کد خبر: 847931
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
روحاني مديريت كشور را هم به فروش تراكم گره زد
قاليباف: با مديريت 50 سال پيش نمي‌توان كشور را به جلو راند
نویسنده: بیژن یانچشمه
 
هر چه به زمان انتخابات نزديك‌تر مي‌شويم، هجمه‌هاي رئيس‌جمهور و ساير اعضاي دولت به شهرداري به بهانه فروش تراكم بيشتر مي‌شود. روحاني در تازه‌ترين اظهار‌نظر در اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي اعلام كرد:  تأمين هزينه‌هاي شهر از مسير تراكم‌فروشي، فروش حقوق مردم است و وزير بهداشت هم كه در كلاف سر در گم طرح تحول سلامت كار به جايي نبرده، گفته است شوراها به اندازه ساختمان‌ها به سلامت مردم بها دهند! اين سخنان در حالي بيان مي‌شود كه افزايش آسيب‌هاي اجتماعي كار را به جايي رسانده كه پزشكي قانوني اعلام كرده است فقط در حوزه اعتياد سال گذشته بيش از 3هزار نفر براثر استعمال مواد مخدر جان باخته‌اند. فرار رو به جلوي رئيس‌جمهور از مشكلات كلان كشور، هزينه‌هاي بسياري را به كشور تحميل كرده است.
 
دست به دست شدن مشكلات شهرها به دليل بي‌توجهي به درآمد پايدار از سوي دولت سبب شده است تا فروش تراكم پاشنه آشيل شهر‌ها باشد. اين در حالي است كه در‌آمد كلان نفتي در كشور نه‌تنها از مسائل و مشكلات مردم در شهر‌ها نكاسته بلكه به نوعي كشور را به اين صنعت تك‌محصولي بيش از پيش وابسته كرده و بر دامنه بيكاري جوانان افزوده است. حالا در ايام انتخابات باز فيل رئيس‌جمهور ياد هندوستان و در پنجمين اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي اعلام كرده است:  تأمين هزينه‌هاي شهر از مسيرهاي نادرست مانند تراكم‌فروشي، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني با تأكيد بر اينكه «ساختمان‌ها بايد محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود‌آوري» اظهار داشت: پيدا كردن منابع مشروع و سالم درآمدي براي شهرها ضروري است و دولت آماده همكاري و تهيه لوايح لازم است. رئيس‌جمهور با بيان اهميت جست‌وجوي راه‌هاي ايجاد درآمد مشروع براي شهرها اظهار داشت: اگر شهرها و شهرداري‌ها نيازمند منابع درآمدي هستند، بايد به فكر منابع درآمدي سالم براي اداره آنها بود و دولت آماده است با تهيه لوايح لازم براي شهرداري‌ها و اداره شهرها از طريق منابع مشروع اقدام كند.  اظهارات چندباره رئيس‌جمهور در خصوص فروش تراكم در حالي است كه سنگ‌بناي اين اقدام نادرست از دهه 70 در شهرداري تهران باب شد؛ زماني كه همفكران آقاي رئيس‌جمهور بر مسند امور اجرايي و شهري قرار داشتند. تا‌كنون هم به دليل بي‌تدبيري در تحقق مديريت واحد شهري، شهروندان همچنان هزينه‌هاي ناكارآمدي دولت را مي‌دهند.
 
وزير بهداشت به دنبال حلقه گمشده طرح تحول!
 گويا در يك اقدام از پيش طراحي شده وزير بهداشت هم به رئيس‌جمهور پيوسته و در آستانه انتخابات گلايه و انتقادات خود را به شهر و شورا بسط داده است.  در اين خصوص وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اميدوارم در انتخابات شوراهاي شهر و روستا كساني پيروز شوند كه به همان اندازه كه به ساخت و ساز اهميت مي‌دهند به سلامت و زندگي سالم مردم هم اهميت دهند.  سيد حسن هاشمي ديروز در مراسم سفيران سلامت در مجتمع ورزشي آريو مصلي‌نژاد‌شهر ري افزود: شوراي شهر مي‌تواند نقش مهمي در ارتقاي سلامت مردم ايفا كند به شرط آنكه اهميت سلامت مردم براي توسعه و پيشرفت كشور به درستي درك شود.  وي گفت: اگر سلامت نباشد، حتي امنيت هم نخواهد بود، سلامت مقدم بر امنيت است و اين موضوع مهمي است كه هر روز بايد تكرار كنيم تا ملكه ذهن همه شود.  وي گفت: اگر نمي‌توانند بيمارستان و مركز بهداشتي و درماني بسازند و تحويل بدهند، حداقل زمين آن را به وزارت بهداشت تحويل دهند. وي افزود: در حوزه سلامت، مردم شهرها به خصوص تهران با آسيب‌هاي زيادي مواجهند، آلودگي هوا، آلودگي‌هاي صوتي و اشعه‌ها سلامت مردم را به خطر انداخته است.
 
فوت بيش از 3 هزار تن بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر
فرار رو به جلوي رئيس‌جمهور و وزير بهداشت در حالي از مشكلات صورت مي‌گيرد كه سازمان پزشكي قانوني از مرگ 3 هزار و 190 تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر طي سال گذشته (1395) در كشور و در عين حال از رشد 2/6درصدي اين تلفات در كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (1394) خبر داد.  گويا مديريت سنتي كشور از بار معضلات و مشكلات مردم كم نكرده كه هيچ، بلكه به نوعي حتي سبب افزايش آمار آسيب‌ها نيز شده است.  
 
اداره كشور با مديريت 50 سال قبل
در اين خصوص شهردار تهران نيز در مراسم آيين رونمايي از نقشه سه بعدي شهر تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگي و كتاب اطلس پايداري شهر تهران گفت: يكي از مشكلات جدي ساختارهاي كشور اين است كه هنوز با مديريت 50 سال قبل مي‌خواهيم جامعه را اداره كنيم.
 وي افزود:  براي شفاف‌سازي امور و سرعت در ارائه خدمات و كاهش هزينه‌ها و جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش آلودگي هوا بايد به سمت ارائه خدمات و سرويس‌هاي هوشمند پيش برويم.  وي تأكيد كرد:  مردم مي‌توانند با ورود به سايت شهرداري تهران به صورت شبانه‌روز از خدمات شهري استفاده کنند و اكانت شخصي نيز داشته باشد.  قاليباف با اشاره به طراحي نقشه سه بعدي تهران گفت: نقشه سه بعدي شهر تهران زمينه دسترسي به اطلاعات دقيق‌تر شهر را فراهم كرده است و حتي تهراني‌هايي كه دلشان براي شهر تنگ شده نيز مي‌توانند شهر را ببينند.  شهردار تهران با اشاره به سامانه‌هايي كه ديروز رونمايي شد، گفت: ۱۶۰ سرويس در مجموعه شهرداري ارائه مي‌شود كه يك‌سوم اين خدمات به طور مستقيم به مردم ارائه مي‌شود و مي‌توانيم موضوع مديريت يكپارچه شهري را نيز از اين رصدخانه پيگيري كنيم و اميدواريم روز به روز در اين حوزه‌ها شاهد پيشرفت بيشتري باشيم.  وي با بيان اينكه مهم‌ترين چالشي كه امروز در سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي مي‌توان ديد، مشكل مديريت است، گفت: يك مشكل جدي در ساختار كشور اين است كه هنوز با نوع مديريت ۵۰ و ۶۰ سال قبل مي‌خواهيم جامعه امروز را اداره كنيم و اين كار شدني نيست. بايد تفكر كهنه و فرتوت ۶۰ سال پيش را كنار بگذاريم و با درك درست از جهان پيشرفت را در دستور كار قرار دهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار