کد خبر: 848059
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
رژیم صهیونیستی که می‌بیند نمی‌تواند در سوریه رؤیاهای خود را (تجزیه) محقق کند در پی آن است که دستکم ایران و حزب‌الله از بلندی‌های جولان سوریه، جبهه جدیدی باز نکنند.
کسی که اخبار رژیم صهیونیستی را پیگیری کند، چندان به تلاش نیاز ندارد تا منافع امنیتی-راهبردی اسرائیل را در منطقه و بویژه سوریه کشف کند.

رژیم اشغالگر اکنون به این نتیجه رسیده است که بسیار ضعیف‌تر و ناتوان‌تر از آن است که بتواند رؤیاهای خود را در سوریه برآورده کند که بر مبنای تجزیه این کشور است.

رژیم صهیونیستی همچنین از آمریکا میخواهد که جامعه بین الملل را اقناع کند که بخش اشغالی جولان سوریه را به عنوان منطقه تحت حاکمیت اسرائیل به رسمیت بشناسند؛ مسئله ای که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مورد توجه قبول واقع نشد و اکنون نیز در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بدان اهمیتی داده نمیشود.

در این زمینه باید به اظهارات وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در روز جمعه در هنگام استقبال از وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد که گفت: ما در اسرائیل از اینکه شاهد رویکرد جدیدی در دولت آمریکا علیه گروههای تروریستی هستیم، خوشحالیم. در این زمینه نیز منتظر انجام اقدامات عملی در این زمینه هستیم.

وبگاه خبری رأی الیوم با مقدمه فوق گزارش داد، از این اظهارات مشخص میشود که اسرائیل سقف انتظارات خود را در خصوص حل سیاسی بحران سوریه پایین آورده و اذعان کرده است که دیگر طرف تأثیرگذاری در این راهکار نخواهد بود. این رژیم امروز فقط به این تضمین بسنده میکند که جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان از بلندیهای جولان، جبهه عملیاتی جدیدی علیه این رژیم ایجاد نکنند.

به عبارت دیگر، اسرائیل از هر فرصتی استفاده میکند تا همپیمان راهبردی خود یعنی امریکا را سوق دهد تا با تهدیداتی که این رژیم را هدف قرار داده است، مقابله کند؛ زیرا می‌بیند که خود، بتنهایی قادر به دفع این تهدیدات نیست.

به گزارش این وبگاه، تل آویو و واشنگتن بخوبی از محدودیت عملکرد اسرائیل در قبال ایران آگاه هستند. از این روی اسرائیل قصد دارد نقش مشاوری را ایفا کند که اطلاعات و برآوردهای خود را در اختیار شریک آمریکایی خود قرار میدهد؛ شریکی که به صورت علنی در برابر تهران ایستاده است.

از سوی دیگر، اسرائیل در حال حاضر و در مقایسه با گذشته آسوده‌تر است؛ زیرا حداقل با دولت جدیدی در آمریکا روبروست که از خطر کردن نمی هراسد. همچنین اسرائیل بخوبی پی برده است که پس از تجاوز آمریکا به فرودگاه «شعیرات سوریه» ترامپ دیگر از خطر کردن هراسی ندارد. در واقع این سیاست آمریکا برای اسرائیل خصوصا در قبال ایران بسیار خوشایند است.

تل آویو در حسابهای خود، بر اشتباهات محاسباتی دولت ترامپ حساب باز کرده است و بر این باور است که اشتباهات واشنگتن با پاسخ ایران مواجه خواهد شد، و امیدوار است که با همکاری آمریکا بتواند با تهران به صورت گسترده مقابله کند.

بنا بر این گزارش، روشن است که دست اسرائیل در مقابله مستقیم و به تنهایی و مقابله با دشمنانش در سوریه کوتاه است. از این روی منفعت اسرائیل در دو پرونده (سوریه و ایران) مشابه بوده و مبنی بر لزوم مداخله مستقیم و عمیق آمریکا در آنهاست. این رژیم همچنین نمیتواند منافع راهبردی میان روسیه، ایران، سوریه و حزب الله را بر هم بزند و با این ائتلاف مقابله کند.

از نظر اسرائیل، به طور قطع، هر گونه مداخله محدود آمریکا در سوریه به آغاز جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو منجر خواهد شد.

در واقع درگیری محدود به معنای جنگ سرد و افزایش تعارض میان منافع دو ابرقدرت (روسیه و آمریکا) در سوریه خواهد بود که یکی از نتایج آن، از بین رفتن همه منافع اسرائیل است که فراتر از عرصه سوریه خواهد بود. از این روی میتوان گفت که اسرائیل یا مداخله گسترده آمریکا در سوریه را میپذیرد یا توافق گسترده با روسیه، وچیزی سوای این دو فاجعه راهبردی برای این ژیم خواهد بود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار