کد خبر: 847941
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مشهد‌الرضا(ع)، پايتخت فرهنگي جهان اسلام ميزبان 59 شهردار از کشورهاي اسلامي
در جريان نشست خبري «مشهدالرضا، پايتخت فرهنگي جهان اسلام» ...
موضوع گردشگري حلال در دستور کار شهرداران جهان اسلامنویسنده: فرزين ماندگار

در جريان نشست خبري «مشهدالرضا، پايتخت فرهنگي جهان اسلام» به در دستور کار قرار داشتن موضوع گردشگري حلال و نيز معماري شهرهاي اسلامي و مشکلات اين شهرها اشاره شد. همچنين از بي‌مهري مسئولان دولتي به اين اجلاس و جدي نگرفتن اين فرصت براي جمهوري اسلامي گلايه شد.
 
به گزارش «جوان»، علي‌اصغر عنابستاني، مشاور عالي شهردار مشهد روز گذشته، در يک نشست خبري به تبيين برنامه‌هاي اجلاس شهرداران جهان اسلام پرداخت که از پنجم تا هفتم ارديبهشت‌ماه، به مناسبت رويداد «مشهد‌الرضا، پايتخت فرهنگي جهان اسلام» برگزار مي‌شود. وي در اين نشست بر ضرورت بهره‌مندي از اين فرصت ويژه تأکيد کرد و گفت: امروز ارتباطات و ديپلماسي رسمي در کشور ما از وضعيت خوبي برخوردار نيست و انتخاب مشهدالرضا به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام فرصت مناسبي است تا در ارتباط با نخبگان و دنياي اسلام ساماني به ديپلماسي رسمي خود نيز بدهيم.
 
اين مسئول شهري در ادامه افزود: اولين بار در سال 2005 مکه به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب و پس از آن در سال 2006 اصفهان براي اين سمت انتخاب شد. از آن سال تاکنون ايران سهمي در اين ميان نداشت تا اينکه براي سال 2017 مشهد مقدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شد. وي با بيان اينکه هر سال سه شهر براي پايتختي فرهنگي جهان اسلام از کشورهاي آسيايي، آفريقايي و عربي انتخاب مي‌شوند، اظهار کرد: اين مهم با هدف تقويت بنيه کشورهاي اسلامي و ايجاد همبستگي، اتحاد، انسجام و هويت مشترک بين کشورهاي اسلامي صورت مي‌گيرد. عنابستاني ادامه داد: خاستگاه دوره مجد و عظمت تمدن اسلامي در ايران، خراسان بزرگ بوده و 60 درصد علما و بزرگان اين دوره ارزشمند از سرزمين خراسان بوده‌اند، امروز که اين فرصت نصيب مشهد مقدس شده است، بايد احياگر تمدن نوين ايراني و اسلامي در عصر حاضر باشيم.
   
مشهد، اولين کلانشهر مذهبي دنيا
وي مشهد را اولين کلانشهر مذهبي دنيا برشمرد و اظهار کرد: اين افتخار بزرگي است که حول محور امام رضا(ع) گردشگراني در اين شهر جمع مي‌شوند که تعداد آنها نيز بي‌نظير است، از اين افتخار بزرگ بايد به عنوان يک فرصت بي‌بديل نيز استفاده کرد و برنامه‌ريزي منسجمي داشت. عنابستاني از حضور 59 نفر از شهرداران جهان اسلام از 24 کشور اسلامي خبر داد و گفت: از اين ميان 20 نفر از شهرداران ايراني هستند. استقبال خوبي از سوي شهرداران کشورهاي مختلف صورت گرفت و اين امر منحصر به شيعيان نشد، چراکه ما معتقد هستيم محبت اهل بيت(ع) منحصر به شيعه نيست و ما مي‌خواهيم از اين محبت به عنوان نقطه اتصال جهان اسلام استفاده کنيم. وي بر ضرورت تقويت شبکه کشورهاي اسلامي تأکيد و تصريح کرد: شهرهاي اسلامي بايد ارتباط بيشتري با يکديگر داشته باشند. در اين راستا با برگزاري اين نشست به بيان تجربيات شهرداران پرداخته مي‌شود. شهر اسلامي بايد متفاوت از ساير شهرها باشد و اين امر نياز به سازوکاري دارد که درصدد بيان اين تجربيات به يکديگر هستيم. همچنين گردشگري حلال و مذهبي نيز در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
 
وي ادامه داد: شاخصه‌هاي شهر اسلامي در اين اجلاس مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا اين حساسيت در همه ما ايجاد شود و درصدد ايجاد شهري با المان‌هاي اسلامي باشيم، چراکه امروز نمي‌توانيم دفاعي در اين زمينه از خودمان داشته باشيم. شهرداري مشهد آمادگي ايجاد چنين دبيرخانه‌اي براي شکل‌گيري مطالعات بين‌المللي در اين را زمينه دارد. عنابستاني با بيان اينکه در اين دوره از مديريت شهري حاشيه‌هاي شهر مشهد مورد رسيدگي قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در اين زمينه بايد همت بيشتري به کار گرفته شود تا مناظر غیر ديني از سطح شهر جمع‌آوري شود. بخشيدن ظاهر اسلامي به مشهد در دوره برگزاري اجلاس به صورت موقت امکان‌پذير است، اما براي اينکه بتوانيم به طور ثابت شهري با خصوصيات اسلامي داشته باشيم نياز به ساماندهي جدي و ساختاري اقتصادي پويا داريم.
 
عنابستاني با انتقاد از اينکه از فرصت به وجود آمده در راستاي انتخاب مشهدالرضا به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام استفاده کافي صورت نگرفته است، گفت: رسانه‌ها مي‌توانند در اين زمينه جريان‌ساز باشند، اما نه‌تنها رسانه‌ها بلکه ساير سازمان‌ها و نهادها نيز در اين زمينه فعاليت چشمگيري نداشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار