کد خبر: 847955
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
قرارداد بازطراحي رآكتور آب سنگين اراك روز يك‌شنبه در وين با حضور طرف‌هاي ايراني و چيني امضا شد.
قرارداد بازطراحي رآكتور آب سنگين اراك روز يك‌شنبه در وين با حضور طرف‌هاي ايراني و چيني امضا شد. اين قرارداد كه روز يك‌شنبه در محل نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين ميان سازمان انرژي اتمي كشورمان و شركت‌هاي چيني مربوطه منعقد شد، نقطه عطفي در فرآيند بازطراحي و مدرن‌سازي رآكتور آب سنگين اراك و يك گام مهم در تداوم اجراي برجام است.
 
بر اساس اين قرارداد طرف چيني طراحي جديد رآكتور اراك را كه توسط متخصصان ايراني صورت گرفته، از نظر تطبيق با استانداردهاي ايمني بين‌المللي بازبيني و در نهايت صحه‌گذاري مي‌كنند.  به گزارش ايسنا، علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي پيش از اين از تكميل شدن مذاكرات مربوط به بازطراحي رآكتور اراك خبر داده بود. بر اساس سند نهايي، جمهوري اسلامي ايران به عنوان كارفرما و صاحب پروژه و چين به عنوان هماهنگ‌كننده ايران و 1+5 تلقي مي‌شود. به گفته رئيس سازمان انرژي اتمي، قرارداد بازطراحي رآكتور اراك حدود 200 صفحه است كه جزئيات بسيار فراواني را دارد و ابعاد مختلف اين همكاري را پوشش مي‌دهد.
 
وي گفته است كه ايران مسئوليت طراحي رآكتور اراك و طراحي تجهيزات مرتبط را برعهده دارد و در نهايت طراحي‌هاي مذكور از سوي دو كشور امريكا و چين، مورد ارزيابي علمي قرار مي‌گيرد، اين موضوع در قرارداد مذكور آمده است كه اين دو كشور بايد در پايان، طراحي‌هاي ايران را تأييد كنند. رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه طراحي جديد رآكتور اراك جايگاه ويژه‌اي را براي ايران در صنعت هسته‌اي ايجاد مي‌كند، گفته است: پس از طراحي رآكتور و تأييد آن از سوي كشورهاي پيشرفته اين صنعت، اين رآكتور جزو تجهيزات پيشرفته و به‌روز در اين عرصه محسوب خواهد شد كه پس از طراحي و راه‌اندازي رآكتور، اگر بخواهيم اين تجهيزات را به فروش رسانيم، اين تجهيزات داراي استاندارد بين‌المللي هستند كه بالاترين امتياز است. رئيس سازمان انرژي اتمي گفته است: سه كشور ايران، چين و امريكا به عنوان كشورهايي كه در برجام تعيين شده‌اند، بازطراحي رآكتور اراك را پيش مي‌برند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار