليدي را تكذيب مي‌كند و در نهايت با انداختن توپ به زمين واحد توليدي و اينكه فروش اين واحد‌ها در گذشته اشتباه بوده يا كارخانه به دليل تكنولوژي قديمي نمي‌تواند توليدش را ادامه دهد... به دنبال بهانه‌جويي است و تلاش مي‌كند سياست‌هاي دولت در سه سال و نيم گذشته و ركود بازار و عدم‌حمايت از واحد‌هاي توليدي را در سال‌هاي ۹۲تا ۹۴ پنهان كند. اما طي هفته‌هاي گذشته با نزديكي به ايام انتخابات رياست جمهوري، وزير صنعت و معاونانش نشست‌هاي خبري برگزار مي‌كنند و عملكرد چهار ساله دولت تدبير را در بخش‌هاي مختلف صنعت و توليد تشريح مي‌كنند. البته با اين رويكرد كه واحد‌هاي تعطيل شده، سال‌هاست كه توليدشان متوقف شده و برخي از واحد‌ها اصلا راه‌اندازي نشده‌اند كه تعطيل شوند.... روز گذشته نيز معاون وزير صنعت در شهرك‌هاي صنعتي در جمع خبرنگاران تعطيلي واحد‌ها در شهرك‌هاي صنعتي را توجيه كرد و گفت: تعطيلي واحدهاي صنعتي مربوط به همه دولت‌هاست. در دولت فعلي نيز اين اتفاق افتاده است كه اقداماتي در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در حال انجام است.
علي يزداني با بيان اينكه الان آماري از واحدهاي تعطيل‌شده ندارم، افزود: اين آمار را ارائه خواهيم كرد، البته اگر بنگاهي در سال 60 يا قبل از انقلاب احداث شده باشد دليلي ندارد كه تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه‌هايي كه به مرور به فناوري روز مجهز نشوند، نمي‌توانند ادامه حيات دهند. وي مشكل تأمين بازار، نقدينگي، اختلاف بين شركا و فرسوده بودن ماشين‌آلات را به عنوان دلايل اصلي تعطيلي واحدهاي صنعتي عنوان كرد و افزود: همه آمارهاي مربوط به تعطيلي واحدها را اعلام خواهيم كرد.
رئيس سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي با اشاره به تعطيلي يك واحد توليد لبنيات در استان مازندران گفت: اختلاف شركا باعث تعطيلي اين واحد شد و ارتباطي به دولت ندارد. به گفته وي، ميانگين تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده و به چرخه توليد برگشته بيش از دو برابر واحدهاي تعطيل شده است. يزداني تأكيد كرد: اينكه بگوييم واحدي تعطيل نشده، دروغ است ولي تلاش گسترده‌اي براي فعال بودن صنايع صورت گرفته است، اينكه بخواهيم تعطيلي بنگاه‌ها را پر رونق جلوه دهيم به نفع نظام و همچنين سرمايه‌گذاري در كشور نيست.
 
۱۰۸۱ واحد تعطيل راه‌اندازي شد
يزداني همچنين در خصوص عملكرد دولت يازدهم در بخش صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي يادآور شد: در سال گذشته هزار و 81 واحد صنعتي تعطيل شده در دولت قبل را به چرخه توليد برگردانديم، در كل دوران دولت يازدهم 3 هزار و 468 واحد تعطيل شده با اشتغالزايي 57 هزار و 460 نفري به چرخه توليد بازگشتند.
وي تصريح كرد: در سال گذشته 4031 قرارداد جديد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي منعقد شد كه نسبت به سال 94 رشد 19 درصدي داشته و نشان‌دهنده روند رشد سرمايه‌گذاري در كشور است.
يزداني با اشاره به انعقاد 14 هزار و 795 قرارداد براي استقرار واحدهاي صنعتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي در طول دولت يازدهم، گفت: در دولت يازدهم 8 هزار و 99 واحد صنعتي با اشتغالزايي 132 هزار و 196 نفري در اين شهرك‌ها به بهره‌برداري رسيده است.
رئيس سازمان صنايع كوچك ادامه داد: در سال گذشته 2 هزار و 411 واحد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي با اشتغالزايي 38 هزار و 392 نفري در شهرك‌هاي صنعتي به بهره‌برداري رسيد كه نسبت به سال 94 رشد 8درصدي داشته است.
يزداني در مورد مجوزهاي صادر شده در دولت فعلي براي فعاليت در شهرك‌ها و نواحي صنعتي نيز اظهار داشت: تاكنون براي ايجاد 86 شهرك صنعتي مجوز صادر شده كه 41 مورد در مرحله ساخت و ساز است، 45 مورد پروانه بهره‌برداري گرفته‌اند و در مجموع 6‌هزار و 72 واحد صنعتي با اشتغالزايي 120 هزار نفري فعال هستند.
وي تعداد شهرك‌ها و نواحي صنعتي مصوب در دولت يازدهم را 960 مورد عنوان كرد و گفت: واگذاري زمين در 793 شهرك و ناحيه صنعتي در حال انجام است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آخرين آمار ميزان تسهيلات دريافتي واحدهاي توليدي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي در قالب طرح رونق چه ميزان است؟ اظهار داشت: 2 هزار و 370 واحد توليدي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي توانسته‌اند تسهيلات دريافت كنند.
وي افزود: در خصوص ميزان ثبت‌نامي‌ها نيز حدود 10‌هزار واحد توليدي است كه هم اكنون 2 هزار و 370 واحد توانسته‌اند تسهيلات دريافت كنند. البته نظارت‌هايي را براي چگونگي هزينه اين تسهيلات توسط واحدهاي توليدي انجام داده‌ايم تا مشكلات قبلي تكرار نشود و منابع هدر نرود.
وي تصريح كرد: جلسه‌اي در روزهاي آينده وزير صنعت با رئيس كل بانك مركزي براي تمديد تسهيلات و افزايش پرداخت تسهيلات در قالب طرح رونق خواهند داشت.
وي با اعلام اينكه براي جلوگيري از رانت اطلاعات واگذاري زمين‌هاي شهرك‌هاي صنعتي هم سامانه را تعريف كرده‌ايم، تصريح كرد: براي تشويق واحدهاي توليدي به حضور در شهرك‌هاي صنعتي بسته‌هاي آموزشي، واسطه‌هاي صادراتي، تخفيف‌هایي در پرداخت حق انتفاع با توجه به وسعت زمين و خدمات در نظر گرفته‌ايم. حتي در حق انتفاع ما مبلغ پيش‌پرداخت را از 30 درصد به 3 درصد كاهش داده‌ايم.
 
  صاحبان برخي واحدهاي تعطيل انگيزه‌اي براي راه‌اندازي مجدد ندارند
فرشاد مقيمي معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك نيز درباره دلايل تعطيلي واحدهاي صنعتي اظهار داشت: برخي از صاحبان صنايع انگيزه‌اي براي راه‌اندازي واحدهاي متوقف‌شده ندارند و حتي براي راه‌اندازي اين واحدها به آنها مراجعه كرده‌ايم اما 32 درصد اينها انگيزه‌اي ندارند.
وي با بيان اينكه چرخه عمر برخي واحدها نيز به پايان رسيده است، گفت: پيش‌بيني شده كه امسال 1121واحد تعطيل شده به چرخه توليد برگردند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار