کد خبر: 848005
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:
استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: 53 درصد فعالیت‌ها در حوزه اقتصادی مربوط به بخش خدمات است و سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری مابقی سهم تحولی در بخش اقتصادی را یدک می‌کشند.

به گزارش جوان آنلاین، مهدی سید کاظمی که با حضور در اتاق بازرگانی اردبیل در همایش چشم‌انداز اقتصاد استان اردبیل در سال 96 حاضر شده بود، اظهار کرد: آمارهای تحلیلی و وضعیت موجود نشان می‌دهد که سطح درآمد مردم در استان اردبیل از میانگین کشوری و جهانی بسیار پایین‌تر است و ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد نابهنجار استان اردبیل را از وضعیت هشدار نجات دهیم، باید روی حوزه خدمات با سهم 53 درصدی، کشاورزی 30 درصدی و صنعت و گردشگری در رده‌های بعدی سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بهره‌وری در اقتصاد ملی و استانی بسیار پایین بوده و ما نتوانستیم از توان و ظرفیت تولیدی متنوع بهره‌ بگیریم، تصریح کرد:‌ در حالی که باید از کمترین منابع بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم، ما گرفتار آسیب‌ها و دغدغه‌های مختلفی هستیم به طوریکه در تولید محصولی همچون سیب‌زمینی با مصرف بیشترین آب، تولید محصول با ارزش افزوده کمتر را شاهد هستیم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان در مورد مزیت نسبی تولید در استان اردبیل گفت: ما باید به دنبال ایجاد مزیت‌های جدیدی باشیم که این مزیت‌ها می‌تواند به توانمندی خلاقانه و بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه کمک کند که ضرورت دارد ما همچنان تمرکزمان را بر تقویت مؤلفه‌های بهره‌وری و گذر از مشکلات و آسیب‌های موجود مصروف کنیم.

سید کاظمی با بیان اینکه همچنان رکود اقتصادی و نامتعادل بودن عرضه و تقاضا، اقتصاد کشور به ویژه در حوزه صنعت را آسیب‌پذیر کرده است، افزود: ما اگر پنج درصد سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار دهیم، کمتر از 9 دهم درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت و باید به تدریج موانع پیش رو را در حوزه سرمایه‌گذاری شناسایی و برطرف کنیم تا امکان بهره‌گیری بیشتر از شرایط موجود فراهم آید.

وی با بیان اینکه علم اقتصاد تحکم‌پذیر و دستورپذیر نیست، بیان کرد: هر چند در سال‌های اخیر موضوع برجام و گشایش ارتباطات بین‌المللی امیدواری در تحولات اقتصادی به وجود آورده و یک شوک مثبت را به جامعه وارد کرده اما باید تصمیمات اقتصادی بر محور منطق و تعقل انجام شود تا در حوزه کسب و کار و انگیزه بیشتر بتوانیم اهداف و برنامه‌هایمان را اجرایی و عملیاتی کنیم.

سید کاظمی با بیان اینکه باید بیشترین توجه و تمرکزمان را بر تقویت انگیزه‌های کسب و کار حوزه خدماتی و همچنین بالا بردن بهره‌وری قرار دهیم، اضافه کرد: ما در استان اردبیل نقشه راهبردی تحول اقتصادی نداریم و به همین خاطر دچار برخی از آسیب‌ها شده‌ایم.

وی ضرورت بازتعریف جدید از فعالیت‌های حوزه خدمات را در شرایط کنونی با ورود تکنولوژی‌های جدید یادآور شد و ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم تا بیشترین بهره‌وری اقتصادی در جامعه اتفاق بیفتد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر