کد خبر: 848185
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزنه‌برداري در انتظار روزهاي آفتابي
بحران اقتصادي و مديريتي مدتي است دست از سر وزنه‌برداري ايران برنمي‌دارد و سايه سنگين آن حسابي پولادمردان را به چالش كشيده است.
بحران اقتصادي و مديريتي مدتي است دست از سر وزنه‌برداري ايران برنمي‌دارد و سايه سنگين آن حسابي پولادمردان را به چالش كشيده است. رقابت‌هاي قهرماني قاره كهن درحالي از امروز استارت مي‌خورد كه نه تنها نمايندگان كشورمان در شرايط ايده‌آل قرار ندارند بلكه مشكلات عديده تمركز را از كادرفني و وزنه‌بردارانمان گرفته است. اگرچه پس از درخشش تيم ملي در المپيك ريو و كسب دو مدال طلا وعده‌هاي زيادي مبني بر مرتفع كردن چالش‌هاي مالي از سوي مسئولان داده شد اما تا كنون خبري از عملي شدن وعده‌ها نيست. تا جايي كه ستاره‌هاي وزنه‌برداري ايران به دلايلي از جمله دغدغه‌هاي معيشتي دل و دماغ حضور در تيم ملي را ندارند و برخي نيز كماكان تمرينات انفرادي برايشان در اولويت است.
   زنگ خطر
مشكلات اقتصادي اين روزها بزرگ‌ترين چالش پيش روي وزنه‌برداري ايران است. با اينكه پولادمردان سال‌هاست در رقابت‌هاي مهم بين‌المللي بار سنگين مدال‌آوري را همچون كشتي و تكواندو به دوش مي‌كشند و انصافاً با كسب مدال‌هاي رنگارنگ افتخارات زيادي براي ورزش كشور به ارمغان آورده‌اند با اين وجود آنچنان كه بايد و شايد مورد توجه مسئولان نبوده‌اند. اين در حالي است كه همواره بحث حمايت از رشته‌هاي مدال‌آور مطرح مي‌شود ولي در عمل كمترين توجهات نصيب وزنه‌برداري شده تا جايي كه تركيبي نصفه و نيمه و بدون ستاره راهي تركمنستان شده و قرار است با همين نفرات از نايب قهرماني دوره گذشته‌مان در آسيا دفاع كنيم. زنگ خطر براي وزنه‌برداري ايران مدت‌هاست به صدا درآمده اما انتقادهاي تند و تيز و غيبت ستاره‌ها در تيم ملي همه را متوجه بحران عميق اين رشته كرد، آن هم در شرايطي كه رقبا از اين بحران به نفع خود استفاده مي‌كنند و ركوردهايي كه روزگاري در دست پولادمردان ايراني بوده حالا به دست رقبا افتاده است.
   در انتظار تحقق وعده‌ها
يكي از طلايي‌هاي كاروان ورزشي كشورمان در المپيك 2016 از بي‌توجهي‌ها دلسرد شده و نه تنها در تمرينات تيم ملي حاضر نشده بلكه خودش نيز انگيزه‌اي براي تمرين ندارد. سهراب مرادي از جمله ملي‌پوشاني بود كه حاضر نشد تيم كشورمان را در رقابت‌هاي كشورهاي اسلامي و قهرماني آسيا همراهي كند. جالب اينجاست كه مرادي در اظهاراتش اختلاف نظر با كادر فني را رد كرده و حقوق، تغذيه و مكمل را مشكلات اصلي خود خوانده است. مهيا شدن شرايط از سوي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك تنها شرط مرادي براي بازگشتش به تيم ملي بوده است؛ خواسته‌اي كه با توجه به وضعيت بحراني وزنه‌برداري بحق است. البته شرط سهراب مرادي و محقق شدن آن آرزوي ساير ملي‌پوشان هم است منتها سكوت مسئولان در اين خصوص جاي تعجب دارد!
    امان از مصدوميت
جالي خالي بهترين سنگين وزن ايران در تيم ملي به شدت احساس مي‌شود. بهداد سليمي پس از رفتن حسين رضازاده سنگين‌ترين وزنه‌ها را بالاي سر برده و علاوه بر مدال‌هاي خوشرنگ ركوردشكني نيز كرده است، ولي مصدوميت و همچنين مشكلات مالي او را از تركيب دور كرده است. آسيب‌ديدگي سليمي پس از المپيك رو به بهبود است. هر چند همين مصدوميت به او اجازه حضور در قهرماني آسيا را نداد اما قهرمان المپيك لندن نيز در آخرين اظهارنظرش از وضعيت حاكم بر اردوها و بي‌تفاوتي مسئولان ارشد ورزش به وزنه‌برداري گله كرد. سرايت مشكلات مالي به ورزشكاران ملي پوش از جمله انتقادهاي سليمي بوده و اينكه نداشتن دريافتي پس از هفت ماه از المپيك دلسردي را به همه وزنه‌برداران تزريق مي‌كند. به تازگي لاشا تالاخادزه گرجستاني ركورد يك ضرب جهان را از چنگ بهداد سليمي درآورد.
  خبري از بازگشت نيست
قصه اين وزنه‌بردار ملي‌پوش با سايرين البته كمي متفاوت است. از چند ماه قبل از المپيك ريو كيانوش رستمي ديگر حاضر نشد زير نظر كادرفني به ويژه سجاد انوشيرواني تمرين كند. به همين دليل بود كه رستمي تا المپيك انفرادي تمرين كرد و در روز مسابقه نيز با وزنه‌هاي انتخابي خودش به روي تخته رفت. علت اين رفتار طلايي ايران در ريو دلخوري او از سرمربي تيم ملي در مسابقات جهاني بود، كيانوش رستمي مدعي است با اشتباه كادرفني يك مدال طلاي ارزشمند را از دست داده است. تمرينات انفرادي او در روزهاي حساس قبل از المپيك حواشي و انتقادهاي زيادي را به همراه داشت. با اينكه اغلب كارشناسان اين شرايط را به ضرر وزنه‌برداري مي‌دانستند اما فدراسيون سعي در آرام كردن شرايط داشت. در حالي كه گفته مي‌شد پس از المپيك فكري به حال اين موضوع مي‌شود اما با گذشت ماه‌ها فدراسيون چاره‌اي براي حل اين بحران نينديشيده است. كيانوش رستمي كماكان حاضر به حضور در اردوهاي تيم ملي نيست و به نظر مي‌رسد تنها با تغيير كادرفني قهرمان ريو حاضر به بازگشت به اردو شود. اين در حالي است كه سرمربي تيم او را به اردو دعوت كرد و همچنان به بازگشت رستمي اميدوار است. به نظر مي‌رسد ورزشكار سالاري در وزنه‌برداري هم نفوذ كرده و عزمي براي مبارزه با آن وجود ندارد.  اين در حالي است كمتر از شش ماه ديگر به رقابت‌هاي جهاني امريكا باقي نمانده و حضور قدرتمند تيم ملي در اين رقابت‌ها اعتبار ورزش ايران محسوب مي‌شود. با اين حال با اوضاع نابسامان حاكم بر وزنه‌برداري بعيد است كه اين انتظار محقق شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار