کد خبر: 847827
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
به دليل قرار گرفتن پل سرحد اباد بر روي خط اهن تهران- کرج- تبريز، در صورت فروپاشي فاجعه تلخي رخ مي دهد
پل يا تقاطع غيرهمسطح سرحدآباد فرديس اين روزها به قدري دچار فرسودگي، تزلزل و ناپايداري شده که هر آن ممکن است کل يا بخشي از ان فروبريزد و مبدل به فاجعه اي غيرقابل جبران شود .قرائن و شواهد موثق حاکي از آن است که عمر مفيد اين پل به پايان رسيده و اگر مسئولان و نهادهاي ذيربط در اسرع وقت چاره اي براي آن نينديشند، بطور قطع شاهد اتفاق هاي ناگوار و چه بسا جبران ناپذير خواهيم بود.

پل سرحدآباد که به نام شهيد کلانتري نامگذاري شده، 20 سال پيش بر روي خط آهن تهران- کرج - تبريز ساخته و به بهره برداري رسيد، اما استفاده از مصالح غيراستاندارد و بي کيفيت، رعايت نکردن اصول فني و عدم نگهداري مناسب، اين پل را دچار انقضاي پيش از موعد تاريخ مصرف کرده است.اين درحالي است که نامه نگاري و پيگيريهاي مستمر ساکنان محدوده سرحدآباد فرديس و اطلاع رساني مداوم و مصرانه آنان به مسوولان ارشد استان البرز و شهرستان فرديس و حتي آگاه سازي برخي مديران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازي، تاکنون به نتيجه اي نرسيده است.

////

واقعيت اين است که همه مسئولان و دست اندرکاران استان البرز و فرديس و وزارت راه و شهرسازي از شرايط به شدت نامناسب اين پل با خبر هستند و با وجود اينکه از نزديک آن را مورد بازديد قرار داده يا دستکم عکسهاي واضحي از روند رو به نابودي اين پل را مشاهده کرده اند، آيا بازهم مي توانند بي تفاوت باقي بمانند؟

يکي از افراد بومي سرحدآباد که به گفته خودش از وقتي که هيچ ساختماني در فرديس و حتي جاده ملارد ساخته نشده بود در اين منطقه زندگي مي کند، گفت: اين پل از همان ابتداي ساخت دچار مشکل بود.

تورج خاکي فيروز تاکيد کرد: در جريان ساخت پل سرحدآباد بسياري از کارشناسان هشدار مي دادند که اين پل با توجه به مصالح نامرغوب از ميلگرد با قطر پايين گرفته تا بي کيفيتي بتن بکار رفته و عدم رعايت اصول فني، به زودي دچار مشکل خواهد شد که اينگونه هم شد.

وي با يادآوري اينکه اين پل توسط وزارت راه و شهرسازي ساخته شده است، يادآور شد: پيمانکار اين وزارتخانه به هيچ وجه به هشدارها و تذکرها و حتي اعتراض ها، توجهي نکرد و رفتار او همچون بساز و بفروش ها بود، تا جايي که شاهد بوده ام بتن ريزي برخي پايه هاي اين پل با استفاده از چراغ قوه در شب تاريک صورت مي گرفت.

وي گفت: اين پل در همان چند سال اول بخاطر نفوذ آب در بتن و يخ زدگي در فصل سرما، ترک ها، پوکيدگي و فرسودگي در قسمت هاي مختلف از جمله در برخي پايه و ستونهاي آن پديدار شد، به نحوي که اکنون هنگام عبور از روي پل، لرزش آن احساس مي شود.

خاکي فيروز افزود: برغم همه اين نقص ها، اين پل در نهايت به شهرداري کرج تحويل شد، اما تاسف بار اين است که در سالها و بخصوص ماههاي اخير هيچ يک از مسوولان به اعتراض و نارضايتي ساکنان سرحدآباد که با تهيه و امضاي تومار، نامه نگاري و حتي به صورت حضوري خواستار رسيدگي و رفع اين مشکل شده اند، توجهي نمي کنند.

پل سرحدآباد قابل ترميم نيست !

گويا اکثر قريب به اتفاق مسوولان و کارشناساني که پل سرحدآباد را از نزديک مورد بازديد و بررسي قرار داده اند، معتقدند نقايص و استهلاک سازه هاي اين پل در حدي است که قابل ترميم و بازسازي نيست و بايد بطور کامل تخريب شده و از نو ساخته شود.

خاکي فيروز با اشاره به اينکه مشاوران شرکت رهاب نيز پس از بررسي، بر از نو ساختن اين پل صحه گذاشته اند، ادامه داد: با پيگيري هاي صورت گرفته برخي مسوولان از جمله آقاي اکبريان نماينده مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي و دکتر صديق عضو شوراي شهر کرج نيز پس از بازديد از خرابي هاي اين پل، براي رفع اين مشکل قول مساعد دادند .

وي گفت: اکنون پرونده قطوري از عريضه ها و نامه ها تشکيل شده است و با وجود اينکه اين پل توسط وزارت راه و شهرسازي ساخته شده است اما شهردار کرج در نامه اي براي رسيدگي به وضع اسفناک اين پل اعلام آمادگي کرده است و حتي شنيده شده که يکي از مسوولان ساخت و نگهداري پل هاي غيرهمسطح در شهرداري کرج، از اختصاص اعتبار به اين پل در بودجه خبر داده است، هرچند مشخص نيست که اين امر محقق خواهد شد يا نه.

خاکي فيروز تاکيد کرد: با توجه به حساسيت ها و خطرات ناشي از اين پل در حال تخريب، نامه نگاري و عکسهاي بسياري براي بيشتر مسوولان از جمله معاون هماهنگي امور عمراني استاندار البرز، فرماندار فرديس، شورا و شهرداري کرج، وزارت راه و شهرسازي و ... ارسال شده است، بنابراين اگر حادثه اي رخ دهد و خداي ناکرده اين پل فرو بريزد، هيچيک از مسوولان نمي توانند ادعا کنند که از اين مشکل بي اطلاع بوده اند.

اکنون عکسها و مستندات فراواني از خطر فروريختن پل سرحدآباد فرديس به عنوان يک واقعيت در دست است که احتمال وقوع فاجعه اي ناگوار را براي همگان، بخصوص مسئولان ذيربط ملموس و آشکار ساخته است.

راستش حتي تصور و خيال پردازي راجع به فرو ريختن اين پل، هنگامي که دهها خودرو از روي آن در حال عبور هستند، آنقدر هولناک و وحشتناک است که ناخودآگاه لرزه بر اندام انسان مي اندازد، بنابراين بايد علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

پلي بر روي خط آهن تهران - تبريز

از طرفي پل سرحدآباد به عنوان مسير اتصال شمال به جنوب و محل عبور حجم زيادي از خودروهاي سبک و سنگين است که برروي خط راه آهن تهران - تبريز ساخته شده و اين خط آهن مرز جغرافيايي بين شهرستانهاي کرج و فرديس به شمار مي رود، به عبارت ديگر نيمي از اين پل در کرج و نيم ديگر در فرديس واقع است.

البته طرح ملي ريل گذاري براي افزايش دو خط راه آهن به چهار خط نيز در محدوده سرحدآباد در دست اجرا است که مشکلات فراواني را براي ساکنان واحدهاي مسکوني واقع در حاشيه دو طرف اين خط آهن ايجاد کرده است و موجب اعتراض آنان شده است.

با اين ريل گذاري و چهار خطه شدن اين مسير، حريم و فاصله قانوني واحدهاي مسکوني نسبت به خط آهن که بايد 17 متر باشد از بين رفته و اين امر علاوه بر ايجاد مزاحمت، زمينه بروز خطرهاي احتمالي براي خانواده هاي ساکن در حاشيه خط آهن را افزايش داده است.

در عين حال سرپرست فرمانداري شهرستان فرديس گفته است: مشکلات ريل گذاري راه آهن در محدوده سرحدآباد در جلسه اي با حضور مديرعامل راه آهن بررسي خواهد شد.

حميد احدي افزود: در اين جلسه بحث تملک حريم ساکنان منطقه سرحدآباد و نحوه قيمت گذاري و خريد خانه هاي شهرونداني که در اين طرح قرارگرفته اند موردبررسي قرار خواهد گرفت.

به هرحال عبور خط آهن تهران - تبريز براي شهروندان سرحد آباد مشکلاتي را ايجاد کرده است بطوريکه با اجراي طرح ريل گذاري، خانه برخي از شهروندان در چند متري ريل قطار قرار خواهد گرفت.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States of America
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
0
0
سلام
جای تاسف دارد که روز به روز به فرو ریزی این پل نزدیک می‌شویم و همه ساکت هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار