کد خبر: 848111
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
نويسنده :محمد رضا هاديلو

روز گذشته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اعلام کرد که "دولت برای توسعه و ایجاد اشتغال روستاییان و مرزنشینان تسهیلات خوبی در نظر گرفته است که روستاییان می توانند از آنها بهره مند شوند. تسهيلاتي که در قالب وامهایي از صفر تا هشت درصد برای روستائیان برنامه ریزی شده است تا بتوانند از آن استفاده کنند."

البته توجه دولت به همين جا ختم نشده . زيرا معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اينبار سيستان و بلوچستاني ها را مخاطب مستقيم خود قرار داده و با بيان اينکه "سیستان وبلوچستان ظرفیت های بالایی در زمینه کشاورزی، معادن، گردشگری، تولید انواع صنایع دستی به ویژه سوزن دوزی دست دوز بلوچ و سکه دوزی و غیره دارد، توجه به این بخش موجب ایجاد اشتغال هزاران نفر می شود که در همين راستا دولت برنامه هايي براي آموزش دوخت انواع لباس محلی و بلوچی تدوين کرده است!"

اما نکته حائز اهميت در صحبت هاي معاون رييس جمهور اين است که ايشان از سیستان وبلوچستان به عنوان توسعه یافته ترین استان کشور ياد کرده است. ولي وقتي به ادامه حرف هاي سیدابوالفضل رضوی توجه کنيم متوجه مي شويم که معيارهاي وي در تعريف توسعه يافتگي چيزهاييست که هنوز در هيچ کتاب و مقاله اي منتشر نشده. زيرا گفته که "توسعه یافتگی به داشتن امکانات فیزیکی نیست بلکه داشتن انسان هایی بزرگ، نجیب و وفادار هر منطقه را توسعه یافته می‌کند! " با اين اوصاف دولت ديگر مسئوليتي در جهت توسعه يافتن مناطق ندارد .

*باز هم وعده توانمندسازي روستاها

اگر از شرق کشور به مرکز آن بياييم هم خبرهاي خوبي مي شنويم. يعني جاييکه معاون دهیاری های وزارت کشور گفته " با تصویب لایحه جامع دهیاریها مشکلات بیمه ای و امنیت شغلی دهیاران کشور برطرف می شود."

سید رضا جندقیان که براي شرکت در همایش سراسری دهیاران و توسعه کارآفرینی روستایی به قزوین برفته بوداز برنامه های دولت در سال جاري در جهت حمایت از تولید در روستا و کمک به ایجاد اشتغال صحبت کرد.

البته اين مسئول هم درباره فعاليت هاي دولت يازدم در جهت توسعه روستاها به کلي گويي ها اکتفا کرد و گفت که " امروزه یکی از راهبردهای موثر در توسعه همه جانبه و خودپایدار نواحی روستایی، استفاده از مشارکت و توانمندی های مردم، به ویژه روستاییان برای عمران و توسعه مناطق روستایی در تمام ابعاد آن است. مهم ترین ابزار نیل به این مقصود تشکیل نهادهای سازمان دهی شده غیردولتی است، که بر اساس نیاز و توانایی گروه های مختلف ساکن روستا، در موضوعات متنوع و ضروری محیط بومی و محلی، به منظور اجرای برنامه های توسعه ای روستاها ایجاد می شود."

معاون دهیاری های وزارت کشور هم براي آيند وعده داد و بدون نام بردن از استان يا شهرستاني ادامه داد​ "تمرکز ما بر توانمند سازی روستاهاست وحدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های پایلوت پیش بینی کرده ایم و در چند استان تصمیم داریم ۲۰ طرح را عملیاتی کنیم!"

حالا رکود و گراني و بيکاري و نياز روستائيان در عرصه هاي مختلف به کمي توجه را در کنار حرف هاي بالا مي گذاريم و مي پرسيم "واقعا تا امروز کجا بوديد؟"


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار