کد خبر: 847872
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
عنايت حميدي
نويسنده: عنايت حميدي
 
شبكه‌هاي مجازي و اجتماعي مملو از اظهارنظر و سخنان نامزدها و طرفداران اعضاي شوراي شهر شده است. كانال‌هاي جديد و نشست‌هاي مختلف در محلات و فضاهاي شهر در حال برگزاري است تا نامزدها بتوانند آراي لازم را براي تصدي كرسي‌هاي شورا به دست آورند.
امسال تعداد نامزدهاي شورا كمي بيشتر از دوره‌هاي قبلي است و اين موضوع نشان از جايگاه شوراي شهر به عنوان مرجع تصميم‌گيري و تصميم‌سازي دارد. در حقيقت حضور نامزدهاي مختلف از مشاغل و حرفه‌ها و تخصص‌هاي گوناگون نوعي تنوع مشاركت شهروندان را در اداره شهر به دنبال دارد.
 
در اين ميان اما برخي اعضاي شوراها به جاي نقد عملكرد خود و فعاليت‌هاي شورا در حيطه وظايف محول در دو منظر تصميم‌گيري و تصميم‌سازي و اهرم نظارتي اين مسائل را فراموش كرده‌اند و با مقصر جلوه دادن شهرداري، به هر قيمتي این سازمان را زير سؤال مي‌برند.
گويا اين افراد فراموش كرده‌اند كه خود وكيل مردم هستند تا براي شهرداري و ساير دستگاه‌ها ضوابط و مقررات تعريف كنند.
 
بعضاً ديده و شنيده و خوانده مي‌شود كه برخي اعضاي شوراها از صفر تا صد كمبودها، نقص‌ها و ناكارآمدي‌ها را به گردن شهرداري انداخته و خود را مبرا مي‌كنند. اين روند تا آنجايي ادامه يافته است كه برخي از اين اعضا جايگاه خود را فراموش كرده‌اند كه براساس قانون حق نظارت داشته‌اند. متأسفانه به دليل نبود نظارت سيستمي در فعاليت‌هاي شهري برخي از پروژه‌ها در شهرهاي بزرگ و كوچك نيمه‌تمام رها شده‌اند، به گونه‌اي كه حتي يكي از اعضاي شورا كه مدعي امر تصميم‌گيري و نظارت هستند سر به اينگونه پروژه‌ها نزده و حالا كه زمان انتخابات رسيده كم‌كاري و بي‌توجهي خود را متوجه حوزه شهرداري كرده‌اند. بسياري از اعضاي شورا كه حالا با توجه به شرايط حاضر به زمان انتخابات رسيده‌اند و در كوله‌بار خود چيزي براي ارائه ندارند، شهرداري‌ها را به توپ و تشر بسته‌اند تا شايد بتوانند براي خود جايگاهي تعريف كنند. به هر حال اينگونه افراد در ميان شوراهاي شهرها و شهرستان‌ها كم نيستند كه كم‌كاري كرده‌‌اند و حالا مدعي هم شده‌اند! در حقيقت اينگونه رفتار و  عملكرد نشان مي‌دهد كه اين اعضا مي‌خواهند ناكارآمدي خود را به شهرداري‌ها نسبت دهند و در پشت شهرداري‌ها پنهان شوند تا شايد آرايي را براي خود به دست آورند.
 
اينكه يك عضو شورا نگاه شورايي خود را فراموش كرده است و با سليقه‌اي عمل كردن مي‌خواهد جلب توجه كند با ذات شورايي بودن كه قرار است عقل جمعي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي بكند در تضاد است؛ تضادي كه ريشه در بسياري از مسائل جناحي، حزبي و جريان‌هاي سياسي دارد.
براين اساس لازم است تا اعضاي شورا كه خود چهار سال بر كرسي شورا تكيه زده‌اند، حالا با صداقت با آراي مردم مواجه شوند، پاسخ قانع‌كننده‌اي به اعتماد مردم بدهند و با سخنان و رفتارهاي شايسته و پذيرش برخي قصورات ميزان اعتماد و رضايتمندي شهروندان را افزايش دهند. هنوز هم فرصت باقي است تا اين عده از اعضاي شورا، تفكر شورايي خود را تقويت كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار