کد خبر: 848010
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: امسال تلاش می‌کنیم تا روزانه سه میلیارد تومان جذب پروژه‌های در حال اجرای مرزی کنیم تا این پروژه‌ها به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش  خبرنگارجوان آنلاین از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در سال مزین به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تمام همت و برنامه‌ریزی ما بر افزایش تولید داخلی و همچنین ایجاد اشتغال با اجرای پروژه‌ها و اقدامات زیربنایی است که قطعاً با رویکرد مناسب دولت تدبیر و امید این اهداف تحقق‌یافتنی است.

وی با اشاره به تنوع فعالیت شرکت آب‌ منطقه‌ای در سطح استان از تأمین آب شرب سالم و بهداشتی شهروندان گرفته تا احداث سد و پایاب آن به همراه مهار آب‌های مرزی و مدیریت آب‌های گرم و معدنی، اجرای پروژه‌های تعادل‌بخشی و ساماندهی و حفاظت از رودخانه‌ها تصریح کرد: ما در همه این حوزه‌ها طرح‌های مختلفی را در حال اجرا داریم.

 

در پروژه آبرسانی خلخال افق 30 ساله را در نظر گرفتیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در شهرستان خلخال یک بسته کامل آبرسانی به شهرها و روستاها از طریق سد بفرآجرد در دست اقدام است، گفت: ما برای اینکه از سد به شهر خلخال و روستاهای اطراف آبرسانی کنیم، 10 کیلومتر خط انتقال پیش‌بینی کردیم که پنج کیلومتر از این طرح اجرایی و پنج کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است.

سلیمان‌زاده با بیان اینکه در کنار این کار ساخت تصفیه‌خانه مدرن به عنوان یک نیاز جدی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برای اولین بار تصفیه‌خانه‌ای را به روشB.O.T  اجرایی و عملیاتی کردیم تا بعد از 20 سال شاهد بازگشت سرمایه انجام شده باشیم.

وی با یادآوری اینکه برای این بسته کامل آبرسانی به خلخال 100 میلیارد تومان برای اجرای کامل پروژه‌ها پیش‌بینی کردیم، ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه عظیم تا 30 سال آینده و در افق 1425 نیاز آبی شهرستان خلخال برطرف می‌شود.

سلیمان‌زاده بیان کرد: ‌در شهرستان خلخال اولویت دیگر کاری ما برای رفع محرومیت و توسعه این منطقه تکمیل مطالعات سدهای معیشتی است که از کل حوزه آورده مصرف به صورت دقیق پیش‌بینی شده و تلاش می‌کنیم تا سدهایی همچون هشتجین را که به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسیده و دارای ردیف اعتباری است، به مرحله اجرا گذاشته و شاهد تکمیل آن باشیم.

 

برای اولین بار در گیوی اسناد خزانه به مردم واگذار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: در شهرستان کوثر سد گیوی تکمیل و آماده افتتاح است که با حجم 76 میلیون متر مکعب این سد به بهره‌برداری می‌رسد که ما به دنبال خرید اراضی از مردم این منطقه برای اولین بار از طریق واگذاری اسناد خزانه سعی می‌کنیم تا مطالبات مردم را نیز پرداخت کنیم.

وی اسناد خزانه را سند و چک تضمین‌ شده در سررسید مشخص و قابل عرضه در فرابورس اعلام کرد و گفت: قطعاً با واگذاری این اسناد به مردم سعی ما بر این است تا مشکلات آنها برطرف شود.

سلیمان‌زاده در مورد تأمین آب شرب گیوی از پایین دست چاه‌های موجود نیز تصریح کرد: با تکمیل تصفیه‌خانه در حال احداث این مشکل نیز برطرف می‌شود.

عضو شورای برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه در گیوی آب‌گرم این منطقه می‌تواند در حوزه گردشگری تحول‌آفرین باشد، افزود: با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم تا نسبت به واگذاری این مجموعه آب‌گرم اقداماتی را انجام داده و در کنار آن در اطراف سد گیوی نیز پروژه‌های متعدد گردشگری مورد توجه و دقت نظر آب‌ منطقه‌ای است.

 

در انتقال آب از قزل‌اوزن خلخال و گیوی در اولویت اصلی است

وی به تأمین آب شرب مرکز استان به عنوان شهر پرجمعیت و پرتردد بیان کرد: تأمین آب شرب اردبیل در اولویت اول است به طوریکه برای این شهر از طریق سد یامچی و تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه، احداث 25 کیلومتر خط انتقال و تأمین مخازن ذخیره مورد نیاز در گذشته اقداماتی انجام شده است.

سلیمان‌زاده فعالیت تصفیه‌خانه موجود را با حداکثر ظرفیت یادآور شد و اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم آب شهر را با فشار مناسب و در یک رینگ مشخص تحویل هموطنان دهیم، عملیات زوم‌بندی شهر اردبیل در سه قسمت به طول 47 کیلومتر در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: 32 کیلومتر از این عملیات زوم‌بندی اجرایی شده و 15 کیلومتر نیز در حال اجراست و 15 کیلومتر دیگر نیز اجرایی شده و برای تنظیم آب تحویلی به همشهریان در اردبیل تحویل آب و فاضلاب شهری می‌شود.

سلیمان‌زاده گفت: در دراز مدت برای اردبیل با دارا بودن 50 درصد جمعیت استان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و سعی بر این است تا برای 30 سال آینده آب شرب اردبیل، شهرهای همجوار و روستاها در نظر گرفته شود تا براساس 50 میلیون متر مکعب آب تأمین در این شهر بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

وی در ادامه افزود: در همین راستا و از طریق سد شهریار در محدوده آذربایجان شرقی و در قالب طرح انتقال آب از قزل‌اوزن، پروژه در مرحله نهایی مطالعات است که قطعاً با اولویت تأمین آب شرب و صنعت خلخال و گیوی و روستاهای در مسیر خط انتقال می‌توانیم آب مورد نیاز مرکز استان را نیز از طریق حوزه آبریز قزل‌اوزن تأمین کنیم.

سلیمان‌زاده همچنین از ضرورت تکمیل پروژه آبرسانی به نمین و عنبران با پیشرفت 90 درصد خبر داد و تصریح کرد: برای ارتقا آب شرب اردبیل نیز پنج برج شناور در حال اجراست که با پیشرفت 75 درصد زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا ما آب را با ارتفاع مختلف برداشت کنیم تا زمینه بهره‌مندی هموطنان از آب شرب سالم، بهداشتی و با کیفیت مناسب فراهم آید.

وی در مورد آب‌گرم سردابه و واگذاری آن به بخش خصوصی در قالب مزایده به فعالان بخش غیر دولتی بیان کرد: ما در فاصله تغییر بهره‌برداران نسبت به انجام تعمیرات و زیباسازی محیط این آب‌گرم اقدام کرده و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهیم.

 

سد عمارت اواخر امسال آبگیری می‌شود 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به تأمین آب شرب گرمی با استفاده از خط انتقال و تصفیه‌خانه مدرن اشاره کرد و گفت: ما در این منطقه در دو شهر انگوت و موران با برخی مشکلات در تأمین آب شرب هموطنان روبه‌رو هستیم که سد تازه‌کند انگوت قرار است اواخر امسال آبگیری شده و آب این شهر و روستاهای همجوار را تأمین کند.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: ‌در بخش موران نیز از محل تصفیه‌خانه قرار است آب مورد نیاز ساکنان این منطقه تأمین شود.

وی به اهداف سریع سد عمارت در قالب چندین اکیپ عملیاتی اشاره کرد و ادامه داد: این سد نیز که در شمال استان اردبیل تحولی ایجاد می‌کند، تا آخر امسال آبگیری شده و سال آینده نیز به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

سلیمان‌زاده به پروژه پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از پروژه‌های مرزی اشاره کرد و گفت: این پروژه که 62 هزار هکتار از اراضی دیم دشت مغان را آبیاری می‌کند از طریق رود ارس تأمین می‌شود که 52 کیلومتر این پروژه در محدوده استان آذربایجان شرقی و 90 کیلومتر در محدوده استان اردبیل است.

عضو شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه پروژه پایاب سد عمارت از سال 83 آغاز شده و تا سال 91 تنها 17 درصد پیشرفت داشته و برای آن 160 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود، اظهار کرد: از سال 92 و به دنبال سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه در سه سال اخیر بیش از 320 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده و هم اکنون نیز با پیشرفت بیش از 50 درصد در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ در سال گذشته 400 میلیارد تومان اعتبار برای آب منطقه‌ای تخصیص یافت که ما با تمام توان و در سه شیفت کاری نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کردیم و با اجرایی کردن کانال‌های متعدد و همچنین اجرای خط انتقال سعی شد تا این پروژه روند سریعتری را در مرحله تکمیل و افتتاح به خود بگیرد.

سلیمان‌زاده با بیان اینکه تا پایان امسال این پروژه آماده افتتاح شده و زمینه اشتغال مستقیم 26 هزار نفر فراهم می‌شود، افزود: بیش از یک میلیون و 400 هزار تن بر تولید محصولات متنوع کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و دیگر محصولات تولید شده در استان افزوده می‌شود و زمینه اسکان 10 هزار خانوار عشایری نیز فراهم می‌آید.

وی به تعدد اجرای پروژه‌های مرزی همچون شبکه خداآفرین، سد عمارت، تازه‌کند و احمدبیگلو اشاره کرد و ادامه داد: با روال عادی اجرا و تکمیل این پروژه‌ها نیم قرن طول می‌کشید اما با تدبیر و عنایت دولت یازدهم و موافقت مقام معظم رهبری در تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری به پروژه‌های مرزی در استان اردبیل ما با همکاری جهاد کشاورزی پروژه‌های متعددی را در حال اجرا داریم.

سلیمان‌زاده بیان کرد: در سال گذشته روزانه یک میلیارد تومان به این پروژه تزریق می‌شد که ما تلاش می‌کنیم امسال این میزان جذب اعتبار را سرعت داده و با سه برابر افزایش روزانه به جذب سه میلیارد تومان ارتقا دهیم تا هر ماه 90 میلیارد تومان تا 100 میلیارد تومان جذب این پروژه شود.

وی در ادامه اضافه کرد: ما براساس زمانبندی مشخص عملیات اجرایی این پروژه را حتی در سه شیفت کاری ادامه می‌دهیم تا در هر شیفت اکیپ‌های متعدد فعالیت کنند که در این زمینه ماشین‌آلات متعددی به منطقه منتقل شده تا هر چه سریعتر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

سلیمان‌زاده گفت: با اجرای این طرح پنج هزار هکتار پیش از این با کشت محصولات متنوع آبی روبه‌رو شده و با اجرای شبکه یک، دو و همچنین سه و چهار که جهاد کشاورزی اجرا می‌کند، در مجموع بیش از 18 هزار و 500 هکتار از این پروژه عظیم آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه در تأمین برق مورد نیاز این پروژه نیز مشکلی وجود ندارد، افزود: به شکل یکپارچه و با احداث یک پست به ظرفیت 346 مگاوات تلاش بر این است تا برق مورد نیاز تأمین شود که در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

سلیمان‌زاده در مورد سد عمارت با ظرفیت 182 میلیون متر مکعب نیز تصریح کرد: این پروژه نیز در فازهای مختلف به ظرفیت 90 هزار هکتار اجرای شبکه در حال اجراست تا در کنار سد احمدبیگلو، امسال شاهد آبگیری این سدهای در حال احداث باشیم.

وی به پیشرفت 57 درصدی شبکه خداآفرین و عمارت اشاره کرد و ادامه داد: شبکه سد خداآفرین بیش از 630 میلیارد تومان، سد عمارت 158 میلیارد تومان، سد تازه‌کند با 40 میلیارد تومان و سد احمدبیگلو نیز با 75 میلیارد تومان تأمین اعتبار در دست اقدام است.

 

15 پروژه تعادل‌بخشی در استان اردبیل در حال اجراست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در ادامه به پروژه‌های اجرایی در مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: ما برای اینکه آب شرب 30 ساله مشگین‌شهر را تأمین کنیم براساس سیستم مطالعاتی از طریق سد سبلان، احمدبیگلو، اهل ایمان و خیاو چایی نسبت به تأمین آب شرب اهالی مشگین‌شهر و روستاهای آن در افق تعریف شده اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم.

سلیمان‌زاده ضرورت استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها را به عنوان نیاز جدی در بخش کشاورزی یادآور شد و اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب در کشور به عنوان یک منطقه نیمه خشک ما باید به سمت استفاده از ظرفیت آب‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

وی از احیای دشت‌های کشور به عنوان اولویت اصلی وزارت نیرو در جلوگیری از اضافه‌ برداشت دشت‌ها و رفع بحران به وجود آمده بیان کرد: وزارت نیرو پروژه تعادل‌بخشی را در حال انجام دارد که در این حوزه 15 پروژه تعریف کردیم که از جمله این پروژه‌ها مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به ویژه در دشت اردبیل، کاستن و اصلاح کردن پروانه‌های صادر شده و همچنین نصب کنتورهای هوشمند اعلام کرد.

سلیمان‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: در استان اردبیل 137 رودخانه به طول سه هزار و 400 کیلومتر وجود دارد که 320 کیلومتر از این رودخانه‌ها بستر حریم آنها مشخص شده و مطالعات بستر حریم سایر مسیرهای رودخانه‌ای در اولویت است.

وی به وجود بیش از پنج هزار و 504 حلقه چاه اشاره کرد و افزود: چهار هزار و 684 حلقه از این چاه‌ها دارای پروانه هستند و در استان اردبیل 570 چاه غیرمجاز وجود دارد.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: 412 حلقه از این چاه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها و در منطقه مغان است که آب سطحی از آنها برداشت می‌شود اما برای جلوگیری از برداشت‌های زیر قشری نیمه عمیق نظارت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایمان را تشدید کردیم.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه 531 حلقه چاه مسدود شده و در برنامه ششم نیز قرار است 125 حلقه چاه دیگر مسدود شود، ادامه داد: با بستن این چاه‌ها بیش از 19 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود.

سلیمان‌زاده از نصب کنتورهای هوشمند با هدف جلوگیری و کنترل اضافه برداشت منابع آبی خبر داد و اظهار کرد: ما تاکنون یک‌هزار و 17 کنتور هوشمند در چاه‌های استان اردبیل نصب کردیم که 22 کنتور در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی نصب و راه‌اندازی شده است.

چهار هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های مرزی و غیر مرزی نیاز داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به وضعیت بارش‌ها در استان در سال آبی جاری اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری بیش از 220 میلی‌متر متوسط بارش به ثبت رسیده که این رقم در سال‌ زراعی گذشته 228 میلی‌متر بوده که نشان می‌دهد در سال آبی جاری به نسبت سال گذشته ما با 21 درصد کاهش بارندگی‌ها روبه‌رو بودیم اما به نسبت دراز مدت 35 ساله 5.1 دهم درصد وضعیت بارش‌ها مثبت بوده است.

سلیمان‌زاده با بیان اینکه سال گذشته 750 میلیارد تومان در طرح‌های مرزی هزینه شده و امسال 757 میلیارد تومان در این زمینه جذب می‌شود، افزود: اشتغالزایی طرح‌های مرزی و غیر مرزی از قبل اجرای این طرح‌ها سه هزار و 500 نفر بوده است.

وی تصریح کرد: تنها در شبکه خداآفرین برای 26 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود و با تکمیل این پروژه عظیم موضوع بیکاری در منطقه مغان دیگر هیچ مفهومی ندارد.

عضو ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی بیان کرد: برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اعم از پروژه‌های مرزی و نیمه مرزی ما به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

 

فاینانس خارجی برای پروژه انتقال آب از قزل‌اوزن

سلیمان‌زاده به وجود 110 دهنه آب‌گرم و آب‌های معدنی در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: از 75 دهنه آب‌گرم تنها 11 دهنه در اختیار آب منطقه‌ای است که هفت مورد از آنها به شکل مدرن بازسازی شده است.

وی از واگذاری چهار دهنه آب‌گرم به بخش خصوصی و بازسازی چهار دهنه آب‌گرم سنتی خبر داد و اظهار کرد: ما نسبت به تأمین آب 16 آب‌گرم در شهرهای مختلف استان اقدام کردیم.

سلیمان‌زاده به تمایل آب منطقه‌ای برای واگذاری آب‌های گرم به بخش خصوصی به عنوان یک ظرفیت عظیم اشاره کرد و گفت: 56 میلیارد تومان اسناد خزانه برای طرح‌های غیر مرزی گرفته‌ایم و در کنار آن 9.5 میلیارد تومان برای طرح‌ها اوراق مشارکت و 500 میلیون تومان نیز اوراق مناقصه دریافت کردیم تا از حداکثر ظرفیت‌های قانونی در تأمین منابع آب استفاده کنیم.

وی در مورد انتقال آب حوزه قزل‌اوزن به اردبیل به عنوان یک طرح عظیم و بزرگ افزود: با اعتبارات معمولی که سالانه به 20 میلیارد تومان می‌رسد، نمی‌توان این پروژه را اجرایی و عملیاتی کرد و بنده پیگیر جذب فاینانس خارجی برای اجرای این پروژه هستم.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم از این طریق در کمتر از سه سال و با تعهد بانک‌های خارجی می‌توانیم چنین پروژه عظیمی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

تهیه و تنظیم: شهرام جباری

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر