کد خبر: 847968
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
عبور موفق نظام اسلامي از گردنه‌هاي سخت سال‌هاي آغازين انقلاب كه با تحمل هشت سال جنگ همراه بود...
عباس حاجي‌نجاري
نویسنده: عباس حاجي‌نجاري

زماني كه حضرت امام خميني (ره) بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، الگوي نظام جمهوري اسلامي را به عنوان نظامي مستقل از مباني ايد‌ئولوژيك و سلطه قدرت‌هاي جهاني و مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي و متكي بر آراي مردم، به ملت ايران ارائه و مردم نيز با حضور 98/2 درصدي خود به آن رأي دادند، براي بسياري از فعالان سياسي كه بعضاً مغرض هم نبودند، امكان شكل‌گيري چنين نظامي، دور از انتظار مي‌نمود، به ويژه آنكه اين نظام از بدو تأسيس به دليل قطع سلطه بيگانگان و ايجاد ترديد در مباني فكري و ساختاري نظام‌هاي ماركسيستي و ليبراليستي حاكم بر شرق و غرب، از همان روزهاي آغازين با تحميل حجم گسترده‌اي از فشارها و تهديدها و تحريم‌هاي قدرت‌هاي سلطه مواجه شد.
 
عبور موفق نظام اسلامي از گردنه‌هاي سخت سال‌هاي آغازين انقلاب كه با تحمل هشت سال جنگ همراه بود، سبب اقبال مسلمانان و مستضعفان جهان به سوي نظام اسلامي شد، چرا كه در مقابل خود الگويي متفاوت از نظام‌هاي حاكم بر جهان معاصر را مي‌ديدند، الگويي كه مردم صاحبان اصلي آن بودند و در تمامي عرصه‌ها، انتخابات‌ها، راهپيمايي‌ها، دفاع مقدس و ... با حضور خود پايداري و ثبات نظام را تضمين كردند.
در نظام جمهوري اسلامي، مردم موتور اصلي حركت جامعه و با حضور خود تضمين‌كننده سعادت، رشد و تعالي جامعه‌اند و بي‌حضور و مشاركت آنها، اهداف متعالي اسلام و جامعه اسلامي تحقق نخواهد يافت.
 
مرور گذرا بر قانون اساسي و مطالعه فصول و اصول مختلف آن، نشان مي‌دهد كه مردم نقش اساسي و جدي، هم در شكل‌گيري و پيروزي انقلاب و هم در تأسيس نظام جمهوري اسلامي و هم استمرار و اداره آن داشته و دارند. مقام معظم رهبري در تبيين نقش و جايگاه انتخابات در ايران اسلامي، انتخابات را هم حق ملت و هم يك وظيفه ملي دانسته و مي‌فرمايند: نظام جمهوري اسلامي، نظام‌هاي انتصابي قدرت را نسخ كرد و انتخابات مردم را در مديريت كشور داراي نقش كرد. اين حق آحاد ملت است كه بتوانند انتخاب كنند و در تعيين مدير كشور داراي نقش باشند، از سوي ديگر وظيفه هم هست، به اين خاطر كه اين شركت مي‌تواند روح نشاط و احساس مسئوليت را هميشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان اين ملت بكشد. انتخابات فقط يك وظيفه نيست، فقط يك حق هم نيست، هم حق شماست و هم وظيفه عمومي است.
 
ايشان در فرازهاي ديگري از بيانات خود، انتخابات را نقطه اساسي وصل مردم به بدنه اجرايي نظام دانسته و آن را مؤثرترين وسيله براي تحقق آرمان‌ها مي‌دانند، تضمين‌كننده آينده و امنيت، خون تازه در پيكر انقلاب و نظام، از ديگر پيامدهاي حضور آگاهانه در عرصه انتخابات است.
به دليل واقعي بودن انتخابات در نظام اسلامي و تأثير آن در انتقال قدرت در كشور، در سال‌هاي اخير توجه دشمنان به اين عرصه به عنوان يكي از بسترهايي كه بتوانند براي اثرگذاري بر فرآيندهاي نظام استفاده كنند، معطوف شده و به همين دليل در انتخابات سال 1388 در عين تلاش براي جهت دادن افكار عمومي به سمت يكي از نامزدها كه تصور مي‌كردند منافع آنها از آن طريق بيشتر تأمين مي‌شود، وقتي از آن طريق ناكام ماندند، تمام تلاش خود را براي دامن زدن به آشوب‌هاي پس از انتخابات براي براندازي نظام اسلامي به كار گرفتند و به همين دليل بود كه مقام معظم رهبري در آغاز سال جاري و با هدف ناكام گذاشتن دشمنان، ضمن تأكيد بر حضور گسترده و پرشور مردم در عرصه انتخابات و تأكيد بر رعايت مر قانون، خاطرنشان كردند كه رهبري در قبال قانون‌شكنان و كساني كه در پي شكست آراي مردم هستند، خواهند ايستاد.
 
اكنون انتخابات 96 فرصت ديگري را فراروي مردم به عنوان صاحبان حقيقي كشور ايجاد كرده است كه قادر خواهند بود آن را به عرصه‌اي براي پيشرفت و تعالي بيشتر كشور تبديل كنند، فرصتي كه مي‌تواند در عين تأكيد بر استقلال و عزت مردم ايران، ميدان را براي مديران كارآمدتر و انقلابي‌تر فراهم كرده و خلأها و كاستي‌هاي سال‌هاي اخير را جبران كند.
اما آنچه كه به اين حضور و انتخاب اهميت بيشتري مي‌دهد، بر هم زدن برداشت غلط دشمنان نظام اسلامي است كه متأثر از روند مذاكرات هسته‌اي، اين تلقي براي‌شان ايجاد شده است كه با استمرار شرايط كنوني، قادر خواهند بود در آينده برجام‌هاي ديگري را بر مردم ايران تحميل كرده و به زعم خود، ‌اقتدار و حوزه نفوذ منطقه‌اي ايران را نيز مهار كنند و ديگر مؤلفه‌هاي قدرت ايران را در يك دومينو به تحليل برند؛ نكته‌اي كه مقام معظم رهبري در ديدار اخير فرماندهان ارتش با ايشان به عنوان نقشه راهي براي آينده و گفتمان‌سازي براي مطالبات مردم در انتخابات مورد تأكيد قرار داده و مي‌فرمايند: يكي از شگردهاي قدرت‌هاي متجاوز براي ترساندن ملت‌ها و دولت‌ها و وادار كردن آنها به تأمين منافع نامشروع خود، تشر زدن و از خود بزرگنمايي نشان دادن است. ايشان گفتند: براي يك كشور بدترين حالت آن است كه مسئولان آن كشور از تشر دشمن بترسند، زيرا اين كار در را براي تجاوز و تعرض او باز مي‌كند.
 
ايشان سپس خاطرنشان مي‌كنند كه: در اينكه امور كشور را بايد با عقل و تدبير و حكمت انجام داد، هيچ ترديدي وجود ندارد اما اين تدبير و حكمت، بايد همراه با شجاعت باشد. ايشان سپس تأكيد كردند: ترسيدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثير اخم قدرتمندان قرار گرفتن، اول بدبختي است و سپس افزودند: اگر كسي هم مي‌خواهد بترسد، اشكالي ندارد، اما از طرف ملت و به حساب ملت نترسد، زيرا ملت ايران ايستاده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار