کد خبر: 848235
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بیژن یانچشمه
نویسنده: بیژن یانچشمه

مشاور معاونت فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرده است اصلاح قانون مشاغل سخت و زيان آور در دستور كار سازمان تأمين اجتماعي قرار دارد و ايجاد شرط سني براي بهره‌مندي از مزاياي مربوطه و همچنين ايمن‌سازي محيط كار بايد مورد‌توجه باشد.
 اين سخن مسئول سازمان تأمين اجتماعي در حالي بيان مي‌شود كه از سال 80 تاكنون مشاغل سخت و زيان سبب بلاتكليفي شاغلان بسياري شده است.
احمد پايور با بيان اينكه اصلاح برخي از قوانين وآيين‌نامه‌هاي تأمين اجتماعي در سال ٩٦ دنبال مي‌شود، افزوده است: بخشي از موفقيت سازمان تأمين اجتماعي براي وصول حق بيمه، دريافت حق بيمه بر اساس دستمزد واقعي است.
 
اين سخنان هم در حالي بيان مي‌شود كه از سال 80 تاكنون علاوه بر مجلس، سازمان تأمين اجتماعي هم آيين‌نامه‌هاي بسياري در اين بخش ابلاغ كرده است تا شفاف‌سازي صورت بگيرد، اما بخشنامه‌هاي صادره چنان ناقص و بعضاً غير فراگير بوده كه حتي متصدياني كه سال‌ها در اين سازمان پرونده‌هاي متعددي را دنبال كرده‌اند نيز ازاين بخشنامه سر در نياورده‌اند.
بر اين اساس، بسياري از شاغلان در مشاغل سخت زيان‌آور همچنان در پايان 20 سال كار در اين مشاغل با مشكلات و دست‌انداز‌هاي بسيار مواجه هستند.
 
حق بيمه 4 درصد مشاغل سخت و زيان‌آور، عناوين شغلي، نبود نظارت و بازرسي از كارگاه‌هاي مشمول اين طرح، نبود واحد مجزاي پاسخگويي و راهنمايي افراد شاغل در مشاغل سخت و زيان‌آور، طولاني شدن زمان پا سخگويي، بوروكراسي اداري، كشيده شدن پرونده‌ها به ديوان عدالت اداري و از همه مهم‌تر تفسير به رأي قوانين سبب شده است تا افرادي كه در اين مشاغل مشغول هستند، همچنان سرگردان باشند و نتوانند از مزاياي قانوني استفاده كنند.
متأسفانه ارائه نكردن آموزش‌هاي لازم به كارفرمايان در اين بخش مشكلات را دوچندان كرده است؛ در اين ميان هم اين كارگر زحمتكش است كه بايد تبعات اين نابساماني را پرداخت كند.
 گويا در حال حاضر سازمان تأمين اجتماعي به دلايل مختلف در‌صدد است تا با آيين‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و با ايجاد شرط سني براي بهره‌مندي از مزاياي مربوطه به اين قانون كلاف سر‌در‌گم بازنشستگي در اين مشاغل را پيچيده‌تر كند.
متأسفانه نبود نظارت و بازرسي سيستمي از كارگاه‌هاي مشمول اين قانون و فرار رو به جلوي كارفرمايان سبب شده است تا بازنشستگي در اين مشاغل به عبور از هفت‌خوان رستم تعبير شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار