کد خبر: 848240
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
راهيابي مارين لوپن، فرانسه را شوك‌زده كرد
با راهيابي امانوئل مكرون و مارين لوپن به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، احزاب شكست خورده اين كشور متحد شده‌اند تا در دور دوم از پيروزي لوپن كه مخالف ساختارهاي اتحاديه اروپاست، جلوگيري كنند.
با راهيابي امانوئل مكرون و مارين لوپن به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، احزاب شكست خورده اين كشور متحد شده‌اند تا در دور دوم از پيروزي لوپن كه مخالف ساختارهاي اتحاديه اروپاست، جلوگيري كنند. مقامات اتحاديه اروپا و صهيونيستي نيز حمايت خود را از مكرون اعلام داشته‌اند.
 
به گزارش«جوان» انتخابات فرانسه كه به راهيابي امانوئل مكرون از حزب مستقل و ميانه رو و مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطي جبهه ملي به دور دوم رقابت‌هاي رياست جمهوري منجر شد، به چهار دهه يكه تازي جمهوريخواهان و سوسياليست‌ها در عرصه سياسي فرانسه پايان داد. دور اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه، روز يك‌شنبه برگزار شد و پس از شمارش آرا، مكرون با 23/8 درصد و لوپن با 21/5 درصد به مرحله دوم راه يافتند تا در انتخابات دور دوم هفتم مي ‌با يكديگر رقابت كنند. احزاب بزرگ فرانسه كه در انتخابات اخير اين كشور به طرز باورنكردني از نيروهاي تازه ‌نفس عقب ماندند، اكنون به خود آمده‌ و تلاش مي‌كنند تا از پيروزي ماري لوپن، نامزد حزب راست افراطي كه به گفته آنها خطري براي فرانسه و اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود، جلوگيري كنند. به گزارش روزنامه فرانسوي لوفيگارو، صدها نفر از مخالفان نامزد حزب راستگراي جبهه ملي فرانسه علاوه بر اعلام رأي «نه» به «مارين لوپن» در دور دوم انتخابات رياست جمهوري، از ساير شركت‌كنندگان نيز خواستند از اين رويكرد پيروي كنند.
 
نهادها و سنديكاها از جمله سنديكاي دانشجويان، كنفدراسيون دموكراتيك كار و اتحاديه ملي دبيرستان‌هاي فرانسه نيز از مردم اين كشور خواسته‌اند در دور دوم انتخابات رياست جمهوري به امانوئل مكرون رأي دهند. به گزارش بي بي سي، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه كه حزبش در انتخابات اخير شكست خورد، گفت كه نامزد راست افراطي مي‌تواند باعث از هم گسيختن شيرازه اتحاديه اروپا شود و فرانسه را عميقاً دچار شكاف كند. اولاند گفت: «مكرون از ارزش‌هايي دفاع خواهد كرد كه مردم فرانسه را در چنين لحظه مهمي گرد هم مي‌آورد؛ لحظه‌اي جدي براي اروپا، جهان و فرانسه». راهيابي مارين لوپن به دور دوم انتخابات فرانسه همانند پيروزي دونالد ترامپ در امريكا بسياري از ناظران سياسي و همچنين مردم جهان را شگفت‌‌زده كرده‌ است و بسياري نتيجه انتخابات فرانسه را زلزله سياسي در اين كشور مي‌دانند كه بيش از هر چيزي اتحاديه اروپا را تهديد مي‌كند.
 
مارين لوپن براي اينكه بتواند آراي مردمي برخي احزاب فرانسه را به خود اختصاص دهد، دوشنبه شب اعلام كرد از رهبري حزب جبهه ملي كنار كشيده است. لوپن به تلويزيون فرانسه گفت كه مي‌خواهد جايگاهش فراتر از ملاحظات حزبي باشد. لوپن با انتقاد از ماكرون او را فردي ضعيف خواند كه افرادي ضعيف دور او را گرفته‌اند. اين حركتي نمادين با هدف نشان دادن نگراني براي كشور به عنوان يك كل و نه فقط حزب اوست و لوپن مي‌خواهد نظر رأي‌دهندگان نامزدهاي شكست خورده در دور اول به خصوص هواداران فرانسوا فيون از حزب جمهوريخواه را جلب كند.
 
اتحاد همه احزاب فرانسه در مقابل نامزد حزب جبهه ملي در سال ۲۰۰۲ نيز اتفاق افتاد و ژان ماري لوپن، پدر ماري لوپن كه در آن زمان رهبر حزب بود، در عين شگفتي به دور دوم رسيد اما در رقابت با ژاك شيراك شكست سختي خورد و كمتر از ۱۸ درصد آرا را به دست آورد. در آن زمان تمام احزاب و نامزدهاي شكست خورده در دور اول از شيراك حمايت كردند تا از رياست جمهوري ژان ماري لوپن جلوگيري كنند و احزاب فرانسه در انتخابات امسال نيز تلاش مي‌كنند تا روال سال 2002 را تكرار كنند. دور دوم انتخابات فرانسه نقطه عطفي براي سراسر اروپا خواهد بود. مكرون هوادار «اتحاديه اروپا»ست، درحالي كه مارين لوپن شعار خروج از اتحاديه اروپا را سر داده است. لوپن سياستمدار ضد اتحاديه اروپا وعده داده بود در صورت پيروزي و راهيابي به كاخ اليزه جنبش فرگزيت يا خروج فرانسه از اتحاديه اروپا را آغاز خواهد كرد. فرانسه پس از آلمان دومين اقتصاد بزرگ اتحاديه اروپاست و خروج آن از اين بلوك اقتصادي مي‌تواند ناقوس مرگ اتحاديه اروپا را به صدا درآورد. تحليلگران مي‌گويند فرانسه را خطر راست افراطي تهديد مي‌كند، اما در برابر با رشد نيرويي تازه ‌نفس كه در نامزدي مكرون تجسم يافته، اميد به فرانسه‌اي باز، آزاد و اروپامدار نيز افزايش يافته است.
  
اروپا و اسرائيل، حامي مكرون
كشورهاي اروپايي كه روي كار آمدن لوپن ساختار‌شكن را تهديدي براي اتحاديه اروپا مي‌دانند، در همسويي با احزاب داخلي فرانسه حمايت خود را از مكرون اعلام داشتند. به گزارش دويچه وله، زمامداران اتحاديه اروپا، از ژان كلود يونكر، رئيس كميسيون اتحاديه تا فدريكا موگريني، سرپرست روابط خارجي، پيروزي امانوئل مكرون را تبريك گفتند و براي او براي دور دوم آرزوي پيروزي كردند. آنگلا مركل صدر اعظم آلمان نيز با ابراز خوشحالي از صعود ماكرون به دور دوم انتخابات گفته است كه اتحاديه اروپا و فرانسه مجدداً روابط خود را ارتقا خواهند داد. در انگليس نيروهاي موافق خروج اين كشور از اتحاديه اروپا از رسيدن مارين لوپن به دور دوم شادي كردند، اما منتقدان «برگزيت» ابراز اميدواري كردند كه دور دوم انتخابات فرانسه با شكست كامل لوپن پايان يابد. لارس راسموسن، نخست وزير دانمارك و بورگ برند، وزير خارجه نروژ، از پيروزي امانوئل مكرون استقبال و براي او در دور دوم آرزوي موفقيت كردند. مقامات رژيم صهيونيستي هم از رأي دهندگان فرانسوي خواستند به‌جاي مارين لوپن به مكرون رأي دهند.
  
تظاهرات در فرانسه
همزمان با اعلام نتايج اوليه دور اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه معترضان فرانسوي با تجمع در مركز پاريس با واكنش پليس مواجه شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين اعتراضات گسترده در پاريس با پرتاب اشيا از سوي مردم به سمت پليس به خشونت كشيده شد. به گفته شاهدان عيني پليس نيز در واكنش از گاز اشك آور استفاده كرده است. اين تظاهرات آنچنان كه گفته مي‌شود در 13 شهر فرانسه برگزار شده است. معترضان مي‌گويند از حضور تمامي 11 كانديدا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور ناراضي هستند. براساس گزارش رسانه‌هاي محلي تاكنون سه نفر در اين تظاهرات بازداشت و دست‌كم يك نفر در درگيري با پليس زخمي شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار