کد خبر: 847929
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
از افزايش 70 برابري بودجه تا مجوز 40 هزار استخدام
چهارسال پيش درست در چنين روزهايي بود كه وعده‌هاي انتخاباتي داوطلبان دوره يازدهم رياست جمهوري اعلام شد...
نویسنده: زهرا چيذري

چهارسال پيش درست در چنين روزهايي بود كه وعده‌هاي انتخاباتي داوطلبان دوره يازدهم رياست جمهوري اعلام شد؛ وعده‌هايي كه در ميان آنها زنان و جوانان سهم پر‌رنگي داشتند و اشتغالزايي و مقابله با بيكاري صدرنشين بودند. حالا چهار سال از دولت تدبير و اميد مي‌گذرد و مردم كشورمان در آستانه انتخابي دوباره قرار دارند. انتخابي كه كارنامه عملكرد كانديداها در آن نقشي تعيين‌كننده دارد. به همين خاطر هم دولت يازدهم درصدد برآمده تا در دقيقه 90 واپسين روزهاي عمر خود اقداماتي را در كارنامه‌اش بگنجاند؛ اقداماتي كه صد البته به ثمر نشستن آن نيازمند بستر زمان است و از تدبير انتخاباتي براي استمرار دولت تدبير و اميد پرده بر مي‌دارد. به اين منظور دوباره برخي وعده‌هاي انتخاباتي سال 92 در رأس اقدامات سال 96 دولت قرار گرفته است؛‌از افزايش 70 برابري بودجه جوانان در سال 96 گرفته تا نامه‌نگاري براي اخذ مجوز سهميه استخدامي ۴۰ هزار نفر در آموزش و پرورش. حوزه زنان هم كه به لطف معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور همچنان پيگير بيمه زنان خانه‌دار و لايحه امنيت زنان است.  وعده‌هاي دقيقه نودي از جنس وعده‌هاي دنباله‌داري كه تحققشان نيازمند استمرار زمان است و با وعده مي‌توان پاسخ پيگيري‌ها درباره آن را داد. اينها درست ويژگي‌هاي وعده‌هايي است كه اين روزها زياد به گوشمان مي‌خورد. وعده‌هاي پوپوليستي و عوام‌فريبانه‌اي كه رنگ و بوي انتخاباتي دارد و بر نيازهاي جامعه مانند اشتغال متمركز شده تا بتواند توده‌هاي مردم را پاي صندوق‌هاي رأي بياورد. نمونه اين وعده‌ها را مي‌توان در نامه‌نگاري آموزش و پرورش براي گرفتن مجوزاستخدام 40 هزار معلم پيگيري كرد.
 
مجوز 40 هزار استخدام رياست جمهوري
سيد حسن حسيني، مدير كل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش در خصوص جذب نيروهاي جديد اين وزارتخانه مي‌گويد: در آزمون استخدامي آموزش و پرورش براي جذب 10 هزار نفر، حدود 2هزار هزار نفر شركت كرده بودند؛ منتها ظرفيت خيلي از شغل‌محل‌ها، خالي ماند كه بعد از مكاتبه با سازمان امور استخدامي، توانستيم بخشي را با تعيين حدنصاب تكميل ظرفيت كنيم.  وي ادامه داد: در قانون آمده است هر كسي مي‌خواهد در شغلي قبول شود بايد يك حد نصابي را داشته باشد در آزمون آموزش و پرورش، مشكل ما اين بود كه خيلي‌ها، حد نصاب را نرساندند.  به گفته حسيني افراد پذيرفته شده بايد دوره مهارت‌آموزي يك‌ساله را بگذرانند و اگر در آن دوره موفق شوند، به استخدام در مي‌آيند.  مدير كل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش مي‌افزايد: از سهميه 5 هزار نفر دو سال پيش، حدود 300 ظرفيت خالي ماند كه بخشي براي سهميه‌هايي بود كه نمره را به حدنصاب نرسانده بودند و در سهميه استان‌سيستان و بلوچستان نيز برخي انصراف داده و برخي هم دوره يك ساله را با موفقيت طي نكردند.  حسيني با بيان اينكه احتمالاً در سال 96، 50 هزار نفر بازنشسته داريم، مي‌افزايد: نامه‌نگاري با سازمان اداري و استخدامي براي دريافت سهميه قبل در اواخر سال گذشته انجام شد.
وي با اشاره به اينكه براي اخذ سهميه جديد مكاتبه كرديم، توضيح مي‌دهد: دو تقاضا داريم كه شامل جذب 25 هزار دانشجوي متعهد خدمت براي سال تحصيلي 97ـ96 و 15 هزار نفر استخدام آزاد است.
 
صف 700 هزار نفري وام ازدواج با وجود رشد 70 برابري بودجه
دكتر سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان هم از افزايش 70 برابري بودجه جوانان در سال 96 خبر مي‌دهد و مي‌گويد: بودجه وزارتخانه در حوزه جوانان از ۶ ميليارد تومان اكنون به ۴۰۰ ميليارد رسيده ‏است. تعداد سازمان‌هاي مردم‌نهاد بسيار بيشتر شده است. مراكز مشاوره ازدواج تأسيس شده است و در سال ۹۵ بيش از ‏يك ميليون وام ازدواج به جوانان اعطا شده است كه چهار برابر افزايش داشته است. از سوي ديگر وام ازدواج 40 ميليوني هم وعده‌اي است كه همين اواخر رونمايي شد. محمدرضا رستمي، معاون ساماندهي امور جوانان در چهارمين گردهمايي معاونان فرهنگي و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همين چند روز پيش درباره سرنوشت اين وام اينگونه توضيح داده بود: «‌بانك مهر ايران اعلام كرد كه به عنوان يك برنامه حمايتي شرايطي را فراهم كرده است تا هر فرد با سپرده‌گذاري محدود از وام قرض‌الحسنه ازدواج برخوردار شود و قرار است تا پايان برنامه ششم توسعه ميزان وام ازدواج اين بانك به ۸۰ ميليون تومان افزايش يابد.‌» ‌به‌رغم اين ادعاها درباره افزايش 70 برابري بودجه جوانان در دولت يازدهم و افزايش سقف وام ازدواج تا 40 و 80 ميليوني كافي است تا پاي درد دل زوج‌هاي جواني بنشينيد كه هنوز در صف دريافت وام 10 ميليوني ازدواج نيز مانده‌اند.  تقاضاي بانك‌ها براي بيش از يك ضامن، كسر مبلغ زيادي از وام تحت عنوان كارمزد، بلوكه كردن درصدي از وام، تعيين شعبه نشدن جوان‌ها در بعضي استان‌ها و صف‌هاي طولاني مدت وام ازدواج مشكلاتي است كه جوانان در دريافت وام ازدواج دارند.
 
آنطور كه روابط عمومي بانك مركزي اعلام كرده، در حال حاضر تعداد متقاضيان در صف سامانه ازدواج اين بانك ۶۹۲ هزار و ۴۶۲ نفر بوده كه تعداد ۳۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد يادشده در مراحل تكميل پرونده و انعقاد قرارداد براي اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.  اين در حالي است كه دكتر روحاني در وعده‌هاي انتخاباتي خود به جوانان وعده داده بود كه با رونق اقتصادي و ريشه‌كن كردن بيكاري، از آمار تند طلاق جلوگيري كند. حالا اما زوج‌هاي زيادي در صف وام 10 ميليون توماني وام ازدواج مانده‌اند و تازه بعد از رسيدن نوبتشان مدت‌ها درگير پروسه طولاني و پر از مانع دريافت وام مي‌شوند و به دنبال ضامن رسمي مي‌گردند. همه اين سختگيري‌ها براي 10 ميليون تومان در حالي رخ مي‌دهد كه طبق آمار 110 هزار ميليارد تومان از معوقات بانكي تنها در اختيار 108 نفر است. در برابر اين سؤال كه پس از افزايش 70 برابري بودجه جوانان در كجا صرف شده نمي‌توان از سهم سمن‌ها در صرف اين بودجه گذشت؛ ‌سمن‌هايي كه تمركز وزارت ورزش و جوانان به خصوص در يكي دو سال اخير روي آنها بود و تا 100 ميليون وام گرفتند؛ سمن‌هايي كه برگ برنده فعاليت‌هاي سياسي و انتخاباتي هستند.
 
وعده‌هايي كه بوي ارديبهشت مي‌دهد
شهيندخت مولاوردي، معاون زنان رئيس‌جمهور هم درباره مهم‌ترين مطالبه زنان يعني بيمه زنان خانه‌دار مي‌گويد: بيمه زنان خانه‌دار است كه در دو قالب در حال پيگيري است. در اين زمينه يك لايحه جداگانه‌اي داديم. علاوه بر آن سازمان تأمين اجتماعي نيز آيين‌نامه اجرايي ماده ۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه را به دولت ارائه كرده كه در چارچوب نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي و بيمه فراگير اجتماعي (بيمه‌هاي چند لايه) است كه زنان خانه‌دار جزو لايه دوم (بيمه پايه اجتماعي) هستند.  اينكه طي اين چهار سال چرا چنين عناوين پر طمطراقي اعم از بيمه زنان خانه‌دار يا استخدام‌هاي آموزش و پرورش و همچنين افزايش وام ازدواج و 70 برابر شدن بودجه جوانان پيگيري نشده و به دقيقه 90 كشيده سؤالي است كه بي‌ترديد پاسخ آن به 29 ارديبهشت ماه امسال ختم مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار