کد خبر: 847832
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
در حالي که هر ساله بي توجهي به زيرساخت هاي جاده هاي مرکزي به عنوان شاهراه اصلي مواصلاتي کشور سبب افزايش ميزان سوانح و مرگ و مير در جاده هاي استان مي شود طرح هاي بزرگ ريلي استان همچنان معلق مانده
استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در کریدور مرکزی، شاهراه اصلی مواصلاتی کشور است و در ردیف استان های مهم کشور در بخش جاده ای وریلی است. به همین دلیل توجه به آبادانی و توسعه راه ها از مسائل حیاتی در حوزه عمرانی استان به شمار می رود. با اين وجود وضعیت راه های استان بسیار نابسامان و نا مناسب است.

نويسنده: فاطمه قاسمی

موقعیت مهم مواصلاتی استان مرکزی سبب شده است تا حجم بالایی از خودروهای عمومی و باری ترددکنند در صورتیکه از لحاظ زیرساختی جاده های استان برای این همه تردد نامناسب است و هرساله شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم واین حوادث باعث شده مسافران برای سفرازناوگان حمل ونقل ریلی استفاده کنند که متاسفانه اعتبارات کم وکمبود امکانات در این بخش جوابگوی نیاز مسافران نیست.

////

با توجه به توسعه روز افزون سفر با خودروهای شخصی و تردد میلیون ها خودرو شخصی و عمومی در جاده های كشور، دولت ها بایدبه دنبال توسعه حمل و نقل ریلی برای كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از استفاده از خودروها در جاده ها باشند، بطوریكه در اطراف كلان شهرها روزانه میلیون ها سفر به صورت شخصی انجام می شود كه می توان با یك تیر سه نشان را یعنی ایجاد ظرفیت در حمل و نقل ریلی و كاهش آلودگی هوا در كلان شهرها، كاهش تصادفات و متعاقب آن كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی را زد.

اهمیت ایمنی در بخش حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی بر كسی پوشیده نیست، بنابراین به منظور افزایش سطح ایمنی، لازم است برنامه‌هایی در جهت بهبود ایمنی پیاده سازی و اجرا شود و از آنجا كه همواره با محدودیت هایی از جمله محدودیت بودجه مواجه هستیم، باید تعیین اولویت های لازم برای تخصیص بودجه جهت افزایش ایمنی شبكه حمل و نقل ریلی نموده، تا به اهداف اصلی ایمنی در راه آهن دست یابیم.

تجربه کشورهای توسعه‌یافته و کلان شهرهای بزرگ دنیا نشان می‌دهد که توسعه حمل‌ونقل ریلی تنها راه نجات کلان‌شهرها از بحران آلودگی هوا، مشکلات زیست‌محیطی، کاهش مصرف انرژی، کاهش تصادفات جاده‌ای و دیگر مشکلات جمعیتی و اجتماعی است. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و افزایش آلودگی، اقتصادی‌ترین، امن‌ترین و پاک‌ترین روش حمل‌ونقل در دنیا راه‌آهن معرفی شده است. بر این اساس و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و تصویب قوانین مختلف در کشور مبنی بر توجه به این روش حمل‌ونقلی، به‌نظر می‌رسد ایران نیز چاره‌ای جز جبران کاستی‌های سالیان گذشته و جبران سریع بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل ریلی و صنعت ریلی ندارد.

مدیرکل راه آهن اراک در نشست خبری شورای حمل ونقل استان مرکزی گفت:هم اکنون پنج طرح بزرگ ریلی در استان مرکزی برای اجرا و راه اندازی، در انتظار تامین بودجه است و انجام این طرح ها به بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

جلال الدین کوکنار افزود: پنج طرح بزرگ ریلی در استان مرکزی برای اجرا و راه اندازی، در انتظار تامین بودجه است که برقی شدن قطار اراک -قم، دو خطه شدن ریلی اراک به سمت تهران و راه اندازی قطار حومه ای اراک به شهر مهاجران و شهر امیرکبیر از جمله این طرح ها است.

وی دامه داد: در صورت برقی شدن قطار اراک -قم مدت سفر از اراک به سمت تهران به ۷۵ دقیقه کاهش می یابد و سرعت قطارها به ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه آهن اراک تصریح کرد: کارهای اولیه این طرح در برنامه ششم توسعه دیده شده و در این رابطه هم توافقنامه با راه آهن ایتالیا منعقد شده و اگر این طرح تحقق پیدا کند در کاهش مدت زمان سفر از اراک به تهران بسیار موثر خواهد بود.

کوکنار خاطر نشان کرد: طول ریل اراک به تهران ۱۴۰ کیلومتر است و برای برقی کردن این مسیر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و دو خطه کردن مسیر اراک به تهران از دیگر طرح های در دست اجرای سال جاری است که نیازمند 500میلیارد تومان اعتبار است.

مدیر کل راه آهن اراک در مورد راه اندازی قطار حومه ای از اراک به سمت شهر مهاجران و شهر امیرکبیر گفت: کارهای مقدماتی طرح شهر مهاجران انجام شده و مشاور نیز از طریق اداره کل راه و شهرسازی کار را آغاز کرده و هم اکنون ۲۵ کیلومتر از خط آماده است و حدود ۱۲ کیلومتر دیگر مانده که در مورد تملک ها و مسیر یابی مشکل وجود دارد.

کوکنار با بیان اینکهبرای اجرای این طرح یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: در صورت تامین منابع مالی این طرح نیز در دستور کار است و چنانچه زیرسازی این مسیر انجام شود و به راه آهن تحویل داده شود، راه آهن استان به سرعت کار ریل گذاری و روسازی را آغاز می کند.

اجرای سامانه کنترل ترافیک در راه آهن اراک

مدیر کل راه آهن اراک از اجرای سامانه کنترل ترافیک ( CtC) در راه آهن اراک خبرداد وافزود: ارتقاي سامانه قدیمی علائمی ایستگاه های راه آهن این شهرستان به سیستم مدرن و پیشرفته سی تی سی در راستای به روز رسانی سیستم علائمی محور جنوب راه آهن کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس تا کنون این طرح در ایستگاه های سواریان، سمیه و نورآباد انجام و کلیه تجهیزات علائمی این ایستگاه ها از جمله سوزنها، چراغ ها، اتاق رله، پنل و سامانه تغذیه تعویض و به روز شده است.
مدیرکل راه آهن اراک خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح مجموع عملیات شامل اعزام، قبول، تلاقی و سبقت قطارها در ایستگاه ها به صورت الکترونیکی و با فرماندهی واحد انجام می شود.
کوکنار افزایش سرعت عمل و افزایش ایمنی سیر قطارها را از جمله مزایای سامانه کنترل خودکارعنوان کرد و گفت: این سامانه از پیشرفته ترین سامانه کنترل هدایت قطارها در جهان است که هم‌اکنون در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر را با ۶۷ ایستگاه پوشش تحت پوشش دارد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار