کد خبر: 847877
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
يك شهر و 10 نرخ در بازار كالاهاي مصرفي
بررسي بازار كالاي اساسي و سفره خانوار نشان مي‌دهد كه افزايش قيمت در سال ۹۶ با شيب تندي آغاز شده است، به طوري كه با قدرت خريد خانوار‌ها هيچ سنخيتي ندارد.
نويسنده: بهناز قاسمی

بررسي بازار كالاي اساسي و سفره خانوار نشان مي‌دهد كه افزايش قيمت در سال ۹۶ با شيب تندي آغاز شده است، به طوري كه با قدرت خريد خانوار‌ها هيچ سنخيتي ندارد. در يك ماهه اخير قيمت برنج ايراني، حبوبات، انواع ميوه، شير و لبنيات، پودر لباسشويي و انواع شوينده‌ها با افزايش قيمت مواجه بودند و هيچ نظارتي برقيمت كالا‌ها در بازار نيست. آيا نهادهاي نظارتي بازار را رها كرده‌اند؟
 
اخبار رسيده از بازار حاكي از آن است كه قيمت انواع موادغذايي و مصرفي از ابتداي امسال روند صعودي گرفته و هيچ خبري از دستگاه‌هاي نظارتي مانند سازمان تعزيرات و حمايت نيست. البته اخيراً سازمان تعزيرات بازديد‌هاي دوره‌اي خود را با چند خبرنگار خاص آغاز كرده و پس از تعطيلات نوروز قيمت انواع پوشاك را رصد مي‌كند، غافل از اينكه گراني در بازار مواد مصرفي بيداد مي‌كند و سازمان تعزيرات در خواب زمستاني است.
 
گزارشات ميداني حاكي از آن است كه نرخ اغلب كالاهاي ضروري و اساسي افزايش 40 تا 70 درصدي را تجربه كرده كه اين امر نه تنها آرامش اقتصادي را به مردم بازنگردانده بلكه نگراني‌هايي براي آنها در برداشته كه انتظار مي‌رود مسئولان امر با نظارت هر چه دقيق‌تر از سودجويي افراد فرصت‌طلب در آشفتگي بازار جلوگيري نمايد.
 
البته وزير صنعت و تجارت افزايش قيمت كالاها را در آغاز امسال به دليل افزايش نرخ دستمزد، قيمت آب، برق، گاز و. . مي‌داند و مي‌گويد: در هيچ كجاي دنيا با آغاز سال جديد قيمت‌ها افزايش نمي‌يابد، به ويژه دستمزد، اما در ايران افزايش دستمزد هرساله مرسوم است و منجر به افزايش قيمت‌ها مي‌شود.  همچنين بررسي بانك مركزي از تغييرات قيمت كالاي اساسي نشان مي‌دهد كه طي يك‌سال اخير قيمت لبنيات ۷ درصد، تخم مرغ 9/42 درصد، برنج 2/31، حبوب 7/19، میوه تازه 3/34، سبزي تازه 3/26، گوشت قرمز 1/8، گوشت مرغ ۳۵، شكر ۲۰، چاي 2/13 روغن نباتي 6/8 و حبوبات ۲۰درصد افزايش يافته است.  قاسمعلي حسني عضو اتحاديه مواد غذايي با اشاره به آخرين وضعيت نرخ كالاهاي اساسي طي يك‌سال اخير اظهار داشت: نرخ برنج ايراني با افزايش ۱۵ درصدي طي يك‌سال اخير از كيلويي ۱۳ هزارتومان به بالا در بنكداري سطح شهر به فروش مي‌رسد و قيمت اقلام حبوب نوسانات ۱۰ الي ۱۵ درصدي قيمت را تجربه كرده است. حسني با اشاره به افزايش ۱۰ درصدي چاي و ساير اقلام اساسي بيان كرد: البته ساير اقلام نظير قند و شكر نوسانات شديدي را تجربه كرد كه با عرضه شكر دولتي در بورس كالا اين نوسانات فروكش كرد.
  
نرخ منطقي هر كيلو مرغ7 هزار و 500 تومان
محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي نيز معتقد است به‌‌رغم آنكه طي سه سال اخير وزير جهاد كشاورزي نرخ منطقي هر كيلو مرغ براي مصرف‌كننده ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام كرد، اما اكثر ايام سال نرخ مرغ كمتر از اين رقم است.  وي گفت: نرخ تخم‌مرغ به سبب شيوع آنفلوآنزاي حاد پرندگان طي چند ماه اخير روند نزولي به خود گرفته از اين رو با افزايش 42/9 درصدي تخم‌مرغ متناقض است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
اولا مسئولین و دست اندرکاران کشور باید فکری اساسی برای ارزش ریالی پول کشور بردارند ....
ثانیا بار دیگر تاریخ گواهی خواهد داد که روزی و روزگاری در این کشور ؛ عده ای پستهای کلیدی کشور را به انحاء مختلف تصاحب نمودند و بر این ملت رنج دیده و مظلوم ، این مردم شهید پرور و جانباز و اسیر داده که در زیر لگدهای دشمنان اسلام و انقلاب ؛ شجاعانه ایستاد و ارزشهای متعالی خود را یکی پس از دیگری بدست آورد و حاضر نشد لحظه ای کفر و استکبار جهانی و زورگوئی آنها را بپذیرد ؛ یک مشت ...چگونه از دل این ملت بر علیه این ملت تاختند و چگونه خونهای مطهر شهداء این انقلاب را پایمال نموده و ارزشهای بدست آمده آنها را یکی پس از دیگری پایمال و لگد کوب کردند .
دیری نخواهد پائید که تاریخ قضاوت می نماید .
زمستان می رود ، اما روسیاهی روی ذغال خواهد ماند .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
این سایت در زمان دولت نهم و دهم که مرغ به کیلویی 14000 تومن هم رسید کجا بود؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار