کد خبر: 848216
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
مديرعامل تاپيكو گفت: هم اكنون در حال بررسي برنامه خود هستيم تا ببينيم در نهايت محصول توليدي پالايشگاه‌هاي سيراف به الفين ختم شود يا بنزين، چراكه موافق توليد نفتا نيستيم.
محمد‌حسن پيوندي، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري نفت وگاز و پتروشيمي تأمين(تاپيكو) در گفت‌و‌گو با مهر درباره برنامه تاپيكو در طرح جامع پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي سيراف گفت: تلاش مي‌كنيم كه سرمايه‌گذاري در اين مجموعه منجر به توليد نفتا نشود و به جاي نفتا، محصولات پتروشيمي يا بنزين يورو۵ توليد شود.
 
وي در پاسخ به اين پرسش كه اين تصميم تا چه اندازه جدي است، گفت: هم اكنون در حال بررسي برنامه خود هستيم تا ببينيم در نهايت محصول توليدي اين مجموعه به الفين ختم شود يا بنزين، چراكه موافق توليد نفتا نيستيم و بدون ترديد محصول پالايشگاهي كه در آن قصد سرمايه‌گذاري داريم به خام‌فروشي منجر نمي‌شود.
 
او با اعلام اينكه با همكاري همسايه خود، ساتنا، در حال مطالعه درباره صرفه اقتصادي اين پروژه هستيم، ادامه داد: يكي از محورهاي مورد بررسي كه در حال انجام است، ظرفيت اين مجموعه است. به اين ترتيب كه آيا ظرفيت ۶۰ هزار بشكه‌اي براي آن مناسب است يا ۱۲۰ هزار بشكه‌اي‌؟ به نظر مي‌رسد ظرفيت ۶۰ هزار بشكه‌اي براي طرحي كه مد نظر ماست، ظرفيت كمي باشد بنابراين در فكر ادغام با يكي ديگر از سرمايه‌گذاران هستيم.  قائم مقام سابق شركت ملي صنايع پتروشيمي اضافه كرد: براي بررسي اقتصاد اين مجموعه از مشاوران خارجي دعوت كرديم تا مطالعات بهتري را به عمل بياوريم. البته مقوله مطالعاتي اين دست از پروژه‌ها امر دشواري نيست اما ترجيح داديم باتوجه به اينكه سرمايه آورده تاپيكو در اين مجموعه حاصل دسترنج كارگران و بازنشستگان كشور است با دقت بيشتري درباره آن تصميم‌گيري شود.
 
به گفته اين مقام مسئول زمين‌هاي اين مجموعه همچنان در حال آماده‌سازي است و نتيجه مطالعات تاپيكو و ساتنا درباره نوع توليد محصول تا ۲ ماه آينده نهايي مي‌شود.
بر اساس طراحي ۸ پالايشگاه ۶۰ هزار بشكه‌اي سيراف، بيش از نيمي از محصولات اين پالايشگاه‌ها به نفتا تبديل مي‌شود كه اين محصول به دليل قيمت پايين‌‌تر نسبت به محصولات با ارزش‌تري مانند بنزين و محصولات پتروشيمي و همچنين مازاد عرضه در جهان، ريسك بزرگي براي سرمايه‌گذاران محسوب مي‌شود. ضمن آنكه نفتا يك محصول خام است كه به عنوان خوراك در مجتمع‌هاي پتروشيمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و با تبديل آن به الفين، به محصولات توليدي ختم مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار